Medryttare

Sarscha

Trådstartare
Finns en del trådar om det här. Men jag fundera på hur hittar man en bra medryttare? Bor i en liten ort. Stallet är av det enklare standarden, ingen paddock men ett fint plant stort fält finns att rida på. Inte massa ridvägar men några. Bussar går men ej ofta, tar ca 30 min att cykla från den centrala delen av orten. I våras hade jag en tjej men då hon missköte utrustningen så är hon ej kvar, red min häst grattis 2-3 dagar i veckan. Det enda jag krävde förutom motion av hästen va mockning om han stod inne, fixa maten samt putsa av tränset efter användning. Har man för höga krav som hästägare? Ska man behöva ta betalt för att det ska funka? Eller hittar man för unga medryttare? Hon kunde nästan välja vilka dagar hon ville vecka efter vecka....Hur tänker ni????
 
Sv: Medryttare

Jag sökte medryttare i våras, trodde det skulle vara helt omöjligt.
Bor mitt emellan två mindre städer, några mil till bägge.

Jag annonserad i mataffärer och hastnet,bukefalos mm.
Fick ett svar, som inte stämde.

Sedan satte jag in en annons med mycket text och beskrivning av hästarna plus bilder, på blocket, i slutet av våren.

Och jag blev helt nerringd och fick mejl i flera veckor:)
Nu har hästarna varsin vuxen medryttare.

Så mitt tips är en välskriven annons på blocket,kanske nu innan sommaren är slut=D
 
Sv: Medryttare

Har ingen kollektivtrafik alls, inte heller paddock, men underbara ridvägar =) dressyr ch hoppning rids på gärden och i skogen=)
 
Sv: Medryttare

Bor ungefär som dej och satte in en annons på medryttare.nu. Fick ett par svar inom en vecka och har nu en jättebra medryttare. Jag skrev att jag bara vill ha över 18 år .
Hon får bestämma själv när hon kan komma ut. Antingen rider vi ihop eller så får hon rida ensam om hon vill.
I vinter får hon hjälpa till med mockning av en box, om hon kommer ut innan jag mockat och fodring + vatten om det ändå är dags.
Tar inget betalt då vi inte hinner hålla igång båda hästarna.
 
Sv: Medryttare

Verkligen inte för höga krav. För mig är det självklart att skötsel av det runtomkring ingår om man är medryttare.
 
Sv: Medryttare

Nej tycker inte det, är ändå en dyr hobby man har. Sen är han min bebis haft honom sen dag ett, har i stort sätt ridit in honom själv:)! Ska jag prova och lägg in på medryttare.nu som du tipsa om Lobell:) har en här men inget napp!!
 
Sv: Medryttare

Jag är medryttare (fodervärd just nu men vi åker snart hem igen) åt en häst som jag fick fatt i via kontakter. Det var fd medryttarhästens ägare (som jobbat som hovslagare) som fick dåligt samvete för att jag var ute och gick med skadad häst och inte fick rida nått så hon hade en kund som hade en häst som i princip bara var inriden och sen fått stå för ingen vågade rida på den. På den vägen är det...

Så kontakter kan vara bra med. Kolla med hovslagaren, de kommer ofta ut mycket och pratar mycket med folk och kanske kan hjälpa dig komma i kontakt med någon vettig :)

samma om det finns ridskola i närheten så kan du ju kolla med instruktörerna om de har någon att rekommendera som de tycker har kommit så pass långt i ridningen och beter sig på ett lämpligt vis för att börja rida mer.
 
Sv: Medryttare

KL
Jag svarade nyligen på en annons. En annons där en tjej sökte medryttarhäst. Behöver ingen av ekonomiska eller tidmässiga skäl men hon lät så himla bra så det lät som att hon verkligen skulle kunna tillföra något. Hon skickade med referenser utan att jag bett om det och jag hade eg, inte tänkt att kolla dem. Är dock ytterst glad att jag slängde iväg det där mejlet. För det visade sig att tjejens självinsikt inte var den bästa och att hon med största sannolkhet att förstört min häst.

Kort sagt så skulle jag rekommendera att ta referenser. Även om det känns knäppt.
 
Sv: Medryttare

Tyvärr så måste du nog ta betalt för att medryttaren ska
orka ut till stallet ,har själv haft toppen medryttare men vet dom
som lånat ut sina hästar gratis och nu bara haft problem...
 
Sv: Medryttare

Det där hade jag kunnat döda för. :love:

Tråkigt nog verkar de enda annonserna som ligger ute vara "jag vill att du utbildar", "du ska tävla", "du ska minsta ha tävlat" och så vidare.
Dom som söker häst vill bara hoppa, tävla och stallet ska ha bussförbindelser. mm....

Jag som söker bara en trogen hästvän, ett enklare pass på ridbanan och rida ut på är jag urnöjd med! Sätta näsan i en blank hårrem, fixa foder, få hö innanför tröjan, tidiga morgonfodringar och frysa sönder tårna på vintern. Gud vad jag saknar att vara hästägare. :love::crazy:

Jag som har lagt upp annons, där jag till och med erbjuder att betala, har körkort + bil, tidigare hästägare, medryttare mm. Enda jag "kräver" är att vi kan samarbeta och ha flexibla dagar på vardagarna, då jag jobbar utan schema. Hoppa in och hjälpa varandra när man behöver det helt enkelt!

Får knappt några vettiga svar... Min äldsta annons har väl legat ute i 1 månad, inget svar där...
På senaste på blocket har jag fått svar på. 4 st. Ena har slutat svara , den andra bodde tyvärr alldeles förlångt bort (7 mil dit enkelresa!), den tredje missuppfattade min annons - jag har skrivit att jag inte är intresserad av något träningsprojekt, hon undrade om jag kunde utbilda hennes 4 åring och den fjärde var en 13åring som trodde jag hade en häst till henne... :grin:

Verkar totalt omöjligt på "medryttarhäst sökes"-sidan med tyvärr..
 
Sv: Medryttare

Jag som söker bara en trogen hästvän, ett enklare pass på ridbanan och rida ut på är jag urnöjd med! Sätta näsan i en blank hårrem, fixa foder, få hö innanför tröjan, tidiga morgonfodringar och frysa sönder tårna på vintern.

Sådär känner jag med och har skrivit, men det har inte gett resultat. Jag kanske bor på fel ställe?
Det är precis det där jag är ute efter när jag söker medryttarhäst. En hästkompis, liksom.
 
Sv: Medryttare

Ja det är inte lätt. Tyvärr bor du totalt fel, men du är en sån person jag söker. Vill ha någon som kan motioner min bebis när jag ej hinner, mysa, rida i skogen som han älskar. Utbilda det gör jag så det är inget jag letar efter. Är väldigt noga också nu efter den tjejen som missköte sig så lär nog ta etts tag innan jag hittar någon annan. Blir en vuxen person isåfall.
 
Sv: Medryttare

Tycker väl inte man ska måsta ta betalt.. Jag var medryttare, gratis, åt en tjej med ett varmblodsto (travare) ca 1,5 mil från där jag bodde. Ingen ridbana, red längs byvägen eller i skogen. Gick att rida ena sommarhagen också när det inte fanns hästar där. Var där 2-4 gånger i veckan. Blev bara några månader, för jag och hästen kom inte riktigt överrend.
Nu är jag medryttare, gratis, på enkallblodstavarhingst som inte är mycket utbilda. Hade nästan 2 mil till stallet innan jag flyttade, nu är det väl ca 1,5 mil dit. Måste ha bil nu också. Finns bisserligen en mindre ridbana på gården och bra ridvägar.
Men jag tycker inte man ska måsta ta betalt bara för att någon ska orka ut till ett stall bara för att det är en bit bort. Tar det 30 min att cykla från centrala delen av orten kan det ju inte ta så lång tid att köra.

TS. Du kanske får välja någon lite äldre (dock är det ju ingen garanti på att det sköts bra). Som någon anna sa, kolla med dina kontakter om dom vet nån, Att det är mer än bara rida är väl inget fel? Jag packar hö om det behövs, fodrar om det är den tidpunkten jag är där, fyller på vatten, mockar ibland i hagen. Det är sånt som hör till tycker jag.
Vet ju inte hur din annon har sett ut, men du kanske får berätta mer om hästen, försöka göra det så attraktivt som möjligt även om det inte finns någon ridbana. Och skriv i annonsen vad du vill ha för typ av person.
Jag tror säkert du ska kunna hitt någon även om du bor lite avigt till. Det finns säkert nån fler som vill ha en hästvän och träna lite med och ut och rida i skogen. Det är ju inte alla som vill ha en välutbildad häst att rida ordentliga träningar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare

Jag har både varit medryttare och har haft flera medryttare.

Jag tror det mer handlar om tur med kemi mellan häst, medryttare och hästägare för att det ska fungera än betalning.
Jag har varit både gratis medryttare och betalande och aldrig misskött mig.
har även haft 3 medryttare senaste åren varav 2 gratisridare och en betalande, den betalande misskötte sig rejält och de 2 gratisridarna har skött allt prickfritt.
Sen är det ju så att människor är olika, när min nuvarande medryttare tex gjort rent skydden tycker hen det är rent medan jag tycker de är smutsiga.
Men det kommer inte vara ngn trevlig stämning mellan oss om jag ska hålla på å gnälla om småsaker.
Det får man helt enkelt ta, vi ser olika på saker och ting men i de stora hela tycker vi och tänker lika vilket är det viktigaste.

Ska man reta sig på petitesser är det nog bättre att inte ha ngn medryttare.

Bästa sättet att hitta bra medryttare tror jag är genom kontakter. Mina två bra medryttare har varit genom gemensamma vänner. Medan den sämre svarade på en annons...
 
Sv: Medryttare

Jag kidnappar tråden lite. Vad ska man skriva i en annons?

Beror väl lite på vad du vill ha sagt med annonsen. Sitter du som ägare o söker medryttare eller tvärtom?

Jag kan bara prata utifrån mig själv i rollen som medryttare. Jag är nog lite svår eftersom jag gärna vill ha en längre annons med känsla. Lite som att söka jobb..vem är du, vem är hästen, vad har du att erbjuda o vad önskar du från mig som medryttare. Det ska finnas något att gå på. Bild på häst/hästen gör det hela mer intressant.

Det jag inte vill ha i en annons är knapphänding information. Vissa ägare skriver typ två rader och jag har iaf svårt att relatera till dem. Skippa snacket om vad du tycker om din egen häst. Jag utgår som läsare ifrån att du gillar ditt djur.

Jag ser det som att man som medryttare och ägare ska sälja in sig själv.

Hoppas mina tankar gav något. :)
 
Sv: Medryttare

Jag skrev detta i min +
att det fanns kort och info med om häst och var vi bor på själva sidan

Hej! Jag söker en medryttare till ett snällt varmblodsto. Inte så mkt riden, men snäll och tycker om att komma ut i skogen. Går bra att rida både med sällskap och ensam. Ett plus om du kan rida dagtid, men inget krav :) Inget krav att hjälpa till med övriga hästar, men att städa efter sig och ev mocka efter hästen om den stått inne. Vi bor på landet så körkort ett krav

Nu är hästen såld, men står kvar, så medryttaren rider både på denna och sambons häst :)
 
Sv: Medryttare

Håller med Squie. Jag vill också ha en längre annons där det står lite om dig och hästen och vad du vill ha av medryttaren. Tex har du en känslig häst som behöver en lugn och mjuk ryttare ska det ju stå i annonsen. Berätta om hästen, men det behöver inte vara typ "jag letar efter medryttare till min ögonsten" utan mer att "jag letar medryttare till min valack på 165 cm. Han är snäll i all hantering men behöver en mer erfaren ryttare då han blir het vid uteritter. Han är lite tittig på hinder men hoppar allt". Till exempel. Finns det ridbana eller bra ridvägar är det bra om det står med. Och så är det alltid bra med en bild på hästen, gärna hela hästen, tycker jag, och utan täcke.
Kan du vara flexibel eller har du fasta dagar du vill att medryttaren ska komma?
 
Sv: Medryttare

Jobbar oregelbundet. Så vissa veckor behövs det mer hjälp än andra. Som det ser ut nu så får han va ledig när jag inte får ihop det. Är mån om min häst så blir ingen ny medryttare än på ett tag. Ville bara se om man har för höga krav som hästägare!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 877
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 685
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 925
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp