Medryttare

Sv: Medryttare

Jag kidnappar tråden lite. Vad ska man skriva i en annons?

När jag läser annonser där man söker medryttare förvånas jag över att det så ofta inte står något om var hästen är uppstallad. Ibland går det att kolla upp t ex adressen till ett telefonnummer, men det är ju långt ifrån alla som har hästen hemma. Det kanske står att stallet ligger 2 mil utanför centrum men inte åt vilket håll. Bor man då som jag 2 mil från x-stad är det ju rätt stor skillnad om stallet ligger åt "mitt håll" eller inte.

Dessutom är jag iblamd fundersam om jag ska svara på en annons som verkar intressant förutom att det gäller t ex 3 dagar/vecka vilket är för mycket för mej. Är man då intresserad av svar från någon som kan rida 1-2 ggr/vecka (+ extra tex vid en semesterrresa/sjukdom) eller blir man ansedd som icke läskunning av annonsören eftersom det så tydligt står i annonsen att det gäller 3 dagar och inget annat?
 
Sv: Medryttare

Dessutom är jag iblamd fundersam om jag ska svara på en annons som verkar intressant förutom att det gäller t ex 3 dagar/vecka vilket är för mycket för mej. Är man då intresserad av svar från någon som kan rida 1-2 ggr/vecka (+ extra tex vid en semesterrresa/sjukdom) eller blir man ansedd som icke läskunning av annonsören eftersom det så tydligt står i annonsen att det gäller 3 dagar och inget annat?

Alla är ju olika, finns säkert en del som blir irriterade och inte tycker att det är någon idé att man svarar om man inte kan uppfylla kraven i annonsen.

Jag är hästägare och har haft annons ute ibland, och jag tycker att det är ok att svara ändå. Det är svårt att hitta bra medryttare och om allt annat stämmer kan det ju vara bättre med någon som kan rida 2 dagar än ingen medryttare alls.

Men - jag vill isåfall veta det ganska omgående, dvs i första mailet eller tidigt i samtalet så att jag inte behöver lägga tid på något som ändå inte är aktuellt.
 
Sv: Medryttare

Hade jag varit du hade jag svarat ändå.

Jag har aldrig träffat på en hästägare som vill ha hjälp där det är omöjligt att förhandla.
Normalt folk vill ju hellre ha en bra medryttare som kan komma 2 ggr i veckan även om 3 varit önskvärt än en dålig medryttare som kan just precis exakt 3 ggr i veckan.

Så svara och hör efter om det går att få till en deal som passar båda.
Har man inte frågat får man ingenting veta heller ;)
Värsta som kan hända är ju att få ett nej.
 
Sv: Medryttare

Jag är kanske lite nojig, men jag vill inte skriva ut exakt var, utan skriver typ kilometerantal till C ell. dylikt. Antal dagar ska jag komma ihåg att ta upp :)
 
Sv: Medryttare

Nu är jag stockholmare, men om någon i mitt område annonserar och skriver t ex 20 km från centrum så går den annonsen helt bort för mig. Skriver man däremot Haninge, Vallentuna, Ekerö eller vad det nu är så kan det vara intressant. Vet inte hur man tänker om man bor på mindre orter där man har mindre trafik och andra vägsystem.
 
Sv: Medryttare

För att om jag bor en mil norr om stan vill jag inte åka två mil söder om stan. Det kan ta mer än en timme att köra hem. Och skriver man 20 km norr om stan så är området stort och återigen handlar det om hur lång tid det tar att ta sig dit och hem.
 
Sv: Medryttare

Jag är kanske lite nojig, men jag vill inte skriva ut exakt var, utan skriver typ kilometerantal till C ell. dylikt. Antal dagar ska jag komma ihåg att ta upp :)

x km + väderstreck skulle räcka för att jag skulle slippa svara i onödan. På andra ställen kanske vägnummer, mot y-köping eller liknade förklaring skulle fungera bättre!
 
Sv: Medryttare

Tänkte en annan sak. Jag skulle också vilja läsa på en gång vilken kostnad det är. O vad man faktiskt betalar för. Då behöver inte jag lägga energi på något som verkar trevligt om jag ändå inte har råd..o motparten behöver inte lägga energi på mig för att jag inte har råd.
 
Sv: Medryttare

Bättre en bra medryttare 2 dagar i veckan än ingen. Jag löser oftast alla dagar men ska man fungerar som människa så får min häst stå ibland, då är det guldvärt om man har en som kan rida/motioner hästen:)
 
Sv: Medryttare

Tyvärr har jag inget svar, jag letar också. Har en annons ute och har fått många svar. De som skriver överskattar dock tyvärr in förmåga samt att de har höga krav. Hästen är ett stort halvblod som gått hoppning innan men pga skada enbart kan ridas i dressyr och i skogen. Detta har jag skrivit i annonsen samt att han kan vara lite tittig men aldrig dum. De som har varit ute har tyckt han är för stor, att det är för långt att åka (1 mil från stan) osv. Jag vet inte vad folk förväntar sig, att de ska få rida gratis hur och när de vill på en Grand Prix häst?! ;)
 
Sv: Medryttare

KL

Jag har tröttnat på alla idiotsvar man får på sin medryttare sökes annons:mad:

Har inga stora krav; de rider gratis, två fasta dagar i veckan, mockar ut hästens box de dagarna de rider. Stallet ligger i utkanten av ett mellanstort samhälle och vi har eget stall.
I annonsen anger jag att medryttaren ska vara över 18 år, ha minst 10 års ridvana, även på privathästar dvs inte bara ridskoleridning. Vi har inget ridhus så det är uteritter alt om de själva vill ta sig till träningar med hästen så är det ok. Hästtransport lånas ut.

Jag har varit väldigt tydlig i annonsen tycker jag; jag vill ha medryttare på FASTA dagar. Jag fick typ två seriösa svar varav jag bokade tid med en av dem. Först fick hon komma ut för att bara först se mig rida, titta på stallet samt känna lite på hästen under uteritt i mitt sällskap. Jag tyckte att det gick rätt bra och tjejen verkade vettig. Det var inga problem med fasta dagar enligt henne. Ok, so far so good.

Nästa steg blev att hon fick följa med och se hästen hoppad av vår vanliga tränare, plus sitta upp själv och rida lite markträning plus småskutt. Det gick hyfsat, möjligen tyckte jag att ridningen kanske inte riktigt motsvarade de kunskaper hon hade uppgett. Men, tillräckligt bra för att kunna jobba på det i a f. Hon var fortfarande positiv.

Vi åkte till tränaren en gång till efter ett par veckor och ridmässigt såg det ungefär ut som förra gången, inte topp men hyfsat.
Tjejen säger att nu hade hon slutat jobba och var mest ledig, jag föreslog att hon kanske kunde börja komma och rida någon dag innan det var dags att börja "på riktigt", om hon ville. Det ville hon.

Dagarna gick, men ingen medryttare hördes av. Jag kände bara att nej, lägger man ihop skarvandet med ridkunskaperna, att hon inte kom som hon lovat och att hon heller inte hörts av, så passar hon inte för min häst och det jag sökte. Jag mailar henne ett besked på att jag har tänkt igenom detta och baserat på att hon inte brytt sig om att ta kontakt eller att komma som bestämt så får det vara.

Tror ni att hon ens har svarat? Näpp. Jag blir less på att folk i dag; ljuger, friserar sanningen och uppger att de kan saker som de inte kan, att man skiter i att komma på avtalade tider och att man även skiter i att svara när man blir kontaktad. Mina erfarenheter när det gäller medryttare är tyvärr att typ 8 av 10 är totalt oseriösa.

Denna tjej lurade till sig tre gratis ridtillfällen, varav två pass för tränare. Grattis till henne - hoppas att det var värt det.

Slutsats; det är lättare att hitta en nål i en höstack än att hitta en seriös medryttare i mina trakter.
 
Sv: Medryttare

Jag blir less på att folk i dag; ljuger, friserar sanningen och uppger att de kan saker som de inte kan, att man skiter i att komma på avtalade tider och att man även skiter i att svara när man blir kontaktad.

Är det inte krasst så som samhället ser ut idag? Frisera, ljuga o hitta på..hur många CV's innehåller inte sådant? Eller hur många är ärliga när de går på intervju?
 
Sv: Medryttare

Men oj det låter inget kul. När man skriver exakt vad hästen klarar och inte klarar. Även låter den blivande medryttaren va med och rida tre gångernsen ej hör av sig. Nu har jag en tinker och det är många som ej är intresserade av att rida kallblod???!! Han är super fin då jag har lagt ner massa tid/pengar i vår på att han ska lära sig mer. Har haft honom sen dag ett men pga olika omständigheter så är han sent inriden. Så i vår har jag tagit tag ordentligt med ridningen, rider för tränare ungefär varannan vecka sen i mars. Så nu är han ännu finare än vad han varit. Men man får nog inse att folk vill rida hästar som gått MSV och gärna grattis inget kallblod.
 
Sv: Medryttare

Ja tror nog det att dem vill det. Folk verkar tro att det är grattis!!! Dock blir det billigare för dem än att rida på tex ridskola!!!
 
Sv: Medryttare

Jo, jag har tänkt på det där och kommit fram till att det är precis så jag har hört yngre förmågor resonera när det gäller t ex CV:t - man "måste" ljuga och förbättra sanningen lite "för det gör ju alla":(

Jag skulle kanske söka mig en tantmedryttare:idea: De resonerar kanske mer som jag gör; att man håller det man lovar och är precis så bra som man utger sig för att vara. Problemet är bara att min häst kanske inte riktigt passar in i mallen för "tanthäst" - det får vara smågalna tanter som jag själv då!
 
Sv: Medryttare

Ja tror nog det att dem vill det. Folk verkar tro att det är grattis!!! Dock blir det billigare för dem än att rida på tex ridskola!!!

Det beror faktiskt helt o hållet på. Vissa vill ha hutlöst mkt betalt o då blir det billigare för mig att rida på ridskola. Sedan i ekvationen får man också lägga in vad man får ut av det båda olika 'fallen'.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 877
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 685
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 925
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp