mediabevakning & prispengar

T

The Bride

...undrar om det är någon mer än jag som blir upprörd :devil: över hur medierna väljer att kommentera alla fina insatser i inomhus-SM ponnyhoppning. Här har ett SM avgjorts i en av landets största idrotter och det enda medierna skriver om är att det är pengar i pris (5000 kr till vinnaren etc)! Är det inte skandal! Kan iof hålla med om att ridsportförbundet skulle kunna lösa det där med att det istället är klubben som får premien - men ändå!!! Det är som att ridpsorten ska osynliggöras - för att jaa..varför? För att det är en "överklassport" (säg det till alla tiotusentals barn hänger i stallet efter skolan eller alla ponnyföräldrar som betalar, lastar, åker, fryser i svinkalla stall & ridhus, m.m. dag ut o dag in i alla väder - och som inte är särkilt rika...)Näää-jag tycker att ridsportförbundet måste ta tag i såna här frågor och se till att synliggöra ridsportens tävlingar! Exempel från sportsidorna efter SM: Ingen dags eller kvällstidning hade resultaten på sina sidor på måndagen eller tisdagen, men däremot div. 3 i handboll eller div 4 i fotboll osv.:mad:

Sv: mediabevakning & prispengar

..fölåt, moderator kanske kan flytta mitt inlägg till "Tävling" istället...

The Bride skrev:
det enda medierna skriver om är att det är pengar i pris (5000 kr till vinnaren etc)! Är det inte skandal! Kan iof hålla med om att ridsportförbundet skulle kunna lösa det där med att det istället är klubben som får premien - men ändå!!!

Jag har nog missat vad som skrivs. Kan du inte länka? Varför skulle klubben få prispengarna? Det är svindyrt att tävla nationellt så premnierna är mer än välkomna i föräldraplånböckerna, det lovar jag!

DN har skrivit i två dagar om detta, lagom till pass nu när det är globen och allt.....medierna tar varje chans de får att smutskasta ridsporten :mad:
jag fattar inte att det är sånt himla liv om man nu vinner 5000, en flerdagarstävling långt bort går ju på bra mkt mer, så hur man än vänder på det är det föräldrarna som går back....och varför skulle de då inte få några tusen de gånger det går bra?

artikel 1 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=492456&previousRenderType=3

kan inte hitta den andra artikeln från dagens DN, men där uttalar sig iaf karin Matttson, ordf i RF saken. och är förståss upprörd över detta problem och hävdar att på hennes tid på SvRF diskuterade man inte saken osv...

och att klubbarna skulle få pengarna håller inte, i andra sporter kanske det går, men många klubbar hänger tex ihop med en ridskola, eller är inte helt ideella....

Hur korkat var inte det utalandet...

Som om man tävlar endast för pengarna!! Jag gör inte det iaf gör ni?

Fast det är ju också en galen vinkling på artikeln, tycker jag. Att tävla innebär ju också en kostnad - så de kunde ju lika gärna ha skrivit att "Vinnaren får tävla gratis". Av de andra idrotter jag höll på med som liten vet jag ingen som hade så dyra startavgifter som ridning.

Lustigt at det inte stod nånting om ponnytrav i artikel... dom vinner ju oxå pengar. nu ska jag väl kanske inte uttala mej i fråga då jag egentligen inte är säker MEN en ponnykusk vinner väl inte lika mkt/lopp som en ryttare, en en kusk kan starta sin ponny två ggr/ tävlingsdag (eller har dom tat bort det nu?). Lilla syster har bergis vunnit runt 40000 med sin ponny(på två säsonger dock), visseligen en bra ponny, men då har dom inte legat i så mkt heller, dom har bara tävlat på de två närmaste banorna, o de har inte många lopp/säsong ändå... o skulle dom så ta sej i kragen o åka på fler tävlingar...??
men som sagt jag kan vara helt ute o cykla nu...

Är det jag eller artikelförfatteren som missat något? Jag trodde det var ÄGAREN som fick prispengar, inte ryttaren :angel:

Är det OK att föräldrarna låter sitt barn använda deras tävlingsredskap och, i det fall det går bra, inkasserar en prissumma?

Är det OK att ett barn visar en hingst, som kanske stiger betydligt mer i värde för ägaren än 5.000, om den blir godkänd? Eller för den delen köper en egen ponny för 15.000, tävlar den (utan prispengar :smirk: ) och sedan säljer den för 93.000?

Är det OK att ett barn som tillåts äga ett tävlingsverktyg för säg 150.000:- skulle kunna få prispengar, men bara om h*n anlitar en annan, (lite äldre) ryttare?

Jag skulle gärna se att prispengarna försvann OCH TÄVLANDET ISTÄLLET GJORDES BILLIGARE!!

Prispengarna går ju till de ekipage som lyckas, många ekipage får ingen del alls i dessa slantar.
Bort med prispengarna, behåll naturligtvis rosett, plakett och roliga hederspriser men gör tävlandet billigare!

Visst kostar fortfarande resorna till och från tävlingarna en slant men att dessutom lägga 1000 kr på uppstallning och 150-250 kr/start gör en hel del också...

Detta gäller för övrigt även ridhäst på regional nivå tycker jag!
Visst ska man kunna tjäna pengar på att utbild aoch tävla hästar, ordentliga premier från nationell nivå! BILLIGT tävlande i utbildningsklasserna, dvs alla lätta klasser och medelsvåra klasser på regional nivå.

För hoppning skulle man gärna se ett bättre avtal med Jordbruksverket = billigare veterinärbesiktning.

JohannaB skrev:
Jag skulle gärna se att prispengarna försvann OCH TÄVLANDET ISTÄLLET GJORDES BILLIGARE!!

Prispengarna går ju till de ekipage som lyckas, många ekipage får ingen del alls i dessa slantar.
Bort med prispengarna, behåll naturligtvis rosett, plakett och roliga hederspriser men gör tävlandet billigare!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

jag uppskattar att få pengar om jag är placerad :angel:
jag tar hellre pengar än en massa hederspriser faktiskt.....även i lägre klasser.

Det räcker väl med att man inte får prispengar på lokala tävlingar?
Jag uppskattar iaf att ha en möjlighet att åtminstone gå jämnt ut när jag tävlar regionalt.

Vill börja med att säga att det är roligt att det finns olika åsikter om detta!

Om JAG får tycka till om tävlandet skulle JAG vilja att det var lättare och billigare BÅDE för ryttare och arrangörer.

Jag har svårt att förstå kravet på veterinär vid regional hoppning när det går bra att tävla LB/110 på lokal nivå utan veterinär?
Använd överdomaren, krav på upptravning (helt OK med ryttare på) på framridningen innan man får starta klassen...
Till exempel, finns väl praktiska problem med mitt förslag också men det bör väl gå att utveckla en smidig metod?

Jag räknade på vad mitt tävlande (dressyr på LA nivå) kostade ifjol, varje endagstävling (med två klasser och daguppstallning förvisso) har kostat mellan 400 och 550 kr... Plus resa.
Ett meeting (tre klasser) går på tusenlappen ungefär, på grund av uppstallningen... Plus resa.

För tusen kronor får jag en väldigt bra träningshelg för en bra tränare...

Seniorlicensen är dessutom är orimligt dyr när man inte tävlar särskilt mycket (16 starter ifjol blev det, drygt 50 kr per start i licensavgift)..

OK, jag kanske är en äkta snålis! :p

Men jag minns ponnytiden när man fick räkna hemma innan man åkte om man hade RÅD att vara med i två klasser...
Jag var ändå (och är) som har blivit placerad och fått igen en slant, fast ärligt talat tror jag det är TVÅ starter på alla år som inklusive resa i slutändan gått PLUS för mig!

Nu blev det en massa pladder!
Jag ville ju komma fram till fler idéer om hur man gör tävlandet billigare för ryttarna!

En LA dressyr kostar mellan 100 och 150 kronor att rida.
Låt oss räkna på 150 kronor!
I lyckliga fall är det 40 startande, mer normalt (åtminstone här uppe) 20 startande.

Premierna brukar vara 800-600-400-150 till övriga placerade.

20 startande, 5 placerade.
Startavgifter: 3000 kr.
Premier: 2100 kr.

Startavgiften skulle alltså kunna sänkas till 900 kr/20 startande; 45 kronor och arrangören skulle inte förlora en krona på det!

Söderut kanske ni har 40 startande i klasserna (dressyr)?
Då blir det ju mindre diff:

40 startande, 10 placerade.
Startavgifter: 6000 kr.
Premier: 2850
Ungefär halverad startavgift (75 kr) i detta fall, utan att arrangören påverkas (troligtvis går dock arrangören mer vinst på denna klass).

OCH i båda dessa fall är det alltså placering 1-3 som KAN gå vinst på sitt tävlande! ÖVRIGA placerade får klassen fri (A+S åter).

Jag tror man skulle få ekipage att tävla mer om man gjorde det lite enklare och billigare...
Bensin och resa är fortfarande dyrt men visst är det mer motiverande att tävla varje/varannan helg om klassen kostar 50 kr, uppstallningsavgifterna stramas åt (250 kr/dag är en rejäl slant för att låna ut en box som ändå står tom, skillnad om man har hyrt in tävlingsuppstallning) och veterinären i hoppning blev billigare eller togs bort.

Detta resonemang gäller UTBILDNINGSKLASSERNA, som jag anser 120-130 (LA på ponny) och MB dressyr (LA ponny) ändå ska räknas som!
Det är skillnad när man börjar komma förbi grundridningen, tävlar mer sällan (i de låga klasserna kan man ju tävla i princip varje helg)....

Nationell nivå; bra med premier och gärna lite högre slantar att tävla om!

Lokal-regional nivå; inga premier, betydligt sänkta avgifter!

JohannaB skrev:
Detta resonemang gäller UTBILDNINGSKLASSERNA, som jag anser 120-130 (LA på ponny) och MB dressyr (LA ponny) ändå ska räknas som!
Det är skillnad när man börjar komma förbi grundridningen, tävlar mer sällan (i de låga klasserna kan man ju tävla i princip varje helg)....

Undrar hur stor andel av våra hästar och ryttare som nånsin kommer över vad du kallar utbildningsnivå, under hela sin karriär. 5%? :smirk:

...håller helt med Mabuse;) Men sjäva problemet med prispengar till ponnyryttare är ju att det strider mot idrottsförbundets stadgar om barn & idrott - även om prispengarna är mycket symboliska. Det var därför jag föreslog att prispengar kunde gå till klubben och sedan får klubben fördela stipendier bland sina tävlingsryttare och deras vinster. Då har man kommit runt stadgarna men kan ändå uppmuntra tävlingsryttare på alla nivåer. Fast jag håller också mde om att det är dyyyrt att träna och tävla - vet inte hur man löser det i andra idrotter. Rimligen borde det vara dyrt för hockeyspelare också (med tanke på arenakostnader, resekostnader etc...). Eller hur ser det i golf egentligen? Det är ju också en starkt individualiserad idrott...:confused: Tycker ändå att det känns som ett hån mot alla de hobbyryttare och, jaaa...mestadels tjejer som älskar hästar och ridsport när de alltid får finna sig i att deras idrott och intresse skuffas undan för intervjuer om dagsformen hos P95 laget som just förlorat sin andra match i div. 5 ;)

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker. Men jag uppskattar prispengar, tävlar hoppning på regional nivå och fälttävlan (som är dyrt!) på regional/nationell nivå.

Men ett skräckexempel var på min klubbs regionala ponnytävlingar i år. Vi hade LB-MSV b och hade hederspriser i LB och prispengar i LA och MSV.
Efter prisutdelningen i LB:n kat.B kom det in två små tjejer i tioårsåldern och bokstavligen skällde ut de som satt i seketeriatet för att de inte hade fått pengar i pris:eek: 10år! Är det inte något som har blivit fel om man ser prispengar som största anledningen att tävla när man är så liten.:crazy: Personligen skulle jag sluta direkt om jag kände så.

...det är inte tillåtet med prispengar i ponnytävlingar på internationell nivå heller, enligt FEI's regler. :smirk: Barnen får nöja sig med souvenirer. Det är helt ok. men frågan är fortfarande om inte medierna kunde hitta nånting annat att skriva om dagarna efter SM...

Hde nog blivit billigare att inte tävla alls, om man räknar med bara startavgifter och bensinpengar. Sen har väl hästen kostat foder, hovslagare, upstallning, utrustning mm. mm...

Så jag skulle nog inte säga att det var en vinst för ryttaren, det minskade förlusten litegrann...

Förövrigt är det helt sjukt hur lite utrymme hästsporten får i tidningarna, jämfört med fotboll o sådant

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka