Medryttare på 12 år?

Elisha

Trådstartare
Igår var en 12-årig tjej ute och provred min häst för att ev. bli medryttare. Hon kändes väldigt seriös och mogen för sin ålder och red väldigt bra! Mjukt och fint men ändå bestämd att dom skulle frammåt med min annars lite lata dam. Hon hade sin mamma med sig och skulle alltid ha det också främst för skjussens skull.
Är dock tveksam mot ålder hur vida man kan lita på yngre personer? Vet ju bara själv hur jag och mina kompisar var när vi var yngre. Inte dumma mot hästarna men galopp i full fart var ju väldigt kul osv..och självklart längre ridturer.

En sak är ju hur hon är när jag är med och hur det blir när hon är själv utan mig..

Har ju iofs fått jättemånga mailsvar från äldre personer, så ingen brist på medryttare så, men är ändå intresserad av att höra era erfarenheter av yngre personer.

/Elisha

Sv: Medryttare på 12 år?

Jag ser inga egentliga problem med att ha en så ung medryttare, jag var själv medryttare när jag var 11-12 och var under den perioden mer ansvarsfull och noggrann än jag någonsin varit. Självklart handlar ju allt om personligheten, men verkar hon så mogen och duktig som du beskriver så skulle jag mycket hellre satsa på en 12 åring än en 15 åring. Yngre personer tenderar att ha mer respekt för vuxna och därför tror jag att hon skulle "hålla sig till reglerna" mer än en något äldre person. En nackdel kan ju dock vara att hon är så pass ung att hon inte vet hur hon ska bete sig i vissa situationer men som sagt, allt handlar om personlighet. Man känner ganska snabbt om man kan lita på en person också, så känns det bra mellan er så tycker jag klart att det är värt ett försök.

Lycka till!

Om allting fungerade bra mellan hon och hästen och att du fick ett positivt intryck så ser jag inget problem med att låta henne fortsätta.
Då jag var 12 år så gjorde jag verkligen alltid mitt bästa. Jag slarvade aldrig och älskade att mocka, göra rent i stallet etc. Var petnoga med allt och hade så mycket mer tid då än vad jag har idag att lägga på hästarna. När man blir äldre (iallafall jag) så får man ju fler intressen och jobb och skola tar mer plats. då jag var yngre var ju hästarna verkligen nummer ett.
Så tvivla inte på att låta henne åtminstone få en prov period som skötare/medryttare.
:laugh:

Jag hade en 12årig tjej som började vara i stallet. Hon kunde väl rida i alla tre gångarterna men var väl inte så erfaren.Nu hade jag en jättesnäll häst, men het & svårriden. Hon lärde känna hästen, gammelpållan, och allt eftersom så lärde jag henne hur hon skulle rida henne.
Gammelpållan var het, men tjejen lärde sig allt eftersom och de två blev ett radarpar under många år tills dess att jag och hästen flyttade.
Hon var hur pålitlig som helst. Jag hade fullt förtroende för henne avseende skötseln av båda mina hästar.
Gammelpållans dotter red hon bara någon gång, det gick inte lika bra. Mera lättriden häst men betydligt tuffare. Och en bockardrottning...

Tjejen tyckte att det var urkul när mina duktigare kompisar kom och fick rida gammelpållan och hon hade lattjolajban med dem. Då mådde tjejen rätt bra och fick känna sig duktig

Tycker att du ska ge det en chans, annars kan du missa en pärla.

Jag tycker faktiskt att yngre människor är bättre som medryttare. De är alltid öppna för förändringar, tar kritik bättre och oftast noggrannare. Tycker det känns lite konstigt att säga åt en vuxen om det är något man vill ändra på..

jag håller med resten, som yngre är man oftast påverkbar, öppen för nya kunskaper och framförallt så är oftast hästen det enda som finns och det enda viktiga! jag var själv medryttare när jag var i den åldern, först på ett gotlandsruss och senare en travare. jag var med på varenda travtävling, ridvärmde både henne och de andra hästarna, lärde mig massor och kommer aldrig glömma den tiden!
Har du dessutom möjlighet att hjälpa henne alt att hon får rida för samma tränare som du, så är det ju guld!

Ser att du redan fått en del svar men tänkte ändå skriva ett svar. Jag blev medryttare som tolvåring och är, fyra år senare, fortfarande kvar på samma ställe. Vet att hästägaren var tveksam till en början men efter ett tag insåg hon hur bra det funkade. Då red jag på ridskola också och hade ridit där i sex år redan så jag red dressyr och hoppning på ridskolan och ute hos medryttarhästen vilket funkade väldigt bra då ägaren bara ville rida inne. Då, som tolvåring, var jag betydlig mer tålig för vädret kan man säga. Ut i ur och skur, nu när jag slutat på ridskolan blir det ridhusridning när det regnar mer än litegrand.. Man har inte så stora krav när man är tolv (iallafall hade inte jag det), var mest bara glad att få rida och följde hästägarens ord till punkt och pricka. Har inga planer på att byta stall just nu och tror inte hästägaren har för avsikt att kasta ut mig heller :)

/Fia

jag blev nog medryttare första gången när jag var 12-13 och jag var verkligen super noga med allt.

nu när jag är vuxen skulle jag själv tycka att det var läskigt att ha en omyndig som pysslade med min häst men samtidigt så ge även småtjejorna/killarna en chans! jag fick den chansen själv och det är jag jätte tacksam för idag så jag skule absolut kunna ge den chansen till någon annan också!

sen skulle jag nog ha mer koll än va de hade på mig, jag red ut mycket själv, var sällan själv i stallet, men red ut själv, visseligen fick jag bara rida på travbanans område. så första året hade dom ganska bra koll på mig sen fick jag mer ansvar. men jag var alltid tvungen att skriva upp vart jag skulle om jag var ute själv, speciellt när jag fick börja rida utanför travbanas område.

var hos dom tills jag var 15-16 år och med tiden fick jag mer och mer ansvar. jag är så tacksamför att dom gav mig chansen! för det var de som grundlade mitt storahästintresse! jag växte upp med dom på många sätt, ansvaret fick mig att mogna

Senast ändrad:

Det verkar väl bra om det stämmer med hästen och medryttaren och du fick ju ett bra intryck av henne. Väljer du henne så tänk på att kolla med föräldrarna så att tjejen har en olycksfallsförsäkring som gäller vid ridning och vad hästförsäkringen om du har en sån säger vid ev. olycka när din häst hanteras av minderårig utan dig. Olyckor kan ju alltid hända oavsett ålder på den som hanterar hästen. Kan ju också vara bra att prata med hennes föräldrar så att du i alla fall känner till dem och har ett telefonnummer till dem.

Jag har en meryttare på 15 år och hon är guld värd:love:. Hästen tycker bättre om henne än mig. Men de stör inte mig, för den hästen är sällskap till min första. Men dom två hitta varandra från första stunden. Hon lyssnar på mig, fast jag inte begär mycke, hon gör SÅ mycke mer i stallet och runt hästen. Men jag vet att att hon är ansvarfull och vill göra rätt. Tyvärr funkar inte min första häst och hon ihop. Men tar hon bara hand om "sin" Så är allt bra. så gå på magkänslan. Vissligen har jag känt henne i 5 år. Men jag skulle aldrig valt henne om jag innerst inne inte skulle känt att och sett att de är hon som ska ta hand om hästen. Och jag är väldigt kräsen då de gäller medryttare, hellre har jag hästarna själva än nån annan som tar hand om dom. Men nu funkar de hur bra som helst med tejen. Och dom får vara ihop så länge det går...
Så gå på magkänslan... De gjorde jag

Ridkunskapen sitter inte i åldern! jag är så trött på dom som bara söker 18 åringar för att dom är med mogna! Jag är mer mogen än många 20 åringar och jag är bara 16!
Visst, 12 kanske är ganska ungt. Men om hon rider bra, tar bra hand om hästen så spelar åldern ingen roll!
testa en tid då! Funkar det så är det ju jättebra om inte.. ja, leta vidare!

Om hon inte förstår att en ridtur inte innebär full galopp i 70 minuter, då är hon ingen bra medryttare. Men annars tycker jag du ska testa :)

Hur en person beter sig beror kanske också på hur andra i stallet gör. Om det är ett gäng som galopperar ut hej vilt varje gång så är det väl en risk att hon hänger på, men om det ridsällskap som finns är sådana som rider sansat och ordentligt så är risken antagligen betydligt mindre.

De yngsta var varit de mest seriösa! Jag skulle absolut välja en yngre framför en äldre!

*KL*
Jag skulle inte ha några problem med en ung medryttare. Känns hon seriös och din magkänsla känns rätt så kör på! Det kan ju alltid bli fel oavsett ålder men jag tror precis som många här att yngre är mer ödmjuka och seriösa! Lycka till :)

Jag var nyss fyllda 14 år när jag började rida på grannens stuteri och inom ett år hade jag mer eller mindre regelbundet ridit hingstarna, tävlingsponnyerna och börjat rida in unghästar med deras hjälp. Jag är visserligen äckligt petig men upplever nog att jag lyckades följa instruktioner rätt bra. Eftersom jag fick mer att göra efter hand känns det ju dessutom som att de fick förtroende för mig trots min ålder.

den mest pålitliga medryttaren ja haft var 13 år. otroligt skötsam, skulle ALDRIG slarva med flit och skulle ALDRIG göra något bus eller stök med hästen som hon visste inte var schysst.
I området har det gått massa rykten om medryttare som lånar ut hästarna till kompisar på ridskolan som gasar gärnet på ridvägarna runt omkring. Jag förklarade för henne att hon absolut inte fick låna ut hästen och la till ett "jag slår ihjäl dig om du gör det ;) " som självklart var på skoj.. Senare kom hon och berättade att en kompis till henne försökt övertala henne att hon skulle få rida trotts att min medryttare sa att hon inte fick låna ut hästen... "men ingen kommer få veeeta" och de klassiska... Då kunde min fantastiska medryttare rädda sig själv med "Helen mördar mig om jag gör det!" haha..

Jag sålde tyvärr stoet hon red men efteråt rekomenderade jag henne gladeligen till en nära vän till mig. Idag kan jag då och då bli lite bitter över att jag inte kommer hitta en så pålitlig medryttare som hon. Super mjuk och fin ridning, super ödmjuk och jätte snäll. En riktig djurvän som jag har fullt förtroende för!

Sen tillkommer det ju lite saker med att ha en väldigt ung medryttare... det händer att de glömmer saker, inte för att de skiter i det eller för att de är slarviga.. utan för att de helt enkelt är barn och det är svårt att hålla ordning och komma ihåg riktigt alla saker. I vårt fall så var det en fis i rymden jämfört med hur bra hon var med hästen och hur pålitlig hon var (är).

Med risk för att upprepa vad alla andra redan har sagt: Go for it. :)

Känns det bra, hästen verkar trivas och hon verkar seriös så finns det ingen anledning att haka upp sig på åldern.

Samma år jag fyllde 13 blev jag medryttare på hästen som är min på heltid nu sen januari 2008. Vi har alltså hängt ihop i 13,5 år. Ägaren "vågade" satsa på att ha mig som medryttare trots min låga ålder och se hur det gick. ;)

Nu var det iofs så att hon hade frågat någon i stallet om denne person visste om någon "bra" och vettig medryttare och blev tipsad om mig då jag tagit om den personens häst också innan.. Kontakter är bra med andra ord. :)

Jag var 12 när jag blev medryttare på en häst för första gången, vilket funkade bra. Man är så mån om att göra rätt, ta hand om hästarna på bästa sätt och är glad för varje minut man får vara i närheten av hästen. Om det handlar om att mocka, borsta eller rida kvittade iallafall för min del. :D

Svammel - men hur som helst, det är förstås olika från person till person hur man är runt den åldern. En del är mognare och seriösare än andra. Sådant märks ganska snabbt och skulle det inte funka så är det ju inte värre än att förklara läget och byta till någon annan som passar bättre. Det gäller ju även vuxna.. :)

Många tycker om att ha vuxna och tror att dem är mer vana vid hästar bara för att dem är äldre,
men det kan faktiskt vara så att en 12 åring har mer kunskap än en vuxen person.
känns det rätt, satsa! Känns det inte bra kan du ju prata med henne och ändra på det som inte känns bra och i värsta fall att hon får lämna stallet.

/ neres

Hon var som jag befarade, oseriös. Berättade inte om hästen kom in med sår osv, som hon hade gjort en dag och knät var tjockt som en lykstolpe = lymfangit. Hon berättade det senare på kvällen när hon hade kommit hem, när jag frågade..

Hon kom även in med många småsår sen hon rännt runt i svår terräng i skogen och satt på hästen diverse hjälptyglar. Även "lånat" någons sadel i stallet då jag f.t bara red hästen barbacka pga avsaknad av passande sadel.. Sjukt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka