Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?
Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?
Jag frågar för att jag är nyfiken på vad som generellt anses vara skillnaden mellan de olika "titlarna".
Jag personligen anser att halvfodervärd är mer ansvarsbetungande än medryttare, och ville se hur övriga hästmänniskor ser på det.
Givetvis finns det hur många variationer som helst, beroende på de individuella överenskommelser som görs.
Ren nyfikenhet alltså ☺
När jag varit medryttare har jag tagit de stallpass som infallit på min dag. Jag är ju där just för att ägaren inte hinner/orkar med.Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?
Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?
Jag spånar... och kan säkert spåna mer senare...
Medryttare kan vara allt ifrån 1 dag i månaden till ett par dagar i veckan och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd är just vad det låter som halvfodervärd. Man har hästen "halva månaden var" även om hästen är ledig från ridning/jobb för dagen eller "sjukskriven" och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd/fodervärd är så "nära egen häst" man kan komma.
Ansvarsbiten är lika stor oavsett om man är medryttare eller halvfodervärd anser jag, händer något i stallet, med hästen eller annat... är det den som hade hästen den dagen, som är ansvarig. På en ridskola och så vidare är det ju ridskolan som övertar ansvaret när saker och ting inträffar. Hästägaren har ALLTID det högsta ansvaret för sin häst och även för skötare, medryttare/halvfodervärd man behöver se över vilka försäkringar som gäller och komma överens vem som tar den biten. Hästägaren ska förhoppningsvis kunna lita på att medryttaren/halvfodervärden är rätt försäkrad och har den kunskap om hästhantering, stallskötsel/hantering, hästvård, att den ser om något inte stämmer och den eventuellt behöver ringa in lämplig hjälp, hästägare, stallägare, veterinär, hovslagare... utifrån vad som har hänt, den - de dagar medryttaren/fodervärden ansvarar för hästen. .
Frihet? Det är överenskommelse mellan ägaren och medryttare/halvfodervärden. Hästägaren äger hästen och har då även rätt att bestämma i stort eftersom den förmodligen köpte sin häst till ett visst ändamål, även om medryttaren har rätt till att kompromissa in egna önskemål.
Med vänlig hälsning
IngelaH
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?
En halvfodervärd tycker jag ska ta stallpass också om det infaller på hens dagar. En medryttare kan dock få slippa. I mina ögon har man medryttare för att man tidsmässigt inte hinner ha häst sju dagar i veckan. En halvfodervärd ligger mer ansvar på det ekonomiska området.
Jag hade som hästägare till en ANNAN häst i ett kollektivstall exempelvis inte alls uppskattat att en medryttare som är minderårig med okunniga föräldrar skulle sköta in och utsläpp för min häst. En halvfodervärd räknar jag nästan lite med att hen är så pass hästvan och vuxen att det inte är något problem.
Vad är det för skillnad på en minderårig medryttare med okunniga föräldrar och en minderårig halvfodervärd med okunniga föräldrar. Är medryttaren eller halvfodervärden minderårig är det föräldrarna som står för kontraktskrivande och ansvar... Man får inte skriva medryttaravtal, fodervärdsavtal eller köpeavtal när man är under 18 år. Det är alltid målsman som står för kontraktskrivande.
Och varför skulle en medryttare vara okunnigare än en halvfodervärd? Jag har varit medryttare ett antal gånger och halvfodervärd en gång innan jag skaffade egen häst. Och jag var i de flesta fall kunnigare än hästägaren, som medryttare.
Barn har inte den ekonomiska möjligheten i allmänhet, men de har föräldrar som kan betala så åldern är inget hinder för att betala för att vara medryttare eller för den delen fodervärd/delfodervärd.I mitt stall har medryttarna varit minderåriga. Rejält. Runt tolv år. Då tycker jag inte det känns bra att släppa min häst till dem vid in- och utsläpp. Inte bara för hästens skull, utan lika mycket för deras eget. Vad de har för deal med hästägaren har ju egentligen inte jag med att göra, men påverkar det min häst tycker jag att jag faktiskt har det.
Den ekonomiska skillnaden som för mig ligger i begreppen, och som faktiskt är verklighet där jag bor (är man medryttare betalar man inget, därav att det är mycket barn och ungdomar), tyder på att det i alla fall är en vuxen individ som kommer ta passen. Jag hade säkerligen inte reagerat likadant om jag hade sett vuxna medryttare, men det har jag inte.
Vi har en i stallet, som dock har hästvan mamma. Det är mamman som tar pass, och jag litar mer på henne än på flera av hästägarna. Men om tolvåringarna skulle ta in och ut själva hade jag satt ner foten. En fodervärd tar mer ansvar för hästen i mina ögon, även ekonomiskt. Det har inte ett barn möjlighet till. Här skrivs inga kontrakt för medryttare. Jag säger inte att det är rätt, för jag tycker i ärlighetens namn att det är total galenskap, men jag har ingen medryttare själv och inga planer på att skaffa heller.
Tack för era svar.
När jag själv funderat kring skillnaderna så är det framförallt det ekonomiska och arbetet runtom som jag har sett som skillnad.
Medryttare sköter sysslorna med hästen den dagen (mockning, fixa iordning foder, skötsel och ridning, ca 1-3 dagar/vecka), medans en halvfodervärd för mig delar allt ansvar, även det ekonomiska (bortsett från försäkringspremien), och även tar ansvar för övriga stallsysslor i större utsträckning (städdag, mockning av hage, in/utsläpp, kvällsfodringar osv), och detta i utbyte mot större inflytande på hästens träningsupplägg osv.
Intressant dock att se olika syn på det, hur det definieras olika beroende på vem som frågas
Barn har inte den ekonomiska möjligheten i allmänhet, men de har föräldrar som kan betala så åldern är inget hinder för att betala för att vara medryttare eller för den delen fodervärd/delfodervärd.
Jag förstår inte vad du menar med total galenskap dock, vad är total galenskap?
Jag har haft både medryttare och delfodervärd, just nu delfodervärd. För mig är skillnaden att en medryttare inte har något egentligt ansvar och heller inga direkta skyldigheter medans en fodervärd har skyldigheter men också rättigheter. Min fodervärd har rätt att både träna och tävla hästen i de dicipliner och på den nivån som angivits i kontraktet. vilket en medryttare förvisso kanske också fått men det hade inte varit självklart. För mig funkar delfodervärd mycket bättre än medryttare då det verkar som den ekonomiska aspekten gör det mer seriöst. Medryttarna har varit rätt osäkra kort som bara kommit när vädret är fint och inget roligare dykt upp medans fodervärden kommer i ur och skur ,Som rubriken lyder, var går gränsen mellan dem?
Vad är skillnaden i era ögon? (Ansvar, frihet osv)