mediabevakning & prispengar

Sv: mediabevakning & prispengar

eftersom det är så dyrt att bara äga häst och att sedan träna och tävla den och tillhöra "elitskiktet" ska vi ju inte ens tala om, så tycker jag att dessa små summor till prispengar bara är välkomna, för småsummor är precis vad det är i det stora hela. Om föräldrarna sedan väljer att barnen ska äga ponnyerna, få alla prispengar osv är ju upp till dom, det förekommer ju jämt och ständigt "mutor" i andra sporter och sammanhang från föräldrarna för att sporra ungarna att fortsätta och utvecklas, mutor i form av både pengar och senaste tv-spelen. Men det är ju inget som hindrar föräldrarna att ta dessa pengar själva och täcka en liten del av den stora kostnad som faktiskt finns när det gäller att hålla sig med hästar och tävla på elitnivå.

Artikeln tog ju bara upp dessa "enorma" summor pengar barnen kan vinna, inte vad det kostar och att det faktiskt finns ungdomar som själva betalat sina hästar, betalar för hästarna varje månad och använder varje slant de får till sina hästar och faktiskt också är ute och tävlar och vinner en liten del av dessa prispengar.

Som jag skrev i nyhetsinlägget, känns det inte precis som en vinst med prispengar. Mer som ett bridrag till forsatt tävlande.

Förbundet kunde väl utbetala prispengarna som en form av stipendie när tävlingsåret är avslutat, baserat på hur mångar poäng man tagit under året. Fram med rosett, plakett och någon form av hederspris istället. ( I a f på ponnytävling)

*lånar knapp*

Personligen tycker jag inte att det är så farligt med prispengar till de placerade på ponnytävlingar. Ettan till 5 an får lite mer och sedan får de övriga placerade tillbaka startavgiften. Varför inte göra så som dom gör på många storhästmeeting. Premierna dras av direkt på betalningen för tävlingen. Det gör ju att om du vunnit ett par starter så kan helgen gå plus minus noll.

De pengar som eventuellt blir över kan väl tillfalla målsman. Svårare än så är det inte. Detta var en aktuell fråga för ett par år sedan och jag vill minnas att det slogs upp stort av Ola Persson som skriver för HD (Helsingborgs dagblad). Han fick svar på tal av en mamma till två duktiga tjejer, där berättade mamma hur vinstpengarna användes. Inte va det för att köpa dyra konsumtionsvaror utan för att betala startavgifter meetingavgifter, disel till lastbilen och mat under tävlingsdagarna. De tjejerna har tidigt fått lära sig värdet av pengar. Kanske egentligen är de som är viktigare än att ta bort prispengarna från tävlingarna.:smirk:

Vad säger man:smirk: Att det kostar minst ca 3000kr var VARJE ekipage en hel helg med uppstallning, anmälningsavgift, bensin är nog inte lika viktigt att rapportera. Det är väl i såfall mer upprörande att en barnsport FÅR LOV att kosta så mycket pengar.

Var är objektiviteten hos dagens journalister kan man undra? Men det är ju tacksamt att skriva om och man får många reaktioner hos de inte så insatta....

Skulle premierna försvinna så fick man väl göra som någon skrev tidigare här uppe - se det som en tränings/tävlingsbidrag för fortsatt tävlande. De förhållandevis små pengar det rör sig om på de vanliga tävlingarna är ju inget att bråka om. Man får ju till och med inkomstuppgift på dessa, så det kommer skattemyndigheten i vissa fall.

En annan vinkling - som arrangör är man mycket tacksam för möjligheten att dela ut premier. Finns inget värre än att leta bra hederspriser kan jag lova. I vår förening delar vi t o m ut premier på lokal hästtävling.

Dessutom kan man väl knappas räkna prispengarna på de stora tävlingarna? Hur många tävlingar är det eg. som har 5000:- i första pris, mer än sm o de här?

I artiklarna låter det ju som om alla tävlingarna har höga prispengar

...jag tror att man måste vara uppriktig. Elitidrotten ridsport är en dyr materialsport för ett fåtal som har eller tar sig råd genom stora uppoffringar och prioriteringar. För tvhåhundratusen kan jag också se till att min dotter tävlar SM nästa år (nåja...men nästan). Lägg därtill all tid (som ju kostar pengar om man har ett arbete) som föräldrarna måste ha råd att avvara för träning & tävling. Men breddidrotten ridsport (ridskolor, lokala tävlingar, etc.) är en förhållandevis rimligt dyr sport om man jämför med exempelvis hockey. Jag menar att just den breddridsporten borde få låtminstone i prportion till andelen utövare, ika mycket utrymme i medierna som ex. breddidrotten fotboll, hockey (som är svindyr) etc. Som det nu är prioriteras låga amatörklasser i dessa senare idrotter före amatörklasser i ridsport i alla lägen!:mad:

Knapp

Jag tror också att media missar att vi har att göra med LEVANDE djur här, ishockey behöver du inte mata och motionera dina skridskor v arje dag flera gånger om dagen... Nä jag är trött på alla människor som skriver om saker dom inte har en aning om vad det handlar om.

nej där håller jag inte alls med. Det är ju trotts allt en sport! man skall ju tjäna pengar annars kan man ju inte överleva. Och om det blir så så tror jag att sprten minskar rejält..

men har man inte råd att åka o tävla på "alla" tävling så får man ju acceptera det och välja dom tävlingarna man vill åka på... så e det ju bara! det är klart att arrangörerna vill ha något i vinst också... de arrangerar inte bara tävlingar för de tävlandes skull utan också för klubbens!!!

eller då gör man som i Las Vegas och delar ut falska vinstcheckar för tillfällig glädje??

Ja, vadå.. 2miljoner hit eller dit.. ganska dåligt av arrangörerna..

vilket liv om premier.. det dyraste meeting jag har varit på kostade 12 000kr!!! och då vara det landslaget som skickade oss, detta är medräknat, färjor, bensin, mat, uppsatallning, boende, anmälningsavgifter, veterinärkostnader..

detta meetinget är extremt dyrt eftersom det var utomlands men ett vanligt meeting går på i alla fall 4000.. och om man då vinner lite prispengar så är det väl inte fel, för ingen, jag vågar svära på det tävlar på elitnivå och far runder bara för att känna in de kronorna de får i prispengar, för ridsporten är inte lätt att gå plus med, isåfall måste man tävla andras hästar, så att de betalar, eller bedriva ett framgångsrik försläljningsstall..

Jag tycker att det är en katastrof hur media behandlar ridsport. Som att det inte räknas. De få gånger de skriver något så är det antingen A, Något om Malin Baryard, gärna orelaterat till hennes tävlingsprestation, eller B Något halvhjärtat och inehållslöst i lokalblaskan från klubbmästerskapen. Varför behöver sportjournalisterna som rapporterar om ridsport inte kunna något? Det skulle inte accepteras om det gällde hockey eller fotboll.

I dag har DN ytterligare två artiklar i ämnet eftersom förbundet på söndag ska fatta beslut i frågan om prispengar till barn.

Vad tror ni kommer att beslutas?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka