Medryttare/Ridskola/Privatlektioner? Lååångt inlägg :)

C

carinapr

Hej alla hästglada/galna! :rofl:

Jag behöver hjälp!

Har varit borta från ridningen en låååång tid, 16 år sedan jag slutade på ridskola och hade då bara ridit i 3 år (är nu 31 år). Har varit på ridläger en gång och red senast för 5 år sen, då ett par turridningar i skogen. Så har väldigt liiite erfarnhet.
Har blitt så sugen på att "börja om" med ridiningen igen men vet inte riktigt vad som är bäst för mig och behöver därför lite råd och tips.

Funderar så här:

Medryttare, idealiskt tycker jag då man får lära känna/hantera/rida samma häst, tryggt skulle jag tycka. Nackdel då jag inte har så mkt erfarenhet, kan grunderna/gångarterna, har hoppat några enstaka gånger (jättekul :banana: ) men som sagt får då inte automatiskt en instruktör "på köpet" som kan utbilda mig och hjälpa mig i min utveckling.

Ridskola, inte helt otänkbart, men är lite osäker om jag verkligen får lära mig det jag behöver? Svårt att få instruktörens fulla uppmärksamhet när man är så många som man är i en grupp, sen är det olika hästar...bra/dåligt vet ej riktigt.

Privatlektioner, vore jättebra, men har ingen egen häst och det är säkert jättedyrt att ta privatlektioner på ridskola med lånad häst?

:idea: Så ja, en kombination av alla dessa 3 alt. vore toppen, att bli medryttare till en rutinerad, lugn nybörjarhäst, som man kanske i början bara skrittar/travar runt i skogen med för att lära känna den och för att senare kunna rida för instruktör eller ägaren (om den har tid) för att bli en duktig ryttare ;)

Och kanske en vacker dag om typ X år kunna köpa mig en egen häst!! :love:

Så snälla, kom med tips om ni känner nån som kanske söker en sån som mig, (jag vet att detta inte är ett annonsforum) jag har lagt in min egen annons under Hästannonser, men jag är förmodligen inte intressant då jag har för lite erfarnehet och orutin :cry:

Men kom gärna med idéer, kommentarer, egna erfarenheter på liknande situationer, vill gärna höra vad ni har att säga, ni som vet bättre än jag :bow:

Kram
:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare/Ridskola/Privatlektioner? Lååångt inlägg :)

Finns ju ridskolor med lite mindre grupper, runt 3-5 st. Skulle ju passa bra. Och kanske kombinera ridskolan 1g/v med en medryttarhäst ngra gånger i veckan och då träna på de du lär dig på lektionerna. :idea:

det är nog alltid bäst att börja på ridskolan igen..
Iaf ett tag, så du får känna på det lite igen :)
Sen skulle du ju alltid kunna försöka bli medryttare lite mer vid sidan av.

ridskola

man kan upptäcka saker man glömt under former med andra runt

jag hade ju olycka, och var dock inte borta så länge (många år) men började på ridskola faktiskt

och det var intressant, för ett helt nytt fenomen uppträdde - jag fick brännsår i rumpan

och hade blivit tunnhudad i händerna, så jag fick brännsår där med och red med snobbiga vita handskar

och så hade jag tappat så mycket av omslutet att hästen var kvar mellan benen många dagar efteråt, fick inte ihop benen alls nästan

Då var fördelen att jag inte behövde ta hand om pållar direkt dagen efter.

En annan fördel var att en av dem slängde av mig, och på så sätt fick jag reda på hur konsekvenserna blir om jag åker av, jag har ju brott på kotpelaren från olyckan.
Det var nyttigt att han slängde av mig, för det fick mig att tänka om. Förr gjorde det inget om det var en rodeohäst, fart eller en vild en, men då insåg jag att det spelar en större roll nu, och kanske skall hålla mig till enbart väluppfostrade hästar.

Vad som också är bra, är att man hela tiden byter häst, så man får in schvungen igen, och känna på olika och många.
Sedan är det vädigt roligt att rida på rad i avstånd, passera, dela, vända, väva m m och navigera bland en massa andra sådär. Som en enda jättekadrilj.

Det är också en ovärderlig hästkunskap att kunna hantera hästar i så många på en gång, något som jag ibland allt kan tycka att helt ensamprivatryttare inte har så vittomfattande kunskap om.

Det är styrkan hos ridskolor - billigare, ordnade former, instruktör, många olika hästar, gruppridning.
Sedan bygger man bara på från där.

lycka till

Började själv rida igen efter ett uppehåll på 10 år. Innan dess hade jag ridit några år på ridskola samt lite på vänners hästar. Och hade börjat känna mig sugen på att komma upp på hästryggen.

Tog kontakt med en ridskola och hörde efter vad det fanns för möjligheter att börja. Joddå, det fanns ett par platser, hur mycket kunde jag? Berättade det och fick börja i en grupp som ridit ett par år.
Efter ett halvår på ridskola tyckte jag: Jag vill rida mer och lära känna en häst ordentligt. Skaffade mig då en medryttarhäst, ett halvblodssto på 19 år (Pokhara) genom annons. Red henne under en vinter, lärde mig massor.
Flyttade sedan till Göteborg, prövade ett par hästar och är nu medryttare på ett varmblodssto vid namn Ellen som jag trivs alldeles utmärkt med, en riktig bus gumma:love: . Vill jag får jag rida henne för tränare, men än så länge har det inte blivit av. Ska ta mig i kragen efter nyår. Rider även på ridskola för att få variation i hästtemperament. och för den sociala biten.

Det här har fungerat bra för mig. Gillar medryttarskapet, får fördelarna med hästen och slipper nackdelarna :)

Du kan ju åtminstonde ta ett par lektioner innan du börjar kolla på medryttarhäst.
Så vet du vilken nivå du ligger på nu!
På många ridskolor behöver du inte anmäla dig till en hel termin utan köpa lektioner per gång!

Tack alla ni för tips och erfarenheter :)

Kan ju nämna att jag provred en häst för 1 mån sen, bara för att testa mina kunskaper och ev. bli medryttare, eh, jag kan ju säga att det blev en total flopp :angel:
Hästen var en gammal travare, halvblod tror jag, väldigt bestämd och envis gammal herre som kräver en bestämd ryttare, men jag tänkte nu när jag ändå är här så kan jag lika gärna testa och se hur det går och reslutatet blev att han red iväg med mig och inte tvärt om :D

Jag upptäckte att jag inte alls var så där tuff och orädd som jag var när jag var yngre, utan blev tom lite skraj när han satte av i trav :eek: och som gammal travare så vill han ju gärna springa fort, riktigt fort, vilket jag inte är riktigt redo för ännu, så jag saktade av innan han hann springa iväg med mig :rofl: och tackade för den intressanta provritten.
Det var helt fel häst för mig kan jag ju säga. ;)

Jag tror nog att det får bli ridskola ett tag framöver tills den här ovanan att rida har blitt som en vana igen, så satsar jag på medryttarskap lite längre fram :)

Pst - halvblod och travare är helt olika raser, så hästen du red kan inte både ha varit travare och halvblod. ;) Om det inte var en korsning förståss.

Annars skulle jag absolut råda till ridskola. Om inte annat för att du då förmodligen får rida betydligt mer välskolade hästar än vad du skulle få möjlighet till som medryttare, plus att du får hoppa och träna på bana mer än du skulle få med medryttarhäst. Ett annat plus är att du får lära dig hantera o rida olika sorters hästar.

Så småningom kan det vara kul att komplettera med medryttarhäst. För egen del tycker jag dock att ridskolan är bra att ha som "bas" - själv rider jag fortfarande på ridskola efter 20 år, två gånger i veckan, och tycker att jag utvecklas med det. Dessutom har jag en medryttarhäst som jag rider 2-3 dagar i veckan, vilket jag tycker är en bra kombination.

Kanske var ett kallblod? eller Nordis, minns inte riktigt :confused:

Ska definitivt gå tillbaka till "skolbänken" igen, ska försöka hitta en mindre grupp nu efter nyår. :banana:

Jag hade ett uppehåll på 17år.
Så jag började med att rida på en ridskola och kände efter ett tag att rida 1 gång i veckan inte gav så mycket.
Så jag började att titta efter en medryttarhäst och fann ett halvblodsto och hon är 24 år gammal.
Snabbare häst i galoppen har jag nog aldrig ridit, dom första gångerna vi galopperade över ängarna så var jag tvungen att blunda.
Tyvärr nu i höstas så fick hon problem med senorna i frambenen
så nu får hon gå och skrota i hagen i stället och bli pensionär.
Så jag övertalade "gubben" att få köpa hennes barnbarn (han blir 1år i april) :)

Jag har också nyligen börjat om med ridningen. För mig kändes det ganska självklart att börja med att rida på ridskola, just för möjligheten att pröva på och se hur det känns nu, och för att det kan vara svårt att hitta en medryttarhäst där man får tillräckligt bra möjligheter när man är orutinerad. Nu efter en termin börjar det dock kännas mer aktuellt att ha en medryttarhäst, och mer realistiskt att hitta en lämplig då jag vet mer om min egen ridning. Men fortsätta rida för instruktör i nån form skulle jag göra även som medryttare. Jag håller också med om det som sagts, att det är nyttigt att rida olika hästar och att rida i grupp ibland.

det kanske var en ko :) :p

Hahahaha *asg* nej en ko var det inte, men kasnke en åsna...:p :rofl:

Jag höll upp i 13 år, hade ridit i 11 år när jag var yngre, är 31 år nu. Har börjat på ridskola igen, islandshäst denna gången och tänkte jag skulle blivit medryttare nu till våren egentligen. Men jag kände mig inte riktigt mogen för det, provred en häst några gånger men det kändes inte bra för mig. Det bästa är nog ändå ridskola i början så man får känna efter vad kan man, vad har man glömt, vad behöver man repetera o.s.v. Jag kombinerar med privatlektioner ibland också och kommer att rida på ridskola ett tag till. Det är ju trots allt ett ansvar att rida en annans häst som medryttare och jag vill känna att jag kan hantera det även om det dyker upp en situation där hästen blir skrämd etc.

Tvärtemot vad alla har rått dig till har jag gjort... :p

Har inte ridit på många år, har aldrig varit en rutinerad ryttare men i höstas fick jag möjlighet att börja rida en shirehäst som enligt ägaren var lugn som en filbunke och snäll som få. Stortjejen är jättego och mysig men när det började bli vinter var hon allt annat än lugn kan jag lova... Så nu har jag insett att det inte skulle varit så dumt att börja med lektioner trots allt...

Problemet för mig är att mina erfarenheter av ridlektioner mest känns så som grabbarna beskriver lumpen, en högljudd människa som står och ryter saker åt en, pekar med hela armen och talar om vad men inte varför... så jag känner mig ganska rädd för att börja på ridskola.

I sommar skall min medryttarhäst komma och "bo hos mig" eftersom hennes ägare skall ha barn och behöver lite mammaledigt. Då tänkte jag passa på att rida lite för någon tränare eller annan duktig person så att vi får lite fason på både mig och hästen...:angel:

Råd till dig? Tja - se till att börja rida igen, det är ju jättekul. Hur du går till väga tror jag egentligen spelar mindre roll, när du kommer igång känner du vad du behöver och vill ha. Träning/lektioner tror jag dock att de flesta av oss "börjaomare" behöver - jag vet att jag gör det!!!

Jag ska boka in på en prova-på-lektion på en ridskola där jag tänker börja rida, för att få något slags utlåtande från instruktören om vilken
grupp man passar att börja i och samtidigt få prova på hur det känns nu efter så låååång tid borta ifrån hästryggen :banana:

//Carina

Hej :)
Är ny här också hihi spännande :p

Men iaf, jag red på ridskola ett lååångt tag innan jag fick mina medryttarhästar som jag har nu, jag tror att folk med hästar som vill ha en medryttare(i vanliga fall)vill ha en ''hästvan'' medryttare, förstå mig rätt, alltså en som har varit med ett tag, som kan ta sin häst vidare, så brukar det vara.

Eller så kan det vara på ett annat vis ;)

Men, jag tycker du ska börja på ridskola och sen när du har lite mer erfarenhet så kan du titta runt efter medryttarhäst, kanske du har tur att hitta en medryttarhäst som du kan träna för instrukör som du säger och då tycker jag du ska satsa på det :D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar