Jag utbildar mig till Hälso- och sjukvårdsadministratör just nu. Är snart klar med första året, fyra veckor skola och fem veckor LIA (lärande i arbete) ungefär kvar.
Det finns ett skrikande behov efter medicinska sekreterare i branschen. Min utbildning bedrivs i samarbete med Region Skåne som är den största arbetsgivaren här nere, i januari beviljades utbildningen att starta ytterligare två år. Vilket tyder på att behovet inte har minskat.
Det är inte jättebra betalt, nej. Jag ville dock inte gå någon lång utbildning och jag ville ha ett yrke när jag är klar. Att det dessutom är stora chanser att få jobb, jag blev erbjuden sommarjobb första dagen på min LIA-plats, känns tryggt.
Beroende på var du arbetar kan uppgifterna skilja sig ganska mycket. En del skriver endast journaler och trivs med det. Jag är själv på en akutmottagning och där är det väldigt mycket annat som bryter av. Läkare och sköterskor behöver hjälp med diverse administrativa uppgifter, det ska registreras besök, svaras i telefon, posthantering och mycket annat. Ansvar för olika program och system på avdelningen, personalansvar, schemaplanering, ansvar för lagret osv. osv.
Dock krävs nog utbildning för de flesta tjänster idag, just för att kraven inom yrket hela tiden höjs.