Medryttare på 12 år?

Sv: Medryttare på 12 år?

Jag tycker det är märkligt att kalla ett barn oseriös.

Jösses. Ansvaret är ditt, som vuxen, och du borde inte förvänta dig att ett barn förstår vikten av de krav du har, har inget att göra med att vara oseriös, barnet handlar efter bästa förmåga och förstånd.

I övrigt säger jag helt emot övriga i tråden: jag skulle ALDRIG känna mig trygg med en 12 åring oavsett hur bra de red. Att lämna ett barn och dess bedömning ensam med hästen oavsett hur snäll den är skulle jag aldrig göra. För att inte nämna ytterligare en primär aspekt: Om det händer något och personen i fråga är minderårig: Hur har ni dokumenterat detta ansvarsmässigt, om barnet skadar sig allvarligt?

Läs på om ansvar, försäkringar osv så förstår ni nog riskerna involverade.

Vill hålla med båda.
De är den vuxna's ansvar och eftersom hon är hästägaren.
Men samtidigt ska man inte behöva sitta barnvakt till medryttaren även om hon är 12 år.

/ neres

Du lär ha ansvaret om du väljer en ryttare som är 12 år. så barnvakt kan du nog räkna med ang. ansvars nivån. Därmed är svaret rätt enkelt: nej - en 12 åring väljer man inte som medryttare såvida man inte planerar att vara närvarande i all hantering och ridning. Jag tycker det är oerhört oansvarsfullt och att som vuxen lämna över en häst i en 12 årings vård, ännu värre är det om detta barn inte är en anhörig. Än värre är det att som vuxen förvänta sig att en 12 åring ska "leverera" i det att den skall ansvara för en vuxens häst och bli hållen ansvarig när saker går snett eller inte fullföljts till den vuxnes belåtenhet.

Fast om man aldrig kan ha ett barn som medryttare, då är det ju i princip omöjligt att skaffa medryttare till en ponny... Det finns oseriösa vuxna med.

TS: vet inte om jag missförstod något men skulle inte tjejens förälder vara med?

håller fullständigt med ''lillagoajag''
TS skrev iallafall att hennes mamma skulle vara närvarande.
Och som jag skrev, att en 12 åring kan vara duktigare på hästar och seriösare än en vuxen. Även om denna kanske inte är/var det.

/ neres

Klart det finns, men i detta fall är det ju hästägaren som är naiv att anlita en 12 åring och sen anklaga denne för att vara oseriös, då den upplåtits hela ansvaret för hästen per en vuxens förväntningar.

Om det avtalats att en vuxen skall vara med hela tiden, är det ju den vuxne som lånar och har ansvaret för hästen och ska kommunicera med hästägaren. så är inte fallet i denna tråden, eller hur?

Fast TS skrev:
Hon hade sin mamma med sig och skulle alltid ha det också
, det tolkar jag som att hon skulle ha en vuxen med sig och det tycker jag också är en självklarhet.
Sen håller jag helt med om att man inte bör kalla ett barn oseriöst.

*KL* Intressant att i början av tråden är alla väldigt possitiva och sedan när det visade sig bli dåligt ändras tonen lite. Enkelt att ha en uppfattning med facit i hand?

Jag tycker det är synd att denna medryttare inte var seriös, men jag tycker inte det betyder att man dra alla 12-åringar över en kam.

sant sant.
Att ha föräldrars närvarande tycker jag också är en självklarhet då.
Men då undrar jag hur denna föräldren var?
hon/han kan ju inte vart så seriös, borde inte hon/han tagit kontakt med ägaren om hästen blivit skadad eller liknande? Inte bara lämna.
Min mamma/pappa skulle aldrig tillåta mig att '' skada '' en annans häst och inte berätta.

/ neres

Nix, det har inget att göra med att facit ändras i efterhand, det har att göra med att alla som svarat positivt i tråden innan rapporten inte skrivit sen dess, och att jag som svarat negativt inte tidigare varit inblandad i tråden.

tidigare inblandning behövs ö.h.t inte för att påverka mitt svar, det är solklart vad svaret blir och detborde även vara uppenbart för en vuxen som letar medryttare till sin häst, att vare sig lämna ansvaret till en 12 åring, än mindre anklaga denne för att vara oseriös när det med facit i hand visar sig att det gick åt skogen. detta torde vara uppenbart för de flesta vuxna i övrigt.

tycker bara inte du borde dra alla på 12 år över en kam.
Som sagt, om alla tänker så. Synd om dem som faktiskt är 12 år och väldigt '' seriösa ''.

/ neres

Hm, men hur ska du då göra om du behöver medryttare till en b/c ponny? Om man inte kan lita på en 12-åring.

''lillagoajag''
så sant så sant.. bra skrivet!

Hm, men hur ska du då göra om du behöver medryttare till en b/c ponny? Om man inte kan lita på en 12-åring.

Nu tänkte jag lägga mig i lite också :p

Håller med där! Jag anser att ålder är mest en siffra, sen är det jätteolika från person till person hur mogen och ansvarsfull man är. :)

Läs igen.
Svar: Ha en vuxen förälder som ansvarar när barnet rider och tar hand om ponnyn.
KL
ska det vara så svårt att förstå orimligheten i att en vuxen överlåter ansvaret för en häst till ett barn utan att en förälder/myndig person har huvud ansvaret?
Jag skulle vilja se den hästägare som sen med full rätt kan sitta och gnälla över att en olycka skett eller ngt gått fel, och att det skulle vara barnets fel! som här i tråden där barnet anses vara oseriös. Jisses! Ansvaret ligger HELT på den vuxne hästägaren som varit naiv nog att överlåta ansvaret. Och förvänta sig att det ansvaret skall kunna fyllas lika högt som om det överlåtits till en vuxen.
I övrigt har jag svårt att se den förälder som accepterar att ens barn skall ta detta ansvar, med risker och allt vad det innebär. (om inte annat att bli anklagad av hästägaren som här : ).

Senast ändrad:

Läs igen.
Svar: Ha en vuxen förälder som ansvarar när barnet rider och tar hand om ponnyn.

ska det vara så svårt att förstå orimligheten i att en vuxen överlåter ansvaret för en häst till ett barn utan att en förälder/myndig person har huvud ansvaret?

TS första inlägg:

Hon hade sin mamma med sig och skulle alltid ha det också främst för skjussens skull.

Och?
Ytterligare då en orsak att man inte kallar barnet oseriös, om inte den vuxne hållt sitt löfte eller varit den som ansvarat för att rapportera skadan på hästen, eller hur? Vad jag har sett av tråden har ingen sådan överrenskommelse gjorts, utan ansvaret har lagts på barnet, att till hundra procent ansvara för hästen.

Det många glömmer är att det är lika fel att dra slutsatser om det enskilda utifrån det allmänna som det är att dra slutsatser om det allmänna utifrån det enskilda.

Det finns naturligtvis extremt stora variationer mellan olika tolvåringars förmåga att ta ansvar - på samma sätt som det finns extremt stora varitioner bland vuxna.

Alla tolvåringar är inte mogna att ta ansvar för en häst, men några är det.

Rent generellt lägger vi både för mycket och för litet ansvar på barnen. Jag tror att barn och ungdomar både behöver tydligare förhållningsregler och större frihet att ta eget ansvar inom begränsade områden. För några kan det vara väldigt utvecklande att få ta ansvar för en häst. Men då krävs det att de vuxna är tydliga med förväntningarna och gränserna.

Och?
Ytterligare då en orsak att man inte kallar barnet oseriös, om inte den vuxne hållt sitt löfte eller varit den som ansvarat för att rapportera skadan på hästen, eller hur? Vad jag har sett av tråden har ingen sådan överrenskommelse gjorts, utan ansvaret har lagts på barnet, att till hundra procent ansvara för hästen.

Du sitter och skriver som att du inte läst TS huvudinlägg eftersom du verkade totalt ovetande om att en vuxen skulle följa med barnet till stallet varje gång.
Kan hålla med dig om att man inte bör kalla barnet för oseriöst men du sitter och fantiserar ihop saker som inte går ihop med det första inlägget i tråden, dvs. att barnet skulle ha lämnats själv med hästen.

Men jag förstår inte riktigt diskussionen nu... Jag skrev att jag tycker det är en en självklarhet att en vuxen skall vara med banet och TS skrev ju att den vuxne skulle vara med. Så vad är problemet? Att TS kallade barnet oseriöst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka