Medfödda defekter

Corax

Trådstartare
Jag hade otur med min Birma-kull där de två hanarna föddes med defekter på baktassarna. Den ena har bara lindrigt hopväxta mittendynor medan lillebror kommer att behöva opereras.
Jag som tyckte jag kollade tassarna noga när de föddes men tydligen inte tillräckligt.
Nu är de tio veckor och jag vet inte hur jag ska göra med lillen. Det är inte operationen som är problemet, jag tar mitt ansvar, och pengarna är inte heller något problem. MEN, efter parning fick jag reda på att jag är allergisk mot katt, häst, hund. Detta medför att jag inte kan ha fler katter (helst ingen!).
Och jag kan ju inte ta bort honom nu. Han är världens mysigaste kille.

Hur hade ni gjort? Hade ni tagit bort katten redan från början (nyfödd)?
Har ni haft katter med defekter? Vad i så fall och hur gjorde ni med dem?
 
Sv: Medfödda defekter

vilken form av defekt har kattungen, kan han tex inte gå utan operationen eller hur allvarlig är de?

Fertila katter och kattungar sägs vara mest besvärliga för allergiker om du måste ta ett beslut senare i framtiden.
 
Sv: Medfödda defekter

Jag har bara haft gomspalt hos en kattunge och den avlivades hos veterinär kort efter den hade fötts.

Jag kan inte generalisera över alla medfödda defekter. Det finns ju allt från dödliga, som gomspalt, till lindriga defekter som inte orsakar något lidande. Svårt att veta hur jag skulle gjort i ditt fall eftersom jag inte vet vad för slags defekt vi talar om.
 
Sv: Medfödda defekter

+ bengeten

Jag trodde att jag fick med det men det föll visst bort. Han har, som sin bror, hopväxta mittdynor på ena tassen med två klor som (förmodligen)delar samma klofals och bildar en 'ficka'. Mellan dem växer ytterligare ett kloämne fast åt fel håll, dvs uppåt.

Detta tedde sig endast som två klor lite för nära varandra när han var liten. Det var inte förrän två veckor sedan man kunde se den tredje klon.


Veterinären bedömde att han inte har ont förutom vid palpation.
Men idag haltade han vid trav hemma.
Så mao är det troligt att han behöver op mycket tidigare än vid kastrationsålder.
Försökte få tag på veterinären men har inte lyckats än.
 
Senast ändrad:
Sv: Medfödda defekter

Åh, men liten.:love:

Jag har jobbat stenhårt med sambon ang hemmakatt. Men han vägrar. :(
 
Sv: Medfödda defekter

Om det står ett litet paket utanför eran dörr om två veckor så Borde han väl gå med på det? :angel:
 
Sv: Medfödda defekter

Sambon kan ju bo i husvagnen....:D

Jag vet ju inget om medfödda defekter. Men har liten ont och om op skulle bli besvärligt så finns det ju bara ett val.

Vad besvärligt för dig med allergin. Helt otippat.:(
 
Sv: Medfödda defekter

Det låter ju inte värre än att det går att fixa. Det kanske inte går att vänta tills kattungen blivit 6 månader, men om veterinären tycker att katten bör opereras innan är det väl bara att ta två flugor i en smäll? Fixa tassen och knipsa kulorna samtidigt.

Jag skulle nog inte ha avlivat en kattunge pga. en sådan defekt.
 
Sv: Medfödda defekter

Nej det har ni helt rätt i.
Men veterinären gjorde bedömningen att det i dagsläget gick att vänta tills dess.
Fast nu föll det sig så att jag såg honom halta i förrgår här hemma utan att han gjort något speciellt så en operation är bokad om två veckor.

Verkar han stabil på narkosen så tas kulorna samtidigt.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp