Medel mot fästingar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kolungarna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 144
K

kolungarna

Finns det något bra medel mot fästingar, att stryka på benen, som håller mer än en dag/ så länge som möjligt?
Vart då i så fall? Och till vilket pris?

/Kolungen

Sv: Medel mot fästingar?

switch pour on, tror att det brukar kosta ca 300 flaskan...har för mig att man ska hälla på det var 4:e vecka

man häller det på ryggen och längs manen (EJ där sadlen ska ligga!), sen tas det upp av underhudsfettet om jag inte minns helt fel och sprids i hela kroppen

jag vet en som prövade switch pour-on. och hästen fick en allergichock :eek: så man får nog tänka sig för lite vad man kletar dit... samma häst drabbades av ehrlichia året innan, så jag fattar om dom vill hålla krypen borta, men dom fick lösa det på annat vis.

switch ska fungera för många hästar, men precis som med de starka hundfästingmedlen (fd receptbelagda expot ex) finns det risk för rejäla biverkningar...
Om man dessutom läser på flaskan står det att den tillhör bekämpningsklass tre, dvs den är så farlig för miljön att bönder som gått ett antal utbildningar i hantering av besprutningsmedel INTE får använda medel ur denna klass... :eek:
Därför är det mycket viktigt att hästen inne går i vattendrag - eller badas och tvättvattnet hamnar i naturen direkt utan renas då medlet orsakar fiskdöd.

Jag känner mig inte väl till mods över att sätta något så starkt på min häst - men förra sommaren bodde hon nära ett kärr och med tanke på mängden ohyra som fanns där fick det bli switch...Skuklle även göra det om det fanns mycket fästingar - borrelia och errlichia är inga roliga sjukdomar...
För tyvärr vet jag inte om några andra preparat som fungerar lika bra - om man inte applicerar dem flera gånger om dagen...(Fast det sägs att vissa hästar inte blir hjälpta av switch - de jag hört om fungerade det i alla fall på)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
759
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka