medryttare o träning/tävling

S

__Stilett__

ni som har medryttare osv som tränar/tävlar.
sätter ni en begränsad nivå eller får det ske i vilka klasser som helst?

Sv: medryttare o träning/tävling

I de klasser som häst och ryttare är mogna för och klarar av.

I de klasser som häst och ryttare är mogna för och klarar av.

Säger samma, just nu är både min häst och ryttare väldigt gröna men jag ser ingen anledning till att de inte skall få gå vidare uppåt efter hand som de tränar och förhoppningsvis utvecklas tillsammans.

Jag kan uttala mig om mina tidigare hästar, eftersom lilltjejen inte tävlas än (om ens någonsin - beror på gaffelbandsläkningen..)

Gammelstoet fick skötaren tävla i blåbärstävlingar på hemmaplan, dels för att jag själv tävlade när det blev högre klasser och dels för att tjejen inte var redo för så mycket högre. Valacken hade jag en lite äldre, duktigare tjej som skötte och där var klubbhoppning aktuellt.

Precis, tjejen om rider en av mina för gärna starta GP i framtiden om de skulle ta sig så långt, tror iofs varken häst eller ryttare har kapacitet för det, men upp tom Msv trår jag de kommer ihop utan större problem även om det är en bit kvar dit.

Dock är det inte bara att ta ut mig häst och tävla, jag ska tillfrågas först det är trots allt min häst, men hittills har vi aldrig haft några problem med detta.

hur mycket sliter det på hästen att tävlas i hoppning på väg mot högre nivå?
jag är en hönsmamma och tänker ibland på vilken risk det kan va att hästen tex kraschar in ett hinder, blir skadad och då står man där med skadad häst. En medryttare kan ju alltid säga "hejdå...nu letar jag efter en ridbar häst istället"...Jag står för alla kostnader på min häst.

Jag tycker man kan diskutera sig fram till det, för högre klasser krävs ju ändå mycket träning. Men om ryttaren har ambitioner att starta lite högre klasser skulle jag framför allt kräva att denne åkte i väg och tränade kontinuerligt för det tycker jag är viktigt. Jag tror man vinner mycket på att kommunicera med varandra. Om träningen ger resultat och ryttaren med marginal rider hästen bra så att den klarar av att tävla på den nivån så skulle jag kunna
låta ryttaren åka i väg och tävla på min häst. Men det där är ju olika, berorende på hur man känner och hur man själv resonerar.

En skada kan uppkomma på flera olika sätt och behöver ju inte ske i samband med ridning överhuvudtaget, så jag är nog inte så nojig utan skulle låta ryttaren hoppa ändå om den skulle vilja förutsatt att ekipaget verkligen tränade ordentligt och var redo för det. Det kanske är visst slitage men det är det väll alltid, det är inget jag skulle bekymra mig för om hästen var i god form, man hoppar ju ändå så inte varje dag.

Vill man kan man väll gardera sig och skriva något kontrakt eller liknande där man kommer överens om kostnader osv i fall skada skulle uppkomma ?

Själv letar jag efter någon som kan hoppa min häst ibland, behöver inte vara någon expert men någon som rider mjukt och trevligt, har goda grunder och är villig att lära sig. Jag ställer inga krav på att ryttaren ifråga behöver stå för några kostnader men däremot hellre lägga pengarna på att träna för instruktör. Och för mig är det viktigt att vi har samma inställning i ridningen för hästens skull. Men det verkar svårt att hitta..

Säger som övriga, beror på ekipaget och vilken nivå de ligger på. Ett krav är för att få tävla min häst är att medryttaren tränar ordentligt för tränare och är mogen för höjden. Jag har dessutom ett äldre sto och då får hänsyn tas till hennes ålder och nuvarande kapacitet. Men upp till 1,10 går bra.

Nu är ju min häst rätt gammal och har varit med om några krascher i sitt liv, så det är inget jag oroar mig för. Är nog mer orolig att ryttaren ska ramla av och göra illa sig :crazy: men varför inte skriva ett avtal om vad som händer om hästen gör illa sig på tävling/träning? Kanske det inte är juridiskt bindande att skriva ett sådant avtal? Men förhoppningsvis gör det att båda parter är medvetna om vad som gäller. Är det en yngre medryttare vill jag att föräldrarna är införstådda med vilket ansvar det är och vilka risker som finns för både ryttare och häst. För risken finns ju att både ryttare och häst kan göra illa sig och det måste jag som hästägare vara medveten om när jag "anlitar" en medryttare.

Mvh Jordgubba :)

Senast ändrad av en moderator:

på min ena ponny har jag en medryttare/något åt det hållet, och henne kommer jag inte stoppa om hon skulle klättra i klasserna. hästen kan gå (och har gått) msv i flera år så han har rutinen och är en fantastisk läromästare. dock är han försiktig och skulle aldrig chansa på att han klarar ett hinder, då stannar han hellre.

min storhäst är en sån som ALLTID hoppar, honom skulle jag aldrig våga låta någon annan hoppa som inte var mkt duktigare än mig. risken att han tar saken i egna händer och kraschar är för stor om någon som inte har koll på läget rider...

men låter jag någon annan tävla mina hästar så har dem tydliga direktiv och alla beslut som går att fatta i förhand fattas i samråd med mig.

min häst har säkert kapacitet för iaf 140.
Duktig pålle...vinnarhuvud.

Jag och ägaren har en diskussion om vad jag ska rida för klasser på hennes häst. Dock är det väl jag som har slutordet. :p

Fast vi är ganska överens! Just nu rider vi bara 1m, men tanken har varit att debutera 1,10 i år. Det har bara inte funnits någon bra tävling att göra det på än... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar