Sv: Medryttare
KL
Jag har tröttnat på alla idiotsvar man får på sin medryttare sökes annons
Har inga stora krav; de rider gratis, två fasta dagar i veckan, mockar ut hästens box de dagarna de rider. Stallet ligger i utkanten av ett mellanstort samhälle och vi har eget stall.
I annonsen anger jag att medryttaren ska vara över 18 år, ha minst 10 års ridvana, även på privathästar dvs inte bara ridskoleridning. Vi har inget ridhus så det är uteritter alt om de själva vill ta sig till träningar med hästen så är det ok. Hästtransport lånas ut.
Jag har varit väldigt tydlig i annonsen tycker jag; jag vill ha medryttare på FASTA dagar. Jag fick typ två seriösa svar varav jag bokade tid med en av dem. Först fick hon komma ut för att bara först se mig rida, titta på stallet samt känna lite på hästen under uteritt i mitt sällskap. Jag tyckte att det gick rätt bra och tjejen verkade vettig. Det var inga problem med fasta dagar enligt henne. Ok, so far so good.
Nästa steg blev att hon fick följa med och se hästen hoppad av vår vanliga tränare, plus sitta upp själv och rida lite markträning plus småskutt. Det gick hyfsat, möjligen tyckte jag att ridningen kanske inte riktigt motsvarade de kunskaper hon hade uppgett. Men, tillräckligt bra för att kunna jobba på det i a f. Hon var fortfarande positiv.
Vi åkte till tränaren en gång till efter ett par veckor och ridmässigt såg det ungefär ut som förra gången, inte topp men hyfsat.
Tjejen säger att nu hade hon slutat jobba och var mest ledig, jag föreslog att hon kanske kunde börja komma och rida någon dag innan det var dags att börja "på riktigt", om hon ville. Det ville hon.
Dagarna gick, men ingen medryttare hördes av. Jag kände bara att nej, lägger man ihop skarvandet med ridkunskaperna, att hon inte kom som hon lovat och att hon heller inte hörts av, så passar hon inte för min häst och det jag sökte. Jag mailar henne ett besked på att jag har tänkt igenom detta och baserat på att hon inte brytt sig om att ta kontakt eller att komma som bestämt så får det vara.
Tror ni att hon ens har svarat? Näpp. Jag blir less på att folk i dag; ljuger, friserar sanningen och uppger att de kan saker som de inte kan, att man skiter i att komma på avtalade tider och att man även skiter i att svara när man blir kontaktad. Mina erfarenheter när det gäller medryttare är tyvärr att typ 8 av 10 är totalt oseriösa.
Denna tjej lurade till sig tre gratis ridtillfällen, varav två pass för tränare. Grattis till henne - hoppas att det var värt det.
Slutsats; det är lättare att hitta en nål i en höstack än att hitta en seriös medryttare i mina trakter.