"Medryttare" till körhäst. Hur??

Sv: "Medryttare" till körhäst. Hur??

Hmmm...Tagg har väl ändå stått i V. Götaland ett flertal år nu? Typ sedan -01 eller nåt?

Mm den är Nikt 1850 som jag menar!! Tyvärr är jag sämst på att komma ihåg alla siffror på hingtarna.. Det blir lite så när man har hingstar i skolundervisningen.. Dom blir liksom mer vanliga hästar då!!

Oki, det kan hända att Tagg har flyttat, sist jag var på Bollerup var våren -07.. Så mycket kan ha hänt!!

Nordsvenskar är jätte mysiga hästar.
Och ni som är lite nordis intresserade måste nästan veta vilka Udd och Tagg är?? Udd är numera såld till österroke för att hjälpa haflinger aveln där, Tagg står fortfarande kvar på Bollerup.
/Carro

Helt ot.
Antar att du fått helt fel info angående att en Nordsvensk hingst sålts till österrike för att på nåt sätt användas i haflinger avel!

Däremot har nordsvensken som ras blivit populär i österrike, och det säls enhel del nordsvenskar dit!;)

Tyckte också detta lät lite märkligt....

Helt ot.
Antar att du fått helt fel info angående att en Nordsvensk hingst sålts till österrike för att på nåt sätt användas i haflinger avel!

Däremot har nordsvensken som ras blivit populär i österrike, och det säls enhel del nordsvenskar dit!;)

Jag tror att det är så, hörde också att han sålts för att anändas i haflingeraveln när jag var nere på bollerup för några år sedan.

Det måste ju vara omöjligt! förstöra haflingern som redan har en så stor variationsrikedom världen över?? Låter omöjligt!

Jag vill ha fakta om detta konstiga uttalande.
:)

I mina öron låter det lika osannolikt som att man skulle sätta in en haflinger i nordsvensk aveln!:crazy:

Ett sto från granngården står på samma stuteri som Urs (Udd) står på och enligt hemsidan föder dom upp Nordsvenskar!:)

Senast ändrad:

Ja, jag har ingen aning om hur det egentligen ligger till, vet bara att anställda på bollerup sa att han skulle användas i haflingeraveln. Har ingen anledning att betvivla vad de sa.

jag har sj varit elev på Bollerup och var det under tiden då Udd såldes. Och det var ganska klart då att han skulle använads i haflinger aveln för att haflingern börjar bli för lite,och att det börjar bli för mycket inavel bland de renrasiga haflingarna.

Ang att Tagg har stått i V.Götaland sedan -01 stämmer inte heller riktigt.. Jag började på Bollerup -02 och tog studenten -05 under den tiden var han uppstallad på Bollerup hela tiden, med undantag från sommaren då han gick på lösdrift för fribetäckning.

// Carro

Senast ändrad av en moderator:

Inavel bland haflingerna?

Att använda en Nordsvensk..när man i de flesta fall vill få fram en lättare typ av haflinger?;)

Då det har förekommit inblandning av arab i haflingerrasens historia och det numera -för det mesta- bedrivs avel med väldigt lite eller inget arabblod alls så måste det vara en omöjlighet att blanda in en Nordsvensk i ett annars så strikt avelsändamål!

Lika knepigt som att man skulle föra in Knaubstruper inom islandsaveln!:D

-Eldfuxen och Linnea Pea vart är ni???
Ni får reda ut detta för oss!:p

golden_tinka, du får reka mer för oss med!

Fast det är ju ren bullshit rent ut sagt!
Att man blandat in arab kan jag till vis del förstå, men en bruksras, Nej!

Sitter just nu och knåpar ihop ett mail till udds nya ägare, dom borde veta!:devil:

Ähum, handlade tråden om den nordsvenska aveln?:angel:

Hmm ja denna tråden började egentligen för att jag va trött på att det verkade vara helt omöjligt att hitta någon körhäst här i sthlm att köra.. Råkade bara nämna att jag hade gått på Bollerup och kört Udd och Tagg.. Sen byggdes det liksom bara på.. Vi kanske ska åter gå till ursprungs ämnet och förflytta diskussionen om avel till avel?? Eller??

Det blir lätt en höna av en fjäder!:D

Kopierat från mailet jag fick idag!

Often other people nows more about us then we self !
Haflinger horses are in Austria only in pure breed and I think that is no intention to do some crossbreeding with any other breeds, same is with Norika horses.
Both Nordsvensk stalions we have in Austria are jused only with Nordsvensk mares and this spring we hope to get 3 ofsprings from Udd, also with Emma.
regards from Udd

ps.But to be honest I will be happy to see the qualitis of Nordsvensk horses in many other breeds.

Så nu behöver vi inte diskutera det mer!;)

Har du ingen lokal körksektion på nån närliggande ridskola där du kan höra dig för? eller om det finns nån körtränare som kan höra med sina elever?
Sätta upp lappar i hästaffärer och ridskolor.
känns ju lättare att gå den vägen än att annonsera på internet!:)

Min klubb håller på med körning. Min medryttarhäst är också körhäst. Hjälper till med körningen varje gång, även fast att min inriktning är hoppning.

hej alla!

det var iaf ganska lyckat att lägga ut den här tråden. :banana:har fått svar från ett par stycken som har körhästar och som behöver lite hjälp. Det roliga är att det varierar från knappt inkörda till de som kan en del. Så det här ska nog gå ganska bra!:)

Hade kollat runt en del på olika ridskolor å så, men tyvärr var man tvungen att ha tillgång till egen häst å sånt för att kunna vara med på körningen, innan jag lade upp denna tråden.

Men tack igen alla som har kommit med tips!!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka