"Medryttare" till körhäst. Hur??

F

Fina_lin

Hej alla!!

Har varit bosatt i sthlm nu i snart 2 år. Och har under hela den tiden varit på jakt efter någon som behöver hjälp med med sina körhästar. men det tycks vara stört omöjligt att hitta någon här som har körhästar, och det verkar inte finnas några klubbar heller med den typ av verksamhet!
Men då jag verkligen sknar körningen skulle jag bli väldigt glad om det är någon där ute som har några tips!!:bow:
Är inte så jätte erfaren, lärde mig köra när jag gick på Bolleup och hade det som specilat idrott. Har bla haft Fredrik Persson som lärare..

Mvh Caroline

Sv: "Medryttare" till körhäst. Hur??

Synd du bor i Stockholm....
Jag söker förtvilat efter en medryttare och jag kör ju henne också!
Fast det är nog en 50-60 mil att pendla enkel väg....:o

Attans då!!! Finns både för å nackdelar med å bo i Sthlm... Suck.. Men tack iaf, eller vad man ska säga!!:)

VARFÖR bor alla bra medryttare/kuskar typ 30+mil från Skåne:(?!

Jag har letat förtvivlat efter både medryttare och medkuskar till mina ponnyer o hittar flera jättebra sökes-annonser men alla bor en massa mil bort! I Skåne är intresset=noll:cry:

#Suckar djupt# jag bor ju också i Skåne och har annonserat överallt...
Utan att få vettiga napp:cry:

hmm börjar nästan ångra lite att jag flyttade från Skåne.. Kommer egentligen från en liten by utanför kristianstad.. Hade jag inte pluggat här hade jag defenetivt flyttat tillbaka!! Skåne e ju värsta hästparadiset jämfört med sthlm.. billigare stallhyror å betydligt bättre hästmaterial..

har du kollat på sidan . / www.medryttare.nu / ?
där kan du också annonsera själv.

jag har hittat mina medryttare ,medkörare där.
har två körhästar och bor i stockholmstrakten,just nu har jag ju hjälp av två tjejer som både rider och kör mina hästar.
har varit svårt att hitta nån som kan köra så jag har lärt dem att köra och de tycker att det är jättekul.

jag är inte den enda som har körbara hästar i stockholmstrakten,så ge inte upp.

vad för typ av häst/körning letar du efter? och var? norr eller söder om sthlm?

hade jag inte haft mina två tjejer så har du ju helt klart varit
intressant för mej.

/k

jag är på jakt efter en häst som man kan köra både "klassiskt" med men även nordsvenskar är intressant, speciellt då jag har kört in en nordvensk sj under gymnasiet.Var i sthlm spelar inte så stor roll, har både körkort å egen bil, å är beredd att åka en bit om det behöv.
Oki Tack för tipset! Ska kolla upp sidan med en gång!

Har jobbat som härstskötare ute på ekerö innan och där vet jag att det är en kille som har körhästar. har sett honom ett par gånger men vet tyvärr inte vad han heter. Annars hade man ju kunnat kolla om han hade behövt hjäl eller visste någon som behövde..

men snälla du! Hör av dig om du skulle behöva hjälp me dina hästar någon gång!! Ställer gärna upp!!

Hmm vet inte.. antagligen bara några veckor under semestern..

Du kan få komma & hjälpa mig med min shettis om du vill! Fast det var kanske inte en så liten körhäst du var intresserad av. Jag kör mest själv för kondisens skull & tränar annars akademiskt på töm med honom. Han har litet problem med ryggen & därav rids han bara sparsamt eftersom jag blivit lite väl löjlig efter att han blev sjuk av fel sadel & för mycket ridning.

Annars tycker jag att det är rätt tomt på körhästar överhuvudtaget här i stockholm.. men det kanske är för att jag inte tävlar nått. Finns massa travstall däremot!

Lycka till med letandet i alla fall!:bump::bump:

Om du vill köra nordsvensk så kan du ju kolla med FNHs stockholmsdistrikt, du får säkert lägga in en annons på hemsidan och kanske hjälper de dig leta också.

http://www.nordsvenska.se/

/M

håller med madelene här
ett bra förslag.
finns trevligt folk som kör mycket med nordsvenskar där,
är ju själv medlem såklart.

kika även i kalendern och gör ett besök på tex vårbrukardagen eller någon annan av aktiviteterna som anordnas så träffar du folk som håller på med körning.

skall fundera och se om jag kommer på något mer.
/k

Stämmer Madelene!

Vi är inte helt omöjliga;)

TS: Vart i Sthlm bor du? Du kan PM mig med mer info om vad du söker etc...

men du.. ring till sånga säby på färingsö (ekerö kommun), fråga efter Sandra där och be om att få bli medryttare på Pontus!
Jag har själv skolat honom till att bli körtävlingshäst, han har både tävlat och drar remmalagsvagn med gäster. En underbar häst :)

Jag vet inte hur det är nu, för jag jobbar inte kvar, men det är ont om medryttare som kan köra och som är intresserade av nordisar. När jag jobbade med honom sökte jag förgäves i nästan två år.

Pontus är en lätt byggd nordis, ser mera ut som en kallblodstravare och är skolad både akademiskt och kan hoppa.

skickar en bild

Senast ändrad av en moderator:

Tusen tack alla underbara människor för alla tips!!:bow::bow:
Känns inte riktigt lika hopplöst längre!!:rofl:
Jag ska kolla upp alla tips så fort jag bara kan!

Nordsvenskar är jätte mysiga hästar.
Och ni som är lite nordis intresserade måste nästan veta vilka Udd och Tagg är?? Udd är numera såld till österroke för att hjälpa haflinger aveln där, Tagg står fortfarande kvar på Bollerup. Båda dessa underbara hingstar haf jag haft möjlighet att köra. Och en jätte fin avkomma till e. Nikt ue.Pollux. Så snygg häst.. alldeles krämfärgad man å svans och kolafärgadpäls..

Tyvärr håller jag med om att det inte verkar finnas allt för mycket körhästar i sthlm. kan nog bero mycket på terrängen också, är ju inte riktigt toppen att ha körhäst fö långt in mot stan. Altt tar ju lite större plats..

/Carro

Tagg 1895 och Udd 1900 känner jag till.

Undrar om det är Vikt 1907 du menar när du skriver Nikt? Känner inte till någon hingst med namnet Nikt.

/M

Kul att du gillar nordsvenskar :idea:

Men Tagg står väl ändå i V. Götalands län? I alla fall gjorde han det när jag träffade honom för några veckor sedan :).

Tusen tack alla underbara människor för alla tips!!:bow::bow:
Känns inte riktigt lika hopplöst längre!!:rofl:
Jag ska kolla upp alla tips så fort jag bara kan!

Nordsvenskar är jätte mysiga hästar.
Och ni som är lite nordis intresserade måste nästan veta vilka Udd och Tagg är?? Udd är numera såld till österroke för att hjälpa haflinger aveln där, Tagg står fortfarande kvar på Bollerup. Båda dessa underbara hingstar haf jag haft möjlighet att köra. Och en jätte fin avkomma till e. Nikt ue.Pollux. Så snygg häst.. alldeles krämfärgad man å svans och kolafärgadpäls..

Tyvärr håller jag med om att det inte verkar finnas allt för mycket körhästar i sthlm. kan nog bero mycket på terrängen också, är ju inte riktigt toppen att ha körhäst fö långt in mot stan. Altt tar ju lite större plats..

/Carro

Skulle tro att hon menar Nikt 1850, som var en reslig kopparröd Wången-hingst. Gick i många år i Wångens fyrspann och uppträdde bland annat i Globens julshower i flera år.

Mm den är Nikt 1850 som jag menar!! Tyvärr är jag sämst på att komma ihåg alla siffror på hingtarna.. Det blir lite så när man har hingstar i skolundervisningen.. Dom blir liksom mer vanliga hästar då!!

Oki, det kan hända att Tagg har flyttat, sist jag var på Bollerup var våren -07.. Så mycket kan ha hänt!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka