medryttare + ansvar

Sv: medryttare + ansvar

jag har iaf så att medryttare får ansvara för allt på sina dagar denne har hästen. Går ngt sönder så ska det ersättas av den som hade hästen den dagen. Likaså vid veterinärvård, osv.

Jag håller givetvis hästen försäkrad.
Ryttaren får själv ansvara för försäkring för sig själv.
Men på vissa hästförsäkringar så gäller det även ryttaren om den skadar sig. När jag for av min häst så täcktes hästens försäkran upp mina kostnader för den dagen (läkarvård, nya kläder som klipptes upp m.m)

Jag har kontrakt med min medryttare (och dem tidigare)
står att jag håller min häst försäkrad och medryttaren står för sin egen försäkring,
står oxå i kontraktet att om medryttaren orsakar hästen skada pga av vårdslös hantering/ridning så ska medryttaren stå för självrisken.

nu har jag en yngre medryttare och hennes föräldrar har fått skriva under kontraktet eftersom hon är omyndig.

jätteskönt med kontrakt så alla parter vet vad som gäller.:)

står oxå i kontraktet att om medryttaren orsakar hästen skada pga av vårdslös hantering/ridning så ska medryttaren stå för självrisken.

det ser jag som självklart, även om jag inte skrivit på något kontrakt :) (om den situationen någon gång nu skulle uppstå)

Men på vissa hästförsäkringar så gäller det även ryttaren om den skadar sig. När jag for av min häst så täcktes hästens försäkran upp mina kostnader för den dagen (läkarvård, nya kläder som klipptes upp m.m)

MEN hadde denna försäkring du tecknat täckt upp medryttaren i fall h*n trillat av kusen :confused:
eller var denna försäkring personlig

jag tror det är långtifrån alla medryttare som tänker som du:bow:

Jag är daltigare med andras hästar än vad jag skulle vara med en egen tror jag... Man har liksom så mycket större ansvar vid medrytteri - jämtemot häst och ägare. (Inte sagt att det inte är ett stort ansvar att ha egen häst men då svarar man för sig själv och sin häst).

Man ska ALLTID ha kontrakt vid medrytteri, oavsett om man är hästägare eller medryttare. Detta för att undvika dispyter och problem. Man bör också kolla upp eventuella oklarheter med sitt försäkringsbolag INNAN man skriver kontraktet.

Man ska ALLTID ha kontrakt vid medrytteri, oavsett om man är hästägare eller medryttare. Detta för att undvika dispyter och problem. Man bör också kolla upp eventuella oklarheter med sitt försäkringsbolag INNAN man skriver kontraktet.

men om jag har förstått detta rätt så har INTE alla medryttare ett kontrak.
sedan vet jag tyvärr inte hur andra bolag än a*ria har det på den fronten gällande försäkring på ryttaren

jag själv ska väll vara ärlig och berätta att om utifall jag tar en medryttare på någon av mina hästar så skulle jag inte veta vad som gäller i fall jag inte frågat här

Har inte läst igenom hela tråden så svaret kan ha kommit upp tidigare men ang olycksfallsförsäkringen så har LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) bra olycksfallsförsäkring för ett bra pris. Även om du inte är medlem så kan du teckna försäkringen. När det gäller olycksfallsförsäkring så ska man tänka på att man bara får ut en viss procent av beloppet så satsa på ett högt belopp. Jag är 30 o har ett försäkringsbelopp på 1.800.000 kr o för det betalar jag 895 kr om året. Kolla upp med ert försäkringsbolag vilka belopp de har o glöm för all del inte att kolla så att de gäller för ridning!

men om jag har förstått detta rätt så har INTE alla medryttare ett kontrak.
sedan vet jag tyvärr inte hur andra bolag än a*ria har det på den fronten gällande försäkring på ryttaren

jag själv ska väll vara ärlig och berätta att om utifall jag tar en medryttare på någon av mina hästar så skulle jag inte veta vad som gäller i fall jag inte frågat här

Nej det är helt riktigt, många bryr sig inte om det och det är otroligt dumt OM det skulle hända något. Även om man kommer enormt bra överens sinsemellan så är det just vid olyckor, skador och liknande som tvister och dispyter uppstår och både hästägare och medryttare riskerar att hamna i ekonomiskt och/eller hälsomässigt trassel.
Ang. försäkringsbolag skulle jag tro att vanlig eller extra olycksfallsförsäkring gäller, man får ju fråga om man inte vet. :)

Nej det är helt riktigt, många bryr sig inte om det och det är otroligt dumt OM det skulle hända något. Även om man kommer enormt bra överens sinsemellan så är det just vid olyckor, skador och liknande som tvister och dispyter uppstår och både hästägare och medryttare riskerar att hamna i ekonomiskt och/eller hälsomässigt trassel.

om man nu utgår från trådar som skapas här på forumet gällande både medryttare och även fodervärdar så är allt bra sinnsimellan så länge hästan och ryttaren medryttaren och andra delaktiga sköter sitt. MEN när det helt plötsligt uppstår en olycka så är man INTE längre så såta vänner

nu har jag en yngre medryttare och hennes föräldrar har fått skriva under kontraktet eftersom hon är omyndig.

men i detta fall går inte föräldrarnas försäkring in och täcker i fall din medryttare trillar av kusen och bryter armen :confused:

eller tänker jag fel:crazy:

Ang. försäkringsbolag skulle jag tro att vanlig eller extra olycksfallsförsäkring gäller, man får ju fråga om man inte vet. :)

Men vem ligger det mest till last att inte ha ett kontrakt ? Det borde ju vara viktigare ut hästägarens perspektiv ? (den har väl alltid huvudansvaret som ägare)

Bara en fundering, jag skulle ha kontrakt om jag var hästägare men nu är jag ju medryttare och har aldrig hört ordet kontrakt yppas från någon hästägare hittills.

Men vem ligger det mest till last att inte ha ett kontrakt ? Det borde ju vara viktigare ut hästägarens perspektiv ? (den har väl alltid huvudansvaret som ägare)

men om nu hästägaren har en försäkring på hästen i fråga (vilket jag förmodar dom felsta hästägare har) och försäkringen täcker upp ryttaren i fall ryttaren trillar av ( stilett nämde det i still inlägg) så borde ju även försäkringen täcka upp medryttaren:confused:

vilket gör summa sumarum att eventuell medryttare kanske inte behöver teckna en speciell olycksfallsförsäkring:confused:

men för att göra det ännu krångligare så har vi ju ute i tävlingssammanhang, (trav galopp dressyr hoppning )
ryttare som rider eller kör men äger inte hästen i fråga vem går in där och täcker upp skador för ryttare som trillar av sin häst :confused:

// vickis som lyckats krångla till detta välldigt mycket:crazy:

finns det ingen medryttare på detta forum som kan berätta vad den och hästägaren har för avtal gällande skador på sig själv :confused:

Hej.
jag har varit medryttare på tre olika hästar. Den första under ung ett år, den andra under några månader och den tredje drygt två år.

Jag och hästägarna har aldrig skrivit några avtal, eller ens pratat om vad som händer vid eventuella skador. Dumt naturligtvis, men jag får skylla på ungdomligt oförstånd och föräldrar som inte begriper bättre. Lyckligtvis har varken jag eller hästar skadat oss så allvarligt att veterinär/läkare har varit inblandade.

Där jag rider nu får jag lixom utbildning samtidigt. Rider aldrig själv, tjejen som äger hästen är _alltid_ med, och hon vet att jag aldrig skulle skada en häst med avsikt.

Verkar shysst, jag kollade för ngr år sedan med ett försäkringsbolag vad som gäller ang medryttare o dennes ev skador, och som medryttare ska du själv ansvara för att du har en försäkring som skyddar dig.

Gällande häst o skador så vet jag inte, har aldrig varit i den situationen att en sån diskution tagits upp. Dock kan man säkert i det fallet skriva ett avtal sinsemellan om att hur man vill att den ersättningen ska se ut, om man delar på självrisk eller hur man nu vill göra..

Min hästförsäkring täcker skador på alla som handskas med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 769
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Får man som hästägare ha det? Nu menar jag alltså inte att "dina ridbyxor är fula":D eller annat är rent utseendemässigt, utan sådant...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 750
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 799
Senast: Linnea F
·
Hästmänniskan Hur ser ni på det? Har jag som hästägare något juridiskt och moraliskt ansvar om jag har en minderårig medryttare? Moraliskt ansvar har...
Svar
7
· Visningar
2 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka