Medryttare

N

Notorius

Jag funderar på att skaffa en medryttare som rider 1-2 ggr/vecka.
Vad ska man ta betalt ? Kan väl säga att min totala månadskostnad ligger runt 1400-1500 kr.
Är 300 kr rimligt ?

Sv: Medryttare

Okej :) Gäller det bara att hitta nån då, vill bara ha en vuxen som kan hjälpa mig utbilda honom och sen kanske köpa honom om jag skulle vilja sälja nån gång.

Eftersom du behöver hjälp att utbilda hästen, så hamnar ju saken i ett annat läge.
Jag tror det är få som är villiga att betala för att utbilda någons häst.

Jag hade INTE tagit betalt i det här läget.

Notorius skrev:
Okej :) Gäller det bara att hitta nån då, vill bara ha en vuxen som kan hjälpa mig utbilda honom och sen kanske köpa honom om jag skulle vilja sälja nån gång.

Om du tänker ställa det som krav (att ngn ska vilja köpa honom) så tror jag att du kommer att få svårt att hitta någon medryttare. Dessutom så är ju frågan om du ska ta betalt för att någon ska utbilda din häst.

Nej, inte så jag menade, men om jag skulle vilja sälja (inte aktuellt på många år) så skulle jag först och främst vilja sälja till medryttaren.

Jag betalar ju träningar/tävlingar om medryttaren skulle vilja träna och tävla såklart. Och sedan om det är nån jag litar på så får den rida så mkt h*n vill.
Och jag rider själv för tränare med hästen.

Notorius skrev:
Jag betalar ju träningar/tävlingar om medryttaren skulle vilja träna och tävla såklart. Och sedan om det är nån jag litar på så får den rida så mkt h*n vill.
Och jag rider själv för tränare med hästen.

Låt medryttaren rida gratis, dvs inte betala nåt till dig. Men medryttaren kan ju betala sina träningar och tävlingar själv då?

Det tycker jag låter mest logiskt i detta läget!! För varför skulle medryttaren först betala dig 300 kr för att utbilda din häst, om du sen betalar alla träningar och tävlingar för denna person+dig själv? Det resonemanget fattar jag inte!!

Eller se det som att medryttaren ger dig nånting genom att utbilda hästen och "betala" henne genom att bjuda på träningar och tävlingar?

Några tankar från en nybliven medryttare bara!!

vart står hästen och vad finns i närheten (manege/tränare/paddock/bussförbindelser?)

det beror ju lite på hur du skall ta betalt..

Tycker du gott kan ta betalt för att medryttaren får möjlighet att rida din häst och för möjligheten för denne att förkovra sig på hästen genom ex. att åka på träning/tävling.
Däremot att ta betalt för att medryttaren ska utbilda hästen, där kommer saken i en annan dager.

Jag håller med smulu.....tycker också att du gott kan ta betalt om du tänker låta medryttaren träna och tävla hästen.
Men om du ska ha nån som utbildar åt dig kan du ju knappast ta betalt.

Tycker dessutom att det billigt med 300 kr om ryttaren har i princip fri tillgång till din häst. :angel:

Okej, om man gör så här istället:
Medryttaren rider när h*n vill i princip. Får träna och tävla hur mkt h*n vill, och jag betalar licens osv till min häst
Utbildningen sköter jag med min tränare.
Borde man ta mera betalt isåfall ?

tränare finns, paddock byggs nu. fina ridvägar finns. och tills paddocken är byggd får jag låna min kompises som ligger 10 min skrittväg ifrån där jag har min häst. Manege finns om man åker transport, som också finns på gården, inga bussförbindelser, därför vill jag ha en vuxen med körkort :p

Det är nog inte hållbart att lova medryttaren att rida, träna och tävla så mycket h*n vill. Tänk om hon nästan övertar hästen från dig? Det är väl din häst och du som bestämmer över den? Visst är det du som ska tävla och träna?

Sen är det en annan sak att medryttaren ges möljighet att rida för instruktör... och att tävla ibland om inte du vill... Men det blir lite mer på dina villkor.

Jag tar inte betalt av medryttare. Vi är glad att få hjälp med hästarna, att få vara ledig från stallet. Men så har ju inte vi dyra, fina (jo, fina är dom :) ) hästar heller, utan mysiga skogskillar.

Tycker att det är upp till varje hästägare om man vill ta betalt eller inte. Sätts det upp ett för dyrt pris är det väl ingen som vill vara medryttare, heller? Tillgång och efterfrågan - det brukar självreglera!

Men ibland är det svårt att veta skillnaden på betalande medryttare och fodervärd på deltid?

Hopp i galoppen Norrland

Jag tycker absolut du akn ta betalt 300kr, jag vet många som betalar mer.Vissa betalar 800 för att bara rida 1-2 gånger/vecka.

Vill du ha hjälp med att utbilda hästen kan du inte ta betalt, vill du verkligen ha hästen riden för att kunna sälja den i framtiden, så låt en person gärna med referenser sitta och rida hästen i så fall. Då kanske du kan betala personen en viss summa, varje gång som den rider hästen? Tycker du sedan kanske kan stå för Någon enstaka träning kanske, men om personen har referenser så är denna förmodligen rätt duktig och sitter förhoppningsvis och rider fler än din häst, då tycker jag personligen att personen ska träna på annat håll än kanske din häst om den ska ridas till i den mån att den ska vara till försäljning så småning om. Däremot lär du få stå för alla tävlingsavgifterna, startavgifter, anmälningsavgifter, eventuell veterinärbesiktning, samt se till så att hästen kommer till tävlingsplatsen alternativt betala bensinpengar till ryttaren som ska starta hästen.

Ska du skaffa en medryttare av "vanliga själ" dvs. inte utav "utbilnings-själ" så tycker jag du kan ta 300-400:- i månaden om du låter personen få välja vad denne vill göra dvs. rida ut, eller rida dressyr eller hopp på banan osv. då tycker jag hästen ska vara "duktig och snäll" och ordentligt grundriden, fulltfrisk även fast den inte behöver vara superutbildad.. Och då bör det väll finnas rätt BRA med ridmöjligheter (tillgång till ridhus osv. också) Är det bara skogsmulleridning det handlar om, tycker jag det blir dyrt. Ca 200:- är då mer själigt anser jag.. men så har jag alltid lyckats få tag i hästar gratis också... :p

Senast ändrad:

Nej utbildning kan man vara glad om man får gratis.Jag har utbildat många hästar gratis åt vänner å bekanta men skulle inte batala för at utbilda en häst.Jag älskar hästar men inte så mycket! ;) :)

Jag tycker att priset beror en del på vad hästen kan. Det är ju en väldig skillnad på en som går LC och en som går msv B, t ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar