Medicinsk sekreterare

Lill76

Trådstartare
Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?

Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?
Kan vi hjälpas åt att hojta på @Enya ?

@Lill76 det är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning, eftergymnasial, till medicinsk sekreterare som gäller, finns många såna utbildningar över hela landet. Kolla på YH-myndighetens hemsida. Tror den kan ha lite olika namn som t.ex. vårdadministratör du kan läsa mer här http://allastudier.se/jobb-o-lön/390-medicinsk-sekreterare/ Men om det finns massor av jobb så kan man ju alltid testa att söka men det ingår även praktik i YH-utbildningen så det är klart det är en fördel om man är utbildad. Ide kan ju vara att ringa på en del tjänster och höra lite om möjligheterna som icke utbildad.

Det är jättedåligt betalt. Jag hade valt en annan liknande KY-utbildning då.

Jag har jobbat 15 år som läkarsekreterare innan jag vidareutbildade mig och nu jobbar med annat. Du måste verkligen gilla att SKRIVA efter diktat flera timmar om dagen. Journalerna tar aldrig slut och jag tycker jobbet är oerhört enformigt.

Jag lämnade yrket för 10 år sedan och nu har jag ett annat administrativt arbete och tjänar drygt 10 000 kr mer PER månad än mina kompisar som fortfarande jobbar kvar inom yrket.

Ska du ändå satsa tid och energi på att plugga - välj ett annat yrke så det lönar sig att plugga.

/Lizzie