Medryttare på 12 år?

Sv: Medryttare på 12 år?

Du sitter och skriver som att du inte läst TS huvudinlägg eftersom du verkade totalt ovetande om att en vuxen skulle följa med barnet till stallet varje gång.
Kan hålla med dig om att man inte bör kalla barnet för oseriöst men du sitter och fantiserar ihop saker som inte går ihop med det första inlägget i tråden, dvs. att barnet skulle ha lämnats själv med hästen.

Nej jag fantiserar inte det minsta, det är du som drar höga växlar och antar saker.
Jag har skrivit att TS borde förstå att man inte kan förvänta sig att en 12 åring på egen hand, utan vuxens inflytande dvs en vuxen som är hästvan och är den som har diskuterat med hästägaren vad som förväntas av dem när de sköter hästen, vad som skall kommuniceras och hur hästen skall skötas. Att då kalla barnet för oseriöst är mycket märkligt i min värld, det man skulle gjort om man hade avtalat att den vuxne bär huvudansvaret, är att kalla denne för oseriös. Ingen vuxen har nämnts i frågan av TS att det är denne som tappat pucken, utan det är barnet som har fått hela ansvaret och anklagas därefter när den inte uppfyller måttet/kraven.

Jag är 12år och jag söker medryttarhäst men typ ingen vill ha nån som är under 15år och det tkr jag är rätt knäppt. Jag är ca 165 cm lång och väldigt mogen m.m och en del jag mejlat till sägar att hästen är förstor m.m även om den bara är 160 kanske. Och jag har ridit även hästar som är ca 170 och även hoppat m.m med dem. Jag har även ridit i ca 5år och rider på ridskola nu med.

Men det finns inte många som behöver medryttare i Bankeryd/Jönköping :(

Hon var som jag befarade, oseriös. Berättade inte om hästen kom in med sår osv, som hon hade gjort en dag och knät var tjockt som en lykstolpe = lymfangit. Hon berättade det senare på kvällen när hon hade kommit hem, när jag frågade..

Hon kom även in med många småsår sen hon rännt runt i svår terräng i skogen och satt på hästen diverse hjälptyglar. Även "lånat" någons sadel i stallet då jag f.t bara red hästen barbacka pga avsaknad av passande sadel.. Sjukt.

Får jag fråga hur du introducerade henne i ditt system att ta hand om hästen?

Jag har och har haft några barn som medryttare och en sak har jag lärt mig.

Man måste vara oerhört noga, rak och konsekvent. Man måste vara tydlig och förklara, gärna flera gånger. Man måste ha god kontakt och uppmuntra ärlighet och öppenhet, samtidigt som man måste säga åt dem tydligt när något är fel. För fel kommer det gå, många gånger - tills barnet har lärt sig.

Barn fungerar inte som vuxna. För dem är det inte alls självklart att man inte lånar en annan sadel för att hästens egna inte passar. Eller att man inte galopperar en timme i skogen på en treåring. Eller att man ska ta hand om sår och säga till ägaren när något inte är som det ska. Räkna inte med att ett barn kan avgöra om hästen är halt eller verkar sjuk.

Jag har tur som har eget stall hemma på gården vilket gör att jag har full uppsikt själv, varje dag. Mina små medryttare får klara direktiv av mig vad de får och inte får göra, och de berättar allt för mig, jag uppmuntrar dem ofta när de är duktiga och har uppmärksammat småsaker, gjort något bra t.ex. Visst har det hänt här också att de har lånat fel sadel någon gång, men då har jag aldrig blivit arg utan förklarat ordentligt varför de inte får låna just denna sadel. Och så har det aldrig hänt mer. Mina småtjejer gör inte saker i smyg, utan av ren okunskap. När barn gör saker i smyg tycker jag oftast att det brister i kommunikationen. Uppmuntra barnen att fråga dig! Alltid! Skäll tycker jag de bara ska ha när det är befogat, vid ren olydnad.

Visst händer det småsaker hela tiden som att de glömmer ett grimskaft eller en boste här och där att de glömmer släcka en lampa etc, men de är trots allt barn. Man får påminna dem, ofta. De sköter hästarna som guldklimpar, borstar och pysslar i timtal och tittar på klockan när de är ute - de vet hur länge de ska rida, och vart de ska rida.

För min del tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att ha barn som medryttare, bara de har ett genuint intresse och man själv kan sätta upp riktlinjer, regler och finnas där för dem som ett stöd och en förebild när de behöver det.

Jag har nu två tjejer i yngre tonåren som är riktiga hästtjejer. De utvecklas hela tiden och jag har alltid hjälp på tävlingar, de tränar till och med mina treåringar både genom att rida ut och på lektion. Mitt mål är att de själva ska få tävla lite nästa år, men det är en riktig morot för dem bara att få vara med så pass mycket som de får idag. De väljer stallet framför allt annat, de står gladeligen ute i spöregn en hel tävlingsdag och de putsar hästar och utrustning upp till tänderna. Jag älskar mina små medryttare och trots att man får vara "med" och passa på dem mer än man förmodligen skulle behövt med en vuxen person, så skulle jag inte byta ut dem för allt i världen!

Senast ändrad:

Barn fungerar inte som vuxna. För dem är det inte alls självklart att man inte lånar en annan sadel för att hästens egna inte passar. Eller att man inte galopperar en timme i skogen på en treåring. Eller att man ska ta hand om sår och säga till ägaren när något inte är som det ska. Räkna inte med att ett barn kan avgöra om hästen är halt eller verkar sjuk.

Nu är diskussionen inte så aktuell men.. måste bara svara på detta, haha ;) Barn som är uppfostrade på rätt sätt VET att man inte "lånar" en annans sadel. Jag skulle aldrig ha gjort det utan att fråga, oavsett ålder. Har man lite vett i skallen så kan man tänka normalt även om man är ung ;)

Kan hålla med om det där gällande skador, men det beror ju oftast på okunskap, men har man en bra relation med medryttaren så tror jag nog att även den delen kan funka :)

Jag blev medryttare på en av hästarna när jag var 10, och jag vet att jag var extremt ambitiös.. ALLT putsades noggrant dagligen, det sopades och donades varenda minut jag var i stallet, ägaren uppskattade det väldigt mycket iallafall ;) Synd att det inte sitter i längre ;)

Hej!

Ja det är svårt det är med ålder på medryttare.

Själv har jag världens snällaste häst och skulle gärna ha en yngre tjej som "påläggskalv" att lära och låta sköta häst- men inte rida förrän jag verkligen vet att de fungerar ihop och hon är mogen för ansvaret.

Att hitta den personen har visat sej omöjligt i mitt område. Här ska de bara rida, jag har tom fått förklara i detalj varför dom inte får rida. När det börjar så känns det inte direkt aktuellt att låta dom ta hand om hästen alls.

Nu har jag dessutom flyttat till ett kollektivsstall där vi inte har någon riktig "stallansvarig", vilket alltså kräver ännu mer ansvar från medryttare/skötare. Jag känner mej inte alls trygg med någon minderårig i det läget, tyvärr, för jag skulle gärna ge dom chansen, även om det hittills inte fungerat så bra. Men å andra sidan tycker jag inte att de myndiga personer jag pratat med heller känts så ansvarsfulla och seriösa.. Är det kanske helt enkelt en brist på uppfostran, realism och seriositet överlag??

/Lavinia, svamlar och letar vidare efter rätt person..

Jag tror verkligen att det beror på vem personen är, själv så är jag 13 år och blev medryttare när jag var 12. Det har inte alls varit några problem för mig och jag tar verkligen allt seriöst. Jag tävlar min medryttarhäst och det skulle jag ju definitivt inte få göra om jag inte tog väl hand om hästen och gjorde det jag skulle. :)

Det går nog verkligen från person till person.

Var 8 år när jag fick min första medryttarhäst. Det var alltså en storhäst då. Den tog jag hand om ca 4 ggr/ vecka & sen när ägaren reste bort i 1 månad hade då jag hästen själv, även om min pappa var med för det mesta & kollade när jag red osv. & cyklade med när jag red ut;) Så det beror verkligen helt från person till person..

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av unga skötare.

Den bästa erfarenheten är nog Johanna, som började hos mig som skötare. Jag tror hon var 12-13 år då.
Hennes storasyster hade en arab i samma stall som mig och hela familjen är hästintresserade.
Johanna började rida Höttur, min egensinniga, envisa och Väldigt speciella islandshäst. Han sorterade hårt bland sina ryttare, det var bara de han trivdes med som han fungerade ihop med.
Han hade haft fodervärdar som han klart och tydligt visat att han inte gillade genom att helt sonika vända på klacken och gå så fort han fick syn på dom, för att sedan komma tillbaka när han fick syn på mig.

Men han verkligen älskar Johanna, och Johanna älskar och avgudar honom.

Jag hade länge funderat på att sälja honom men kände att en sådan häst inte skulle passa hos vem som helst och jag ville inte att han skulle bli vandringspokal eller fara illa vid.
Jag ville att den som skulle ha honom efter mig skulle sköta honom som om han vore en elittävlingshäst, trotts hans mediokra steg, hans inte särskillt speciella utbildning, och hans höga ålder.
Lösningen vart att jag skaffade skötare.
Jag hade just köpt min nya häst och Höttur skulle bli "pansionär" så Johanna hade honom helt själv.

Efter en tid blev Johanna fodervärd, och ca ett år senare, den 24/2-04 kom Johanna med sin mamma hem till mig.
Till Johanna hade hennes mamma sagt att de skulle hämta hästsaker till Höttur hos mig, så när jag började prata om papper och penna förstod nog inte Johanna vad jag pratade om.
Det tog ett litet tag innan det rann in att de var där för att skriva över Höttur på Johanna (hennes mamma egentligen då eftersom hon bara var 14 år men det är Johannas häst).

Ett beslut jag aldrig behövt ångra. Johanna har skött om Höttur med sådan omsorg att jag inte kunnat göra det bättre själv. :laugh:

Tack Johanna! :bow:

Och här är de, ren och skär kärlek ut i hovspettsar och fingertoppar!
(bilderna lånade av hennes syster Josefin, en otroligt duktig fotograf!)
kronika_26_6.jpg

22156759.jpg

26509101.jpg

Höttur 27 år still going strong!

Så TS, döm inte ryttaren efter dess ålder, utan efter hur den är med hästen.
Jag har nämligen haft medryttare som var betydligt äldre, och väldigt oansvariga!
Sådana man inte kunnat lita på för fem öre.

Om tjejens mamma ska med till stallet varje dag så har du ju någon som övervakar! Kolla bara med mamman så de verkligen kommer köra henne varje dag.
Skriv även in i ett skötarkontrakt att det hela tiden måste vara en vuxen med, och att hon rider på eget ansvar. Kontroller att de har någon sorts försäkring på dottern. Det är alltid ett pluss Om det skulle behövas!

Jag hade nog också tvekat med tanke på åldern, men alla barn är olika. Jag var nog rätt mogen, lugn och sansad när jag var tolv, i alla fall när det gällde hästarna. Jag fick min första ponny när jag var elva, första året var pappa med när jag red, men året efter (alltså när jag var fyllda tolv) så fick jag rida själv med min kompis. Vi var alltså två (vilket kan tendera till att balla ur, ja), men det funkade hur bra som helst. Hon var också väldigt lugn och mogen för sin ålder. Vid tretton hade jag två ponnyer, varav en tävlingsponny som jag red och skötte helt själv. Det var aldrig några problem, så länge man har vuxna i närheten som kan hjälpa till om något skulle strula.

Min syster å andra sidan är tretton nu, henne skulle varken jag eller mamma och pappa släppa ut ensam med ponnyn, samma ponny som jag red. Att släppa henne + ponnyn + hennes kompisar är dömt till undergång.

Tjejen kanske kan komma ut flera gånger och prova? Hör med mamman om det är tänkt att hon ska följa med? Kan mamman något om hästar?

Vilken fin häst! Och trevlig historia!

självklart så kan det ju gå bra med en yngre person. Det jag vänt mig emot i tråden är förvåningen när det inte gör det, och skuldbeläggandet på ett barn där det verkar ha lagts över rätt mycket ansvar och sen inte funkat.

att en förälder är med i sig, löser ju inte situationen om det inte är en hästkunnig förälder. Det är ju en förutsättning att föräldern då är hästvan och förstår vad det innebär att ha ansvaret, dvs vad som bör kommuniceras/kollas/rapporteras osv runt hästen. Har man en förälder som skjutsar betyder det ju inte att det för den skull funkar per automatik liksom.

Nu är diskussionen inte så aktuell men.. måste bara svara på detta, haha ;) Barn som är uppfostrade på rätt sätt VET att man inte "lånar" en annans sadel. Jag skulle aldrig ha gjort det utan att fråga, oavsett ålder. Har man lite vett i skallen så kan man tänka normalt även om man är ung ;)

Nja, för barn ursprungligen från ridskolor och utan hästvana föräldrar (som mina medryttare) så är det inte lika självklart. De är vana vid att sadlarna skyfflas hit och dit mellan hästarna. Jag brukar dock sätta mig ned med dem och förklara lite och så är den saken biff :)

Njah jag tänkte mer på att TS (tror jag det var) var rädd att tjejen skulle busrida i skogen. Om man ger klara besked till mamman att det inte är ok, så kan hon se till att det inte händer.

Jag skall göra en korrigering av åldern på Johanna, hon påminde mig om att hon faktist var 11 år när hon började sköta Höttur. Vilket stämmer. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka