medelvärde på hö...

D

Dojo Kelder

vad är medelvärdet på hö?? Läst att många som inte kan analysera har räknat på något medelvärde... hur är de värdena??

Sv: medelvärde på hö...

Det finns medel- eller standardvärden för hö taget vid olika tidpunkter, men de är inom så stor variation att de inte är användbara för att beräkna en enskild foderstat.

Dessutom kan det verkliga höet variera mycket utanför de för standardvärdena redan ganska vida ramarna, vilket gör att det inte ger något alls att räkna ut en foderstat efter de värdena.

Analysera det aktuella höet eller fodra på känn.:)

Det finns medel- eller standardvärden för hö taget vid olika tidpunkter, men de är inom så stor variation att de inte är användbara för att beräkna en enskild foderstat.

Dessutom kan det verkliga höet variera mycket utanför de för standardvärdena redan ganska vida ramarna, vilket gör att det inte ger något alls att räkna ut en foderstat efter de värdena.

Analysera det aktuella höet eller fodra på känn.:)

inte riktigt svaret jag sökte. men tack ändå!
var mest nyfiken på hur dessa värden va.. inte om oman borde räkna på dem eller inte.

sbrp är 40 på ett normalvärde på ett hö de stod så iaf i alla de teoriböcker jag fick när jag läste hästens utfodring på gymnasiet!

på kraffts hemsida står det att
Riktvärden för svenskt hö (per kg foder)
Energi 7.5 - 8 MJ
Smältbart råprotein 30 - 60 g
Kalcium 2 - 3 g
Fosfor 1 - 2 g
Magnesium 1 - 2 g

http://www.krafft.nu/hoanalys.asp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023