Medicin till Cushinghästar?

Blåsippan

Trådstartare
Är det någon som har hört hur det går med medicinen Permax till våra hästar med Cushing? Finns den ännu att köpa och hur länge kommer den att finnas?
Är så rädd att jag plötsligt inte får något recept när det är dags nästa gång.:confused:

Sv: Medicin till Cushinghästar?

Efter vad jag kan förstå, skall Permax fortsätta att tillverkas för veterinärt bruk. Se länken:

http://www.pergolidealert.com/pergolide_monograph.asp

Citat från artikeln: "Compounded pergolide for veterinary use remains available because the Center for Veterinary Medicine division of the FDA recognized how important this drug is for the health and welfare of many older horses"

Det är ju livsviktigt för våra älskade pållar!

Vi får verkligen hoppas att det kommer att fortsätta säljas Permax.
Likaväl som man tex behandlar diabetes på andra stora djur, som tex hundar.
Något annat vore inhumant om man nu får uttrycka sig så.

Har tyvärr inget att tilllägga i denna tråd :(
Men har en fråga: Är cushing samma på häst som på människa? :confused: Isf borde även hästar kunna drabbas av addison:confused: eller? Har aldrig hört om detta på hästar så om någon vet får ni gärna meddela mig. Tack:bow:

Är det någon som har hört hur det går med medicinen Permax till våra hästar med Cushing? Finns den ännu att köpa och hur länge kommer den att finnas?
Är så rädd att jag plötsligt inte får något recept när det är dags nästa gång.:confused:

Hej!

Se till att kontakta apoteket i god tid innan ni behöver ny medicin till era cushings-hästar!

Jag gick för att hämta ut "min" (hästens förstås) Permax igår. Hade inte hört något om att den skulle sluta säljas. Lämnade in receptet förra veckan och trodde att det bara var att hämta ut medicinen, men nej! De får inte Permax från leverantören, så nu står jag här med medicin som normalt skulle räcka till på måndag och måste sänka dosen rejält så att den räcker längre! På veterinärs inrådan skall jag tillägga. Ersättningsmedicinen (Percotil) måste beställas, och det tar 1-2 veckor att få den! Åtminstone enligt "mitt" apotek.

Vill bara på detta sätt varna andra som behöver medicin till sina hästar så att ni slipper få denna kalldusch ...

Hej!

Se till att kontakta apoteket i god tid innan ni behöver ny medicin till era cushings-hästar!

Jag gick för att hämta ut "min" (hästens förstås) Permax igår. Hade inte hört något om att den skulle sluta säljas. Lämnade in receptet förra veckan och trodde att det bara var att hämta ut medicinen, men nej! De får inte Permax från leverantören, så nu står jag här med medicin som normalt skulle räcka till på måndag och måste sänka dosen rejält så att den räcker längre! På veterinärs inrådan skall jag tillägga. Ersättningsmedicinen (Percotil) måste beställas, och det tar 1-2 veckor att få den! Åtminstone enligt "mitt" apotek.

Vill bara på detta sätt varna andra som behöver medicin till sina hästar så att ni slipper få denna kalldusch ...

F*n f*n f*n. :( Trodde att det skulle fortsätta finnas i Sverige då jag inte hört något annat. Ska hämta mer på Måndag. Medicinen tar slut på tisdag. Men det kan jag väl glömma då...

Får inte veterinärerna som har licens ut info om detta? För min veterinär har inte sagt något. Inte heller har dom sagt något på apoteket när jag hämtade sist.

Vad är Percotil för nåt?

/Maria

Exakt vad Percotil är vet jag inte, mer än att det är den medicin veterinären på Strömsholm skulle ringa in åt min häst i stället för Permax. Det borde vara "piller" eftersom hon sade att det skulle bli en tablett i stället för fyra per dag, som hästen får nu. Kostar det dubbla mot Permax, men det känns inte som det stora problemet just nu. Jag vill bara ha medicin till min älskade häst! NU!

Får inte veterinärerna som har licens ut info om detta? För min veterinär har inte sagt något. Inte heller har dom sagt något på apoteket när jag hämtade sist.

/Maria

Nä, det är så illa att det är först när Apoteket beställer medicinen från leverantören som de får besked om att den utgått eller att det är leveransproblem... och efter det så meddelar Apoteket veterinären... kanske inte så lyckat i alla lägen... :crazy:

Är det någon som vet om den nya medicinen har samma effekt som Permax, eller ska man behöva oroa sig för att hästen blir sämre igen???????? Hemska tanke nu när min häst mår så himla bra!

Exakt vad Percotil är vet jag inte, mer än att det är den medicin veterinären på Strömsholm skulle ringa in åt min häst i stället för Permax. Det borde vara "piller" eftersom hon sade att det skulle bli en tablett i stället för fyra per dag, som hästen får nu. Kostar det dubbla mot Permax, men det känns inte som det stora problemet just nu. Jag vill bara ha medicin till min älskade häst! NU!

Hmm hittar inget om Percotil någonstans.

/Maria

Enligt "mitt" apotek (i Österbybruk) tillverkas Percotil på beställning. Det är därför det kommer att ta sån tid att få fram den. Minst två veckor sa de på apoteket i fredags. Jag ger nu min häst 1 tablett permax/dag i stället för 4 tabletter/dag. Enligt vet. var det bättre med en lägre dos under längre tid än att ge full dos några dagar och sedan ingenting.

Jag hoppas VERKLIGEN att Percotil har samma verkan som Permax, för min häst blev märkbart bättre av Permax efter bara några dagar. Hon har tack och lov aldrig haft fång i sitt hittills 31-åriga liv (peppar, peppar), inte heller dricker och kissar hon extremt mycket. Däremot har hon haft sår på ögonen som återkommit varje sommar de senaste 4 åren, "fettbulor" på magen och halsen, svullnad runt ögonen, päronmage, tappat en del muskler i överlinjen, fått mjölk i juvret (inte jättemycket men dock), lång päls och "tuggar bussar" trots noggrann översyn av tänderna. Allt detta har jag i efterhand förstått att det kan vara symptom på cushings, och allt "gick tillbaka" med Permax (utom pälsen som är bortrakad!:) ) och framförallt är det så skönt att se att hon mår bra i ögonen, så jag hoppas VERKLIGEN att Percotil har samma verkan!

Oki. Percotil är nog ändå uteslutet för min del. Har inte råd med den dubbla Permax-kostnaden just nu. Men ska ta upp det som alternativ när jag pratar med min veterinär idag.

Någon annan som har någon idé? Eller hur ska ni göra med era hästar?

/Maria

Oki. Percotil är nog ändå uteslutet för min del. Har inte råd med den dubbla Permax-kostnaden just nu. Men ska ta upp det som alternativ när jag pratar med min veterinär idag.

Någon annan som har någon idé? Eller hur ska ni göra med era hästar?

/Maria

Har du pratat med din veterinär om alternativ till Permax?
Jag fick recept faxat till apoteket för ca 14 dagar sen och när jag skulle hämta ut det idag så fanns det givetvis inget att hämta, men varför kan dom inte kontakta djurägare eller veterinär då?
Som tur är beställer jag alltid i god tid och har ca 100x0,25 kvar.
Men frågan är om man har råd med så mycket dyrare medicin, hur mycket man än älskar sin häst så måste ju pengarna fram...
Usch vad jobbigt det känns.
Snälla ni som redan har slut på Permax eller snart har det, berätta vad som händer, alternativmedicin, kostnad och verkan m.m.

Jag har inte pratat med min vet än. Han kan typ inget om Cushing så jag har letat själv (vet. student).

Har inte bestämt hur jag ska göra än. Har kanske 10 st 0,25 kvar och hon ska ha 4 såna om dagen...har trappat ner i helgen så nu får hon 2 st/dag och fr o m imån blir det 1/dag.

Funderar på att testa Munkpeppar. Och om inte det funkar gå över till Percotil. Ska kolla upp kostanderna för percotilen. Om någon vet exakt kostnad så berätta hemsk gärna!

/Maria - som önskar att jag kunde vara ute i lite god tid oftare :o

Igår kom Parkotil (förlåt, jag stavade fel först, fick namnet av vet. per telefon). Jag har nog aldrig blivit så glad över ett litet paket med 100 små rosa tabletter i! Det kom precis när Permaxen tog slut! Nu får min häst 1 tablett Parkotil per dag. Tabletterna ser ut precis som Permax-tabletterna men är rosa i stället för mintgröna.

En tablett innehåller 1,3 mg Pergolidmesilat, vilket motsvarar 1,0 mg Pergolid. Innehåller även laktos, allt enligt förpackningen.

Tillägg: Apoteket kände inte till kostnaden så jag fick ut medicinen utan att betala. De ringer så snart de fått fram priset. Enligt veterinären på Strömsholm var det 2800 kronor för 100 tabletter, alltså ungefär 1000 kronor per månad.

Senast ändrad:

Jag har varit och hämtat ut Saris nya medicin nu, Parkotil. Den kostade 2770,50 för 100 tabletter, vilket gör att det blir ca 130 kr dyrare per månad för mig. Fortfarande hanterbart känns det som.
Sari är väldigt pigg och man kan verkligen inte tro att hon har en så allvarlig sjukdom när man ser henne röra sig lättare än hon gjort på många år. Det beror säkert på att hon väger betydligt mindre än hon gjorde innan och att konditionen nu börjar komma tillbaka efter den långa sjukdomsperioden och alla hovproblem som gjorde att hon i princip stod i ett och ett halvt år.
Min dotter har börjat hoppträna henne varannan vecka nu i höst, och det går hur bra som helst. Jag tränar markarbete med henne den veckan hon inte hoppar. Hon rids ca 5-6 dagar i veckan och verkar må bra av det.
Hoppas nu att den här medicinen inte skall försvinna och ersättas av ytterligare en annan....
Hälsningar
Elisabeth

Hur har det gått med era hästar och Parkotilen???

/Maria

Senast ändrad:

Det fungerar jättebra. Sari är precis som vanligt, pigg och glad. Fast långhårig som en isbjörn. Det verkar inte försvinna trots medicinen. Men det är inget stort problem eftersom jag brukar klippa henne.
Vad som är ett problem däremot är väntetiden på Parkotil. Det tar tre veckor för mitt apotek att få fram dessa piller, så det gäller att vara ute i god tid. Tålamodsprövande och tråkigt :devil:.
Hälsningar
Elisabeth

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka