Meddela chefen att man inte kan jobba sitt sommarschema

Mirre

Trådstartare
Jag är timanställd, uppsatt på schema i sommar och fick tid idag att jag ska opereras 15 juli. Jag har varit inställd på att det skulle bli i höst men som jag förstår det så har det prioriterats pga att jag har så mycket problem och kassa värden. Men vad säger jag till chefen? Jag har ju sagt att jag kan jobba hela sommaren, men då visste jag inte att jag skulle få tiden så fort. Det kommer bli 5 v sjukskrivning efter också så nästan hela mitt sommarschema försvinner. För att krångla till det ytterligare så mailade jag senast idag in kopia på min undersköterskelegitimation till chefen också. Hjälp mig, hur lägger jag upp det? Vad säger jag?

Jag är timanställd, uppsatt på schema i sommar och fick tid idag att jag ska opereras 15 juli. Jag har varit inställd på att det skulle bli i höst men som jag förstår det så har det prioriterats pga att jag har så mycket problem och kassa värden. Men vad säger jag till chefen? Jag har ju sagt att jag kan jobba hela sommaren, men då visste jag inte att jag skulle få tiden så fort. Det kommer bli 5 v sjukskrivning efter också så nästan hela mitt sommarschema försvinner. För att krångla till det ytterligare så mailade jag senast idag in kopia på min undersköterskelegitimation till chefen också. Hjälp mig, hur lägger jag upp det? Vad säger jag?
Som det är, rakt av?

Som det är, rakt av?
Det känns så dumt bara, kanske bara är jag som är konflikträdd. Men eftersom jag har sagt att jag kan jobba hela sommaren så känns det så oseriöst, trots att det inte är det. Hade jag fått tummen ur och skickat in legitimationen tidigare så hade det varit bättre. Nu blir det så dumt att göra allt på samma gång, men jag måste ju meddela så snart som möjligt

Chefen måste nog inse att det är bättre att ha dig sjukskriven och veta det redan nu så att annan personal kan träda in i stället för att du pga dina dåliga värden och problem blir akut sjuk.
Säg som det är.

Det känns så dumt bara, kanske bara är jag som är konflikträdd. Men eftersom jag har sagt att jag kan jobba hela sommaren så känns det så oseriöst, trots att det inte är det.
Jag tror det är du som är konflikträdd. Det är väl inget konstigt att du måste ändra när du får en operationstid. Det är ju inget du kan påverka utan något man blir tilldelad. Är chefen det minsta lilla professionell så tar h*n det utan minsta lilla kommentar och förhoppningsvis även grattar dig och önskar lycka till.

Chefen måste nog inse att det är bättre att ha dig sjukskriven och veta det redan nu så att annan personal kan träda in i stället för att du pga dina dåliga värden och problem blir akut sjuk.
Säg som det är.
Ja så hade jag med tänkt om jag var chef. Jag hoppas bara att jag inte blir av med hela jobbperioden. Jag kan ju ändå jobba fram till operationen.

@Shaggy Troligtvis ja, jag får bara ta tag i det helt enkelt. Chefen är helt ny också så jag har ingen aning om hur hen är

Du har fått dina timmar och ditt schema, det kan chefen inte ändra bara för att du kommer bli sjukskriven. Och man får bli sjuk, det går inte att styra och man får ta operationstider som de kommer.

Det är väl bara att säga som det är? Jag fick operationstid med en veckas varsel tidigare i våras, det är ju bara att gilla läget, liksom, både för chef och andra.

När jag fick operationstid förra året mailade jag min chef direkt och berättade när jag skulle opereras och hur lång tid efteråt jag förväntades vara sjukskriven. Då hade jag innan varit öppen med att jag stod i kö för operation och ungefärlig väntetid.

Säg precis det du skrivit här. Att du räknat med att få den här operationstiden i höst, men nu har det flyttats och du har fått veta nu att det blir redan i sommar. Det här är ett fullgott skäl att inte kunna jobba, och det förstår alldeles säkert chefen också.

Hade jag varit i chefens ställe hade jag blivit tacksam om jag fick veta det redan nu och inte senare, nu finns fortfarande chansen att få in någon annan i ditt ställe. Men jag förstår dig verkligen, det första jag fick göra när jag började på mitt nuvarande jobb var att be om ledigt för begravning. Det var en nära anhörig också så att inte gå på begravningen var heller inte ett alternativ. Han visade full förståelse, men jag tyckte det var hemskt pinsamt med att börja med att jag behövde vara ledig en dag redan första veckan.

Men jag förstår dig verkligen, det första jag fick göra när jag började på mitt nuvarande jobb var att be om ledigt för begravning. Det var en nära anhörig också så att inte gå på begravningen var heller inte ett alternativ. Han visade full förståelse, men jag tyckte det var hemskt pinsamt med att börja med att jag behövde vara ledig en dag redan första veckan.
Jag fick börja med att dag tre be om ledigt för veterinärbesök med katten... 🙈 Akut sådant men ändå.

(Det gick fint och jag är kvar än på samma arbete)

@Mirre bara säg som det är. Ingen chef kommer bli arg på dig för det. Och grattis till operationen

Jag förstår att du tycker det känns jobbigt, man vill ju kunna hålla det man lovat, men det här är ju utanför din kontroll.

Det är ju inte som att du har tänkt berätta att du spontanbokat två veckor i grekland eller kom på i sista stunden att du vill vara föräldraledig fast det finns alternativ till barnomsorg.

Ja så hade jag med tänkt om jag var chef. Jag hoppas bara att jag inte blir av med hela jobbperioden. Jag kan ju ändå jobba fram till operationen.
Som chef hade jag blivit väldigt tacksam över detta ovan - såklart blir det jobbigt att du kommer vara borta, men för mig hade det samtidigt varit en lättnad med "jag jobbar perioden fram till dess", det hade gett tid att lösa situationen.

-och vad du säger till chefen är ju precis det du tänkte; Jag har fått en operationstid. Den var planerad till i höst men har blivit tidigarelagd till 15/7 och kommer innebära sjukskrivning resten av perioden.

Det känns så dumt bara, kanske bara är jag som är konflikträdd. Men eftersom jag har sagt att jag kan jobba hela sommaren så känns det så oseriöst, trots att det inte är det. Hade jag fått tummen ur och skickat in legitimationen tidigare så hade det varit bättre. Nu blir det så dumt att göra allt på samma gång, men jag måste ju meddela så snart som möjligt
Det är inte oseriöst. Det är sådant som är bortom din kontroll. Det är bara att meddela chefen och säga som det är.

Jag hade precis skrivit på kontrakt för att jobba heltid under sommaren (jobbade annars på timme, även om jag jobbade mycket), när jag fick besked att jag kommit in på utbildningen som jag sökt. Jag blev reserv, och trodde inte att jag skulle komma in (eftersom det hänt en gång tidigare, samma utbildning).
Det löste sig fint. Jag hade jobbat på arbetsplatsen i en handfull år redan, och chefen förstod. Jag jobbade kvar tills jag flyttade för utbildningen, och fortsatte att jobba extra på en del helger på jobbet. Jag slutade något år senare, men det hade absolut ingenting med denna situationen att göra utan snarare avståndet efter flytten i kombination med ändringar i organisationen efter att en ny entreprenör tog över.

Du säger som det är, bara. Inget konstigt alls! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 714
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 002
Senast: nejlica
·
S
Skola & Jobb Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen...
2
Svar
35
· Visningar
5 801
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar