Medicinsk sekreterare

Lill76

Trådstartare
Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?

Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?
Kan vi hjälpas åt att hojta på @Enya ?

@Lill76 det är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning, eftergymnasial, till medicinsk sekreterare som gäller, finns många såna utbildningar över hela landet. Kolla på YH-myndighetens hemsida. Tror den kan ha lite olika namn som t.ex. vårdadministratör du kan läsa mer här http://allastudier.se/jobb-o-lön/390-medicinsk-sekreterare/ Men om det finns massor av jobb så kan man ju alltid testa att söka men det ingår även praktik i YH-utbildningen så det är klart det är en fördel om man är utbildad. Ide kan ju vara att ringa på en del tjänster och höra lite om möjligheterna som icke utbildad.

Det är jättedåligt betalt. Jag hade valt en annan liknande KY-utbildning då.

Jag har jobbat 15 år som läkarsekreterare innan jag vidareutbildade mig och nu jobbar med annat. Du måste verkligen gilla att SKRIVA efter diktat flera timmar om dagen. Journalerna tar aldrig slut och jag tycker jobbet är oerhört enformigt.

Jag lämnade yrket för 10 år sedan och nu har jag ett annat administrativt arbete och tjänar drygt 10 000 kr mer PER månad än mina kompisar som fortfarande jobbar kvar inom yrket.

Ska du ändå satsa tid och energi på att plugga - välj ett annat yrke så det lönar sig att plugga.

/Lizzie

De flesta har krav på utbildning så som jag tycker det ska vara. Det är mycket medicinsk terminologi man måste kunna och läkarna kan vara otydliga. Lönen är sådär, jag anses relativt högavlönad men tycker det är långt ifrån tillräckligt. Men jag älskar jobbet och man kan välja mer eller mindre skrivande och mer eller mindre rent administrativa uppgifter beroende på arbetsplats. Stor skillnad att jobba på vårdcentral respektive stort sjukhus.

Jag utbildar mig till Hälso- och sjukvårdsadministratör just nu. Är snart klar med första året, fyra veckor skola och fem veckor LIA (lärande i arbete) ungefär kvar.
Det finns ett skrikande behov efter medicinska sekreterare i branschen. Min utbildning bedrivs i samarbete med Region Skåne som är den största arbetsgivaren här nere, i januari beviljades utbildningen att starta ytterligare två år. Vilket tyder på att behovet inte har minskat.
Det är inte jättebra betalt, nej. Jag ville dock inte gå någon lång utbildning och jag ville ha ett yrke när jag är klar. Att det dessutom är stora chanser att få jobb, jag blev erbjuden sommarjobb första dagen på min LIA-plats, känns tryggt.

Beroende på var du arbetar kan uppgifterna skilja sig ganska mycket. En del skriver endast journaler och trivs med det. Jag är själv på en akutmottagning och där är det väldigt mycket annat som bryter av. Läkare och sköterskor behöver hjälp med diverse administrativa uppgifter, det ska registreras besök, svaras i telefon, posthantering och mycket annat. Ansvar för olika program och system på avdelningen, personalansvar, schemaplanering, ansvar för lagret osv. osv.

Dock krävs nog utbildning för de flesta tjänster idag, just för att kraven inom yrket hela tiden höjs.

De flesta låter dig inte röra journalerna om du inte har den medicinska terminologin, har du den (d.v.s. har en hel vårdutbildning ex. usk. eller ssk.), kanske du kan lyckas få jobba som med. sekr. utan den medicinska sekreterarutbildningen, men annars...nej. Och det tycker jag är helt rätt. Det får inte stå fel i en journal, det kan vara livsfarligt för patienten.
Jobbar själv i yrket och har tyvärr även jag planer på att skola om mig p.g.a. enformigheten. Det är oerhört uttröttande för både huvud och kropp att skriva nästan 8 timmar/dag 5 dagar i veckan. Vissa jobb har receptionsarbete som en del av arbetsuppgifterna, tycker man sånt är kul, så ger det ju mer variation. Tyvärr när det gäller variation på arbetsuppgifter åker sekreterare många gånger på arbetsuppgifter som att starta kaffemaskinen inför möten, fylla på papper i skrivare, tömma diskmaskinen osv.
Jobbar du privat i Stockholm kan du tjäna bra. Har en kompis som jobbar på en privat vårdcentral och tjänar 31 och vet flera som tjänar runt 35. Kan dock räkna upp minst en handfull personer, som trots olika arbetsplatser och olika arbetsuppgifter, funderar på att byta bransch p.g.a. tristessen, så har du lätt för att tröttna och vill ha variation och utvecklas mycket - välj något annat, det är mitt råd.

Vilken tur att jag läste den här tråden. Har funderat på utbildningen då jag vill utbilda mig till något som det faktiskt finns jobb inom och redan nyss har läst en annan utbildning där det tyvärr verkar svårt att få jobb.
Men är jobbet så enformigt och dessutom dagtid (visste att det var dagtid, inte fattat att det var så enformigt) så är det inget för mig. Jag skulle nog bli tokig isåfall tror jag, även om jag gillar att skriva..

Vilken tur att jag läste den här tråden. Har funderat på utbildningen då jag vill utbilda mig till något som det faktiskt finns jobb inom och redan nyss har läst en annan utbildning där det tyvärr verkar svårt att få jobb.
Men är jobbet så enformigt och dessutom dagtid (visste att det var dagtid, inte fattat att det var så enformigt) så är det inget för mig. Jag skulle nog bli tokig isåfall tror jag, även om jag gillar att skriva..

Det är ju också skillnad på att skriva och skriva. Just när det gäller journaler så kan man ju inte styra inflödet och journalerna tar ALDRIG slut. Eftersom man skriver efter diktat så skriver man ju vad någon annan säger = behöver inte tänka själv. Dessutom ska man skriva FORT...

För in del behöver jag mer variation än att skriva operationsberättelse kontra mottagningsanteckningar ;-). Sortera i arkivet eller stå i receptionen räcker inte som variation.

Jag gillar fortfarande att skriva, men den stora skillnaden är att i mitt nuvarande jobb skriver jag rapporter där jag själv gjort utredningen. Oerhört mycket mer stimulerande :D

Men alla är vi olika - icke att förglömma!

/Lizzie

Finns nattjobb också på t.ex. akutmottagningar där pulsen är högre.

Åh kan man jobba natt också?!

Jag har funderat på att läsa utbildningen men faller på att det är kontorstid och jag avskyr att jobba kontorstid!

De tjänster som finns för nattarbetande medicinsk sekreterare tillhör undantag. Möjligtvis att de stora sjukhusens akutmottagningar har sådana tjänster.

/Lizzie

Jodå, de stora sjukhusen har nattjobb, åtminstone alla i Stockholm. Antingen då som rena natt-tjänster eller så jobbar man i skift och varierar mellan dag- och nattpass. Skulle förvåna mig oerhört om sjukhus med akut inte har det. Men man bör verkligen klara av stress om man jobbar som akutsekreterare. Hålla huvudet kallt, trots att diktaten fylls på. Många gånger kan man komma till jobbet och det ligger kanske 2000 oskrivna diktat och när du går hem ligger det 3000 oskrivna diktat, trots att man har jobbat sitt yttersta. Det får man inte tycka är stressande.

@lizzie får man fråga vad du har bytt till?

Jag har läst systemvetenskap och har en kandidatexamen i Informatik. Dock är jag en usel programmerare och trivs inte i konsultbranschen. Sedan 6 år tillbaka jobbar jag som administrativ samordnare i förvaltningsledingen vid en förvaltning i inom kommunal verksamhet. Har dock stor nytta av mitt intresse för IT eftersom allt handlar om IT - och hur vi människor kan underlätta arbetet med hjälp av IT :D.

/Lizzie

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 227
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 079
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka