Medryttare till nyinköpt häst

Som blivande medryttare skulle jag ju vilja provrida hästen någon eller gärna några gånger. Det blir ju svårt om det inte finns en potentiell häst än.

Däremot om min nuvarande medryttarhäst skulle bli sjuk och gå bort tex, så skulle jag kunna tänka mig att vara medryttare på standby om ägaren skulle börja leta ny häst. Men vi vi har ju lärt känna varandra och samarbetar bra och gillar samma typ av hästar.
 
Jag skulle inte annonsera efter medryttare till en häst jag inte ägde än, mest för att jag skulle vilja lära känna hästen först för att veta vilken slags medryttare jag sökte.

Dock tycker jag inte det är konstigt att redan när man skaffar hästen veta att man vill ha en medryttare. Jag köpte själv häst med vetskapen om att jag ville ha en medryttare till honom framöver. Har inte möjlighet att vara i stallet 7 dagar i veckan och har också en del tjänsteresor varje år som gör att jag behöver avlastning.
 
Vi tog med oss vår potentiella medryttare när vi provred hästar. Hästen vi alla 3 (ägaren, jag som coach och tilltänkta medryttaren) gillade tog vi hem. Funkade superbra!

Sambo var inte mogen att ha häst mer än 2 dagar/vecka och vi hade egentligen inte tänkt köpa häst, utan hyra, men hittar man sin prins får han allt komma hem oavsett. Tanken var att jag och medis skulle ha ca 2 dagar var och pålle vila 1 dag/vecka. Slutade med att jag inte fick rida alls :-).


Nu har medis fått barn så nu får jag rida istället - heeelt underbart! Sambo rider 4-5 dagar/vecka och älskar det!

/L
Kände det var dags för en egen tråd att diskutera detta med att skaffa medryttare innan häst. En utbrytning från annonsera mera V https://www.bukefalos.se/threads/annonsera-mera-v.1462500/post-19074775
 
Jag tycker inte alls att man måste behöva vara i stallet 7 dagar i veckan för att vara en bra hästägare. Jag tycker det är bra att man vet sina förutsättningar och har en plan.
Så länge ens hästhållande inte står och faller helt med en medryttare så.
Kan ju vara så att man inte alls har några problem med att låta hästen skrota i hage några extra dagar i veckan. Men ultimat ändå gärna vill att den motioneras även när man själv inte kan/vill.

Hade jag själv sökt hjälp till en häst jag inte köpt än?
Nja. Mest för att det är lite "smekmånad" med nya hästar här. Vill gärna lära känna den i lugn och ro, så att jag känner mig tryggare med att jag vet exakt vad jag har att erbjuda, om jag behöver hjälp senare.
Sedan är det säkert svårare att hitta medryttare till en häst som ännu inte existerar. Men det skadar ju inte att kolla runt. Att beskriva typen av häst man söker är ju en början och ger ändå ett hum för den potentiella medryttaren om vad denna kan förvänta sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
740
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
2 441
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 819
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 450
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp