Sv: medryttare o träning/tävling
Jag tycker man kan diskutera sig fram till det, för högre klasser krävs ju ändå mycket träning. Men om ryttaren har ambitioner att starta lite högre klasser skulle jag framför allt kräva att denne åkte i väg och tränade kontinuerligt för det tycker jag är viktigt. Jag tror man vinner mycket på att kommunicera med varandra. Om träningen ger resultat och ryttaren med marginal rider hästen bra så att den klarar av att tävla på den nivån så skulle jag kunna
låta ryttaren åka i väg och tävla på min häst. Men det där är ju olika, berorende på hur man känner och hur man själv resonerar.
En skada kan uppkomma på flera olika sätt och behöver ju inte ske i samband med ridning överhuvudtaget, så jag är nog inte så nojig utan skulle låta ryttaren hoppa ändå om den skulle vilja förutsatt att ekipaget verkligen tränade ordentligt och var redo för det. Det kanske är visst slitage men det är det väll alltid, det är inget jag skulle bekymra mig för om hästen var i god form, man hoppar ju ändå så inte varje dag.
Vill man kan man väll gardera sig och skriva något kontrakt eller liknande där man kommer överens om kostnader osv i fall skada skulle uppkomma ?
Själv letar jag efter någon som kan hoppa min häst ibland, behöver inte vara någon expert men någon som rider mjukt och trevligt, har goda grunder och är villig att lära sig. Jag ställer inga krav på att ryttaren ifråga behöver stå för några kostnader men däremot hellre lägga pengarna på att träna för instruktör. Och för mig är det viktigt att vi har samma inställning i ridningen för hästens skull. Men det verkar svårt att hitta..