Medicinera flygrädsla?

Milosari

Trådstartare
Om en dryg månad är det dags att flyga igen och ångesten börjar krypa på. Jag har redan varit vaken flera nätter och spenderat alldeles för mycket tid med att googla flygolyckor. I vanliga fall löser jag flygskräcken med alkohol, dricker jag tillräckligt mycket så blir jag för glad för att vara jätterädd (jag dricker mig inte redlös utan "salongs" dvs ca 3 glas vin. Vet att en del människor bara blir räddare av att dricka alkohol men så fungerar det inte på mig). Men denna gång ska jag resa med ett litet barn och även om mitt resesällskap är kapabelt att helt ta över ansvaret för barnet så är jag inte helt bekväm med att vara så påverkad. Det gör också att starka lugnande tabletter går bort.

Terapi finns det inte tid för nu, så vad kan man göra? Finns det läkemedel som lugnar "lagom" mycket? Finns det läkemedel som man kan börja ta redan nu? Flygresan varar i 4 timmar ungefär men det är betydligt fler timmar med stark ångest. Jag vill inte heller skrämma upp barnet :(

Om en dryg månad är det dags att flyga igen och ångesten börjar krypa på. Jag har redan varit vaken flera nätter och spenderat alldeles för mycket tid med att googla flygolyckor. I vanliga fall löser jag flygskräcken med alkohol, dricker jag tillräckligt mycket så blir jag för glad för att vara jätterädd (jag dricker mig inte redlös utan "salongs" dvs ca 3 glas vin. Vet att en del människor bara blir räddare av att dricka alkohol men så fungerar det inte på mig). Men denna gång ska jag resa med ett litet barn och även om mitt resesällskap är kapabelt att helt ta över ansvaret för barnet så är jag inte helt bekväm med att vara så påverkad. Det gör också att starka lugnande tabletter går bort.

Terapi finns det inte tid för nu, så vad kan man göra? Finns det läkemedel som lugnar "lagom" mycket? Finns det läkemedel som man kan börja ta redan nu?
Ja det finns det. Men jag har glömt bort vad :) Alltså ett helt onödigt inlägg, men det finns och du kommer säkerligen få svar av någon annan :D

Terapi finns det inte tid för nu, så vad kan man göra? Finns det läkemedel som lugnar "lagom" mycket? Finns det läkemedel som man kan börja ta redan nu? Flygresan varar i 4 timmar ungefär men det är betydligt fler timmar med stark ångest. Jag vill inte heller skrämma upp barnet :(

Fungerar det med mindre sömn? Jag har en bekant med flygrädsla som alltid är uppe natten innan så att hon helt enkelt är så trött att hon inte har energi nog att vara rädd. Hon brukar somna i flygstolen så fort hon kommer på planet men hon är ju i och för sig en sån person som har lätt för att sova på bussar/tåg etc.

Många blir trötta av allergimedicin. Kan det vara nåt att prova? Vissa receptbelagda såna ges ju tex mot ångest.
Bättre med en trött mamma än en rädd sådan tänker jag.

Postafen är vad jag vet det du kan få utan recept som man blir mest lugn (trött) av. Det är åksjuketabletter. Jag blir extremt åksjuk så tar det eller amosyt (dom finns dock inte i Sverige längre) men de ger en liten lugnande effekt också.

Jag gillar inte heller att flyga men vägrar sömntabletter, alkohol etc på flyget för OM något händer vill jag vara klar i huvudet. Känns ännu läskigare att vara halvt redlös och hjälplös. Det jag tycker hjälper är att ta med ipad och kolla på en film eller serie och ha blicken fäst på den hela tiden, kolla inte ur fönstret innan ni är helt uppe. Ev en spännande bok. Tvinga hjärnan att fokusera på något annat än att vara rädd. Jag gillar att sitta vid nödutgång, känns tryggare och det är mycket bättre plats där så man behöver inte känna sig så instängd. :)

Allergimediciner så som atarax används vid ångest för att det förhindrar lite av de kropsliga symptomen på stress. På mig hjälper det, då jag kan få min hjärna att fortsätta tänka i stället för att fastna i ångest/panik-attacken.

På mig funkar inte att inte sova. Jag försökte det som yngre men det gjorde problemen värre, jag var för stressad för att sova på planet och utmattningen gjorde det svårare att hantera problemen mentalt.

KBT, alternativt någon form av medicinering kanske kan hjälpa dig, men du behöver nog hitta en strategi som funkar för dig.

Om du har problem med att sova redan nu, kanske sömntablett hjälpa dig så du inte hinner bli helt förstörd innan resan början.

Jag är inte rädd för att flyga men blir inte alls trött av lergigan däremot fungerar atarax ganska bra :)

Postafen är vad jag vet det du kan få utan recept som man blir mest lugn (trött) av. Det är åksjuketabletter.

Tröttheten är ju en biverkan och inte något som alla får. Jag känner inget sådant, jag slipper bara illamåendet medan min syster nästan somnar av Postafen.

Jag gillar att sitta vid nödutgång, känns tryggare och det är mycket bättre plats där så man behöver inte känna sig så instängd. :)
Och jag hoppas att man som flygrädd har vett att be om en annan plats om man blir placerad vid nödutgång. Det är inte bara benplats och en snabb väg ut, det är ett ansvar och en person som då lätt får panik kanske inte är lämpad att sitta på en plats där man behöver hålla huvudet kallt och agera korrekt ifall något händer. Det är ju trots allt fler på planet som vill ta sig ut i ett sånt läge.

Säger alltså inte att det är fel av dig att sitta där, men jag tycker inte det är rätt att ge det rådet till en som är flygrädd med ångest och panikkänslor.

Jag är inte direkt flygrädd men kan tycka det är otäckt vid start/landning/turbulens. För mig funkar det bra att "stänga in" mig i mig själv med sovmask, nackkudde, filt och öronproppar. Har även relaxmusik i telefonen att lyssna på men personligen är det mest för att få hjälp att sova då jag har svårt för det på flygplan.

Ett annars tips är annars att läsa på om flygplan och hur de fungerar, jag har sluppit en hel del oro tack vare att jag vet ungefär vad som händer och varför planet beter sig som det gör i olika skeden. Det är också lugnande att veta att planen klarar mycket mer än man tror!

Lycka till!

Tack för svar. Kan man prova lite olika allergimediciner utan att det är farligt? Sömnmedicin vågar jag inte använda, barnet sover i min säng och ammar på natten.

Och jag hoppas att man som flygrädd har vett att be om en annan plats om man blir placerad vid nödutgång. Det är inte bara benplats och en snabb väg ut, det är ett ansvar och en person som då lätt får panik kanske inte är lämpad att sitta på en plats där man behöver hålla huvudet kallt och agera korrekt ifall något händer. Det är ju trots allt fler på planet som vill ta sig ut i ett sånt läge.

Säger alltså inte att det är fel av dig att sitta där, men jag tycker inte det är rätt att ge det rådet till en som är flygrädd med ångest och panikkänslor.
Jag tänker att i en verkligt akut situation så har nog alla på planet ångest och panikkänslor. Det är nog på förhand svårt att veta hur man reagerar. Men med litet barn i famnen är det inte bästa platsen för mig, och min mamma som är mitt resesällskap är inte tillräckligt snabbtänkt i stressade situationer.

Men varför flyger du människa?

Jag svarar även om inte frågan var till mig.
Jag är som @Milosari. Funkar rätt bra med flygning när jag är lite salongs, men det går ju inte alltid att vara det.

Jag flyger för att jag ÄLSKAR att resa. Även om jag hatar att flyga.
För mig är flygningen värd det, även om jag kan få ångest bara av att se folk som flyger på tv.

@Milosari, jag har flugit ganska många gånger när jag tagit Atarax. Funkar hyfsat, men tycker jag blir rätt såsig efteråt.
Tycker inte det tar bort tillräckligt mycket ångest dock, men bättre än inget.

Jag tänker att i en verkligt akut situation så har nog alla på planet ångest och panikkänslor. Det är nog på förhand svårt att veta hur man reagerar. Men med litet barn i famnen är det inte bästa platsen för mig, och min mamma som är mitt resesällskap är inte tillräckligt snabbtänkt i stressade situationer.

Helt rätt tänkt, dessutom är det förbjudet att öht sitta där med barn, tror gränsen är 16 år.

Absolut, men är man rädd redan utan att något händer så känns det ju som att risken är högre att man kanske inte har säkerhetsinformationen klart i huvudet vid en nödsituation. Så ja, även om man såklart inte vet hur man reagerar i förväg så tycker jag inte att det är ett vettigt argument. :)

Om du ska ta någon medicin så testa iallafall innan flygresan om du har ansvar för ett litet barn. Så att du inte mår dåligt eller nåt av medicinen tänker jag.

Jag berättar hur jag känner och gör. Det finns olika orsakar till att någon tycker det är otäckt att flyga, själv tycker jag det känns bättre att åtminstone ha kontroll på nödutgången och inte var instängd mellan människor utan möjlighet att ta mig ut. Jag får inte panik i krissituationer.

Märk att jag inte skrev att TS skall sitta vid nödutgång!

Har inte testat själv, men en del verkar ha goda erfarenheter av Bach räddningsdroppar och liknande. Finns på hälsokosten. Du kan ju testa dem redan nu - om de funkar mot katastrofgooglandet kanske de funkar även på planet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur