Medellinjen !

Glamoroza ox

Trådstartare
När du ställer upp hästen på medellinjen, vilken kroppsdel ska då stå rakt över medellinjen?

Dottern (5½ år) började för några (4) veckor sedan på ridskola och förra veckan så uppmärksammade jag att när vi (dessa ryttare i dotterns grupp har ledare) ställde hästarna på medellinjen vid lektionens slut så stod vi (dottern/jag+häst) med ryttaren/hästens mitt på linjen medans alla de andra stod med hästens huvud på medellinjen.

Förra veckan fanns inte läge efter lektionen att fråga ridläraren vilket som var rätt så jag frågade henne idag.
Hon var oxå lite konfunderad över detta för hon har liksom jag lärt sig att man står med hästens mitt/ryttaren ska stå över m-linjen, men hennes kollega hävdar att nej, det är hästens huvud som ska vara på m-linjen.

Så kära bukare, hur ska det vara i denna frågan:confused:

Jag tänker dels på här att om eleverna senare skulle vilja ställa upp i en dressyrtävling så är det väl dumt att först lära ut en sak som sedan inte alls är korrekt och ge onödiga minuspoäng.
Tänker jag dumt här?

Sv: Medellinjen !

Jag vet inte, men finns det någon form av dressyrtävling/program där uppställning på medellinjen ingår?

Har fått intrycket att det mest är en praktisk regel när det är många hästar på liten yta samtidigt. Själv har jag inte funderat närmare över saken men jag tror jag siktar på att min skänkel ska vara på medellinjen.

På dressyrtävling görs halten med hästen med näsan mot kortsidan - dvs med hela kroppen på medellinjen, så det behöver du inte oroa dig för.

Sen ska rörelser - på dressyrtävling - göras när ryttaren befinner sig vid den aktuella bokstaven. Så om halt på medellinjen ska göras enligt dressyr-TR så bör alltså ryttaren befinna sig i höjd med medellinjen.

Å andra sidan är det kanske inte vansinnigt kinkigt med en 5-åring. Olika ridskolor (och förmodligen olika grupper på samma ridskola) har olika uppfattning vad gäller proper positionering vid uppställning på medellinjen. Den enda gången som det kan vara relevant är vid kadrilj, och eftersom kadrilj väldigt mycket oftare är en show än en tävling är det då viktigare att alla står likadant än att de är vid en specifik punkt.

Hoppas att detta löser några av dina bryderier!

Givetvis ska ryttaren och då mitten på hästen vara på medellinjen, hur ska den nya ryttaren annars kunna se om denne står rätt.

Jag tycker som du att det är viktigt att lära rätt från början, det är bara dumt att lära fel och få lära om sedan.

Alla saker man utför vid en viss bokstav ska ryttaren vara mittemot bokstaven.

Svarar lite till alla.

Har själv aldrig ridit något dressyrprogram, ridskola har jag inte ridit på sedan jag var 12-13 år. (Började rida vid 5 årsåldern)
Jo, jag red ju lektion på gymnasiet när jag gick hästhållningslinjen.
Jag har tyvärr aldrig läst i någon TR-bok så jag vet inte vad för regler som gäller, minns bara skapligt vad jag har lärt mig på lektionerna (de olika ridvägarna och så)

Vet inte om det ingår några moment i dressyr där man kanske ska rida fram till medellinjen och rygga några steg eller görs sådant efter fyrkantspåret på tävlingar? Ingår det alls?
Kanske att man ska växla tempo/gångart vid medellinjen?

Ja, det verkar iallafall på er att det mest naturliga borde vara att man ställer upp hästen med ryttaren mellan A och C:idea:

Jag har under alla år på ridskola blivit inbankad att ryttaren ska vara mitt över mittlinjen. Som nybörjare fick vi titta upp i taket där det fanns stora svarta järnbalkar över medel- och kvartslinjerna, och sen stanna när vi var mitt under. Det där var ju millimeternoga när man var liten, det skulle ju vara rätt. Om någon kom för långt fram fick de rätta till det;). Det var dock inte ridläraren som påpekade om någon stod för långt fram eller bak utan kompisarna som ansåg att det var en livsviktig fråga att mna stod rätt.:p

Det finns ju inget program som uppställning på medellinjen ingår, däremot finns det ju att man ska göra halt vid t.ex X och då innebär det ju att hästen ska vara mitt över X.

Jag lär mina elever att ställa upp med hästen mitt över melelinjen, eftersom det är vad jag lärt mig av alla instruktörer och domare jag kommit i kontakt med.

Jag har ridit på ridskola i 11 år och aldrig hört talas om att en viss punkt på hästen ska befinna sig vid medellinjen när man bara ställer upp före och efter ett pass. Man anpassar sig helt enkelt efter den som ställer upp först, ser till att man har ett ordentligt avstånd till andra hästar i sidled och ställer upp med hästens huvud mot läktarhållet (om läktare finns på någon långsida) så att hästen kan se vad som händer. Det handlar om säkerhetstänkande och ingenting annat sen om någon står en dm framför eller bakom nån annan på linjen är oväsentligt.

I ett dressyrprogram är det som andra redan har påpekat ryttaren som ska vara på medellinjen.

Mina ridelever ska ställa upp på medellinjen så att dom själva är mellan A & C, dvs hästens mitt. Så att om jag skulle ställa mig vid A eller C skulle se en ryttare.
Har man hästar som är olika långa (vilket där ofta är på ridskola) kan dom komma åt och sparka annan ryttare om när man t.ex hoppar av osh ryttarna inte är i linje..
Och alltid hästens huvud från stallet.

Har man hästar som är olika långa (vilket där ofta är på ridskola) kan dom komma åt och sparka annan ryttare om när man t.ex hoppar av osh ryttarna inte är i linje..QUOTE]

Och jag skulle vilja säga att detta lättare kan undvikas genom att man håller ett ordentligt avstånd i sidled än om hästarna är olika långa och den ena står med manken på medelinjen och den andra med halsen.

jag har för mig att jag för många årsedan red ett program där man vände från b, gjorde halt vid x och red ut vid e, och då skulle ryttaren vara i mitten (förstås!)

kan de vart LC:2 ? eller lag 1997 kanske? ja jag vet inte men jag har de väldigt väl för mig iallafall!

Ryttarens axlar skall vara parallella med bokstäverna . C och A/L

Hästarna är ju oika stora tex shettis, halvblod.

I LC programmet (om det inte ädrats, det kan jag inte svara på) så gör man en halt på medellinjen efter denna princip.
För att dommaren så ska kunna dömma rättvist sas så är det då ryttarens axlar som avgör platsen på ridbanan. Det gäller även andra markeringar.
Skall man fatta galopp vi B tex så är fattningen när ryttarens axel befinner sig vid bokstaven.

Om man stället sej vid A/C så ska man bara kunna se en ryttare och det är ryttaren som ska va i mitten ;)

Ryttarens axlar skall vara parallella med bokstäverna . C och A/L Vart ska bokstaven L vara?

Hästarna är ju oika stora tex shettis, halvblod.

I LC programmet (om det inte ädrats, det kan jag inte svara på) så gör man en halt på medellinjen efter denna princip.
För att dommaren så ska kunna dömma rättvist sas så är det då ryttarens axlar som avgör platsen på ridbanan. Det gäller även andra markeringar.
Skall man fatta galopp vi B tex så är fattningen när ryttarens axel befinner sig vid bokstaven.
Förhoppningsvis har väl ryttaren axlarna lodrätt över sitsen, liksom skänklarna lodrätt under så förenklat kan man väl kalla det att ryttaren ska befinna sig i höjd med utsedd bokstav?

Ja, men som ryttare eller dommare så är det lättast att sikta på axlarna om du förstår vad jag menar. De sitter mer ihöjd med bokstäverna än fötterna.

Jodå, jag förstår allt vad du menar :)
Ville väl bara förtydliga i min hjärna att axlarna = när ryttaren befinner sig på rätt plats.

aha!

så dum jag är, nu såg jag bara dressyr program framför mig och hade helt gllömt den ursprungliga frågan!

tack

Tror det är i L:C (var dte iaf förut när jag red det) så skulle man vända upp från långsidan och göra halt vid X, blir ju som på medellinjen, så borde ju då bli att hästen ska stå över medellinjen...

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar