Sv: mediabevakning & prispengar
Vill börja med att säga att det är roligt att det finns olika åsikter om detta!
Om JAG får tycka till om tävlandet skulle JAG vilja att det var lättare och billigare BÅDE för ryttare och arrangörer.
Jag har svårt att förstå kravet på veterinär vid regional hoppning när det går bra att tävla LB/110 på lokal nivå utan veterinär?
Använd överdomaren, krav på upptravning (helt OK med ryttare på) på framridningen innan man får starta klassen...
Till exempel, finns väl praktiska problem med mitt förslag också men det bör väl gå att utveckla en smidig metod?
Jag räknade på vad mitt tävlande (dressyr på LA nivå) kostade ifjol, varje endagstävling (med två klasser och daguppstallning förvisso) har kostat mellan 400 och 550 kr... Plus resa.
Ett meeting (tre klasser) går på tusenlappen ungefär, på grund av uppstallningen... Plus resa.
För tusen kronor får jag en väldigt bra träningshelg för en bra tränare...
Seniorlicensen är dessutom är orimligt dyr när man inte tävlar särskilt mycket (16 starter ifjol blev det, drygt 50 kr per start i licensavgift)..
OK, jag kanske är en äkta snålis!
Men jag minns ponnytiden när man fick räkna hemma innan man åkte om man hade RÅD att vara med i två klasser...
Jag var ändå (och är) som har blivit placerad och fått igen en slant, fast ärligt talat tror jag det är TVÅ starter på alla år som inklusive resa i slutändan gått PLUS för mig!
Nu blev det en massa pladder!
Jag ville ju komma fram till fler idéer om hur man gör tävlandet billigare för ryttarna!
En LA dressyr kostar mellan 100 och 150 kronor att rida.
Låt oss räkna på 150 kronor!
I lyckliga fall är det 40 startande, mer normalt (åtminstone här uppe) 20 startande.
Premierna brukar vara 800-600-400-150 till övriga placerade.
20 startande, 5 placerade.
Startavgifter: 3000 kr.
Premier: 2100 kr.
Startavgiften skulle alltså kunna sänkas till 900 kr/20 startande; 45 kronor och arrangören skulle inte förlora en krona på det!
Söderut kanske ni har 40 startande i klasserna (dressyr)?
Då blir det ju mindre diff:
40 startande, 10 placerade.
Startavgifter: 6000 kr.
Premier: 2850
Ungefär halverad startavgift (75 kr) i detta fall, utan att arrangören påverkas (troligtvis går dock arrangören mer vinst på denna klass).
OCH i båda dessa fall är det alltså placering 1-3 som KAN gå vinst på sitt tävlande! ÖVRIGA placerade får klassen fri (A+S åter).
Jag tror man skulle få ekipage att tävla mer om man gjorde det lite enklare och billigare...
Bensin och resa är fortfarande dyrt men visst är det mer motiverande att tävla varje/varannan helg om klassen kostar 50 kr, uppstallningsavgifterna stramas åt (250 kr/dag är en rejäl slant för att låna ut en box som ändå står tom, skillnad om man har hyrt in tävlingsuppstallning) och veterinären i hoppning blev billigare eller togs bort.
Detta resonemang gäller UTBILDNINGSKLASSERNA, som jag anser 120-130 (LA på ponny) och MB dressyr (LA ponny) ändå ska räknas som!
Det är skillnad när man börjar komma förbi grundridningen, tävlar mer sällan (i de låga klasserna kan man ju tävla i princip varje helg)....
Nationell nivå; bra med premier och gärna lite högre slantar att tävla om!
Lokal-regional nivå; inga premier, betydligt sänkta avgifter!