medryttare!!

S

Stinky

kan den tråden passa här?
vad skulle du betala för att vara halvfodervärd/medryttare
tänkte låna ut min d-ponny på halvfoder alt medryttare 3-4/ggr vecka
Han har tävlat Msv dressyr/hopp lätt fälttävlan helt okomplicerad att ha o göra med. EN riktig läromästare.
hade tänkt att den som rider får betala mat och halva skoning och mocka "sina" dagar
låter det rimligt eller??

Sv: medryttare!!

Stinky skrev:
kan den tråden passa här?
vad skulle du betala för att vara halvfodervärd/medryttare
tänkte låna ut min d-ponny på halvfoder alt medryttare 3-4/ggr vecka
Han har tävlat Msv dressyr/hopp lätt fälttävlan helt okomplicerad att ha o göra med. EN riktig läromästare.
hade tänkt att den som rider får betala mat och halva skoning och mocka "sina" dagar
låter det rimligt eller??

Själv betalar jag ingenting på den hästen jag rider.. Men det är nog mest för hon som äger henne inte rider speciellt mycket själv..
Men om din medryttare vill vara lika aktiv som du så är väl halva kostnaden ganska rättvist tycker jag :banana:

Om du tänkt dig halva kostnaden på allt, så tycker jag det bör kallas halvfodervärd. Då ska den personen också få vara med och bestämma hur och när han/hon vill rida (träna, rida ut m m).
Vid mindre summor eller gratis så tycker jag att du bestämmer vad du vill ha hjälp med, t ex enbart motion i skogen eller ett dressyrpass.
Mockning, allmän häst och stallskötsel ingår enligt mitt tycke alltid att det ska göras när man rider. Ut/insläpp och fodring kan diskuteras vad gäller medryttare.

Enbart mina åsikter...

Själv är jag medryttare 2 ggr/vecka. Får välja om jag vill rida ut eller ett pass i ridhus. (Brukar bero på väder och mörker...). Betalar inget, men mockar och sköter om häst och utrustning mina dagar. Har även lovar ta mina dagar om hästen skulle bli halt eller av annan anledning inte kunna ridas. Inga in/utsläpp/fodringar, det sköter stallägaren.

Senast ändrad:

Jag tycker som ovanstående, att betalar man inget så bestämmer man inget heller... Jag är medryttare gratis (en gång i veckan, och när matte "inte kan") och tar då oftast insläppet, mockar, blandar mat osv. Förvisso frågar "min hästägare" ofta om vad jag tycker osv, men jag ser det alltid som att hon är "boss".

Betalar man, (ofta månadskostnaden/30 * antalet dagar man har per månad = det hästen kostar de dagar man har) så anser jag att man har (nästan) lika mycket bestämmanderätt som ägaren, förutom kanske vissa veterinärbeslut. Men man borde få tävla, rida som man vill osv om man betalar "det det kostar".

Jag skulle inte vilja betala för att vara medryttare, inte heller ta betalt
av medryttare. Ser medryttare som en hjälp i stallet och med hästen.
Halvfodervärd tycker jag kan stå för halva kostnaden rakt av och även
få vara med och ta del i vissa beslut rörande hästen.

Tyvärr har jag upptäckt att jag tappar motivationen nu när jag betalar :crazy: För jag känner mig tvungen att rida för det är ju det jag betalar för. När jag skött/sköter hästar gratis är det mycket roligare, då varierar jag mycket med ridning/promenader/tömkörning och bara mys.

Men jag förstår tanken i att ta betalt. Ska medryttaren få ha din häst som sin egen de dagar h*n har den. Isånafall så är kostnaden delat på antalet dagar lämpligt. Då är ryttaren halvfodervärd.

ja då kanske halvfodervärd är ngt, självklart får ryttaren rida och träna/tävla som den vill så länge hon/han ses till min hästs bästa. Men har ex. ryttaren min häst 3 ggr/vecka vill jag att han sköts inte bara komma o mocka klappa i hagen och sen åka. Har träffat sååå många oseriösa medryttare dylikt för många gånger, betalar man en summa borde man ju bli mer seriös eller hur?
sen är ju jag en väldigt pjoskig hästägare,tror inte nån annan än jag kan ta bättre hand om min bebis:crazy: men så är det kanske inte,måste ju finnas många seriösa har inte hittat dom än

För min del känner jag att det blir ett tvång att rida då jag betalar. Men det är nog indviduellt. Hoppas du hittar någon :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?