Medryttaravtal

J

JennieP

Hej

Har precis fått en medryttare till min häst och vi skall nu skriva ett medryttaravtal.

Har en fråga kring betalning, hur gör man med det?
Eftersom hästen står i ett privat stall har vi ingen stallhyra utan hästen kostar endast i mat, försäkring, hovslagare etc.
Skall medryttaren ändå betala en liten summa?

Medryttaren kommer rida 2 dgr per vecka och får träna/tävla hästen efter avstämning med mig. Ingen mockning eller annan skötsel typ fodring behövs av medryttaren.

Tacksam för tips och råd

Mvh
J

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttaravtal

Jag har ju haft några medryttare, men de har fått rida gratis,Jag har fått hjälp med att motionera hästarna, som jag var väldigt tacksam över... men hjälpa till med pengar till skoning tycker jag absolut man kan be om, Man kan ju sätta ett pris varje månad tex 400 kr...eller vad man kommer överens om, det är så olika....
( eller att hon står just för den kostnaden ) eventuellt lite på stallhyra/mat oxå,Men försäkringen tycker jag nog man får stå för själv, det är ju trots allt din häst....

mvh Therese

Senast ändrad av en moderator:

Håller med bengall, ett kontrakt är alltid bra att ha.

Kom ihåg att skriva med uppsägninsgtid för båda parter, när pengarna ska betalas in om det ska betalas några pengar, att h*n ska ta ordentlig hand om utrustningen och rida och hantera hästen med hästvett. Alltid rida med hjälm å säkerhetsväst om du vill att h*n ska ha det på sig, det är viktigt för att medryttarens hemförsäkring ska kunna gå in vid en olycka.

Det är inte alltid ridning ingår i skyddet på en hemförsäkring.

Det är bättre att teckna en separat ridförsäkring.

När vi kollade upp det nör jag skaffade medryttare så var det som så att hemförsäkringen gick in om vi skrev ett kontrakt.

Jo, men det skiljer på försäkringsbolag.
Hos en del gäller inte hemförsäkringen för ridning.

Nä men om den ska gälla, det får man ju kolla upp själv (beroende på vilket försäkrinsgbolg man har) så måste det finnas ett skriftligt avtal/kontrakt.

Hej.

Nu har jag skrivit mig ett medryttaravtal och delar gärna med mig av det oxå. :angel:
Jag gjorde så att jag mailade bengall och fick en version av honom.:bow: det gjorde susen och mycket jag inte tänkt på blev plötsligt självklart. Eftersom hans vertion inte stämde med vad vi ryttare kommit överens om så skrev jag helt enkelt om det med hjälp av det andra.

vad det gällde mina medryttare får dom rida gratis, men jag ville ha ett avtal som visa innom vilken ram man på ett hästmannamässigt vis har och inte har ansvar för.

vill ni ta en kik på min vertion så maila mig på:
l.wargfors@hotmail.com
och märk mailet med medrytterbevis eller passande, så mailar jag så gärna över det.:rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 597
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 224
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar