(med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

JoCfin

Trådstartare
Blev så himla trött på mig själv idag när jag fick hem min nya efterlängtade pikeurkavaj- en marinblå diana(äntligen kan man se ut som folk när man tävlar dressyr tänkte jag!)
Provade den och var väldigt nöjd och glad. Sen fick jag för mig att hänga upp den mot min 'gamla' marinblå pikeur epson och konstaterde att det skiljde typ 5 cm i längd... (det som jag ansåg var strösta problemet men min gamla kavaj). I övrigt sitter den precis lika bra, min gamla är tom snyggare i tyget (ull istf polyester)

Lite bittert passade jag på att kolla igenom mina kontoutdrag på sistone och konstaterade att jag lägger ner HUR MYCKET PENGAR SOM HELST på nya ridkläder, schabrak, lindor, täcken, pannband, nosgrimmor etc. Fast jag egentligen lever på typ existensminimum när räkningarna är betalda! Hur går det till? (Jag har ingen aning!):angel:

Så nu har jag bestämt mig för att sluta shoppa! Kan man få lite stöttning i det här på buke? :crazy:

Det blir helt enkelt inget nytt matchande döbert-kandar (har ett helt ok svart), inget nytt fluffigt innetäcke, inga nya snygga anky-stövlar (de gamla håller ett tag till och blir rätt blanka med lite puts),

(ok på globen och falsterbo kan jag tänka mig att fynda lite bra kvalitetsgrejer men annars är det f-n köpstopp!)

Sv: (med risk för att bli stenad) Anti-shoppingtråden!

Blev så himla trött på mig själv idag när jag fick hem min nya efterlängtade pikeurkavaj- en marinblå diana(äntligen kan man se ut som folk när man tävlar dressyr tänkte jag!)
Provade den och var väldigt nöjd och glad. Sen fick jag för mig att hänga upp den mot min 'gamla' marinblå pikeur epson och konstaterde att det skiljde typ 5 cm i längd... (det som jag ansåg var strösta problemet men min gamla kavaj). I övrigt sitter den precis lika bra, min gamla är tom snyggare i tyget (ull istf polyester)

Lite bittert passade jag på att kolla igenom mina kontoutdrag på sistone och konstaterade att jag lägger ner HUR MYCKET PENGAR SOM HELST på nya ridkläder, schabrak, lindor, täcken, pannband, nosgrimmor etc. Fast jag egentligen lever på typ existensminimum när räkningarna är betalda! Hur går det till? (Jag har ingen aning!):angel:

Så nu har jag bestämt mig för att sluta shoppa! Kan man få lite stöttning i det här på buke? :crazy:

Det blir helt enkelt inget nytt matchande döbert-kandar (har ett helt ok svart), inget nytt fluffigt innetäcke, inga nya snygga anky-stövlar (de gamla håller ett tag till och blir rätt blanka med lite puts),

(ok på globen och falsterbo kan jag tänka mig att fynda lite bra kvalitetsgrejer men annars är det f-n köpstopp!)

herregud vad du shoppar:p
senast jag köpte ett schabrak var någ för 1½ år sen:D
dock är täcken en förbrukningsvara i mitt stall:angel:

Ett bra tips för att sluta shoppa är väl att tänka:
-behöver jag det här eller är det bara nyhetens behag?
-vad kan jag unna mej istället för alla pengar jag lägger på ridsaker?
-gör en lista på alla dina saker (täcken, bett, lindor, schabrak) och markera vilka du använder mest och vad man använt 2 ggr typ och se hur mkt saker man verkligen har..
-för-nackdelar med nya/gamla saker

Det du beskriver är väl egentligen inget hästproblem utan ett genomgående problem i samhället... vi hittar på en massa "behov" och känner oss olyckliga när vi inte får köpa det och det och det och det... rätt äckligt beteende faktiskt :crazy:

Dock tycker jag att det är bra att du funderat på situationen och bestämt dig för att försöka att inte handla så mycket. Jag mår illa när jag ser trådar här på buke när folk säger saker som "ååh... jag känner så för att köööpa något, men vad?" eller "jag har 10.000 att bränna :idea: vaaad ska jag köpa?" usch :cry:

Egentligen tycker jag inte att detta är en dressyrtråd, men din tråd kan få ligga kvar så kanske du kan hjälpa fler användare här inne med samma dilemma;).

Tack. Tänkte inte på det... Det kändes så naturligt att lägga den här...:angel:

Egentligen tycker jag inte att detta är en dressyrtråd, men din tråd kan få ligga kvar så kanske du kan hjälpa fler användare här inne med samma dilemma;).

I know the feeling. Just nu känner jag ett stort behov av att shoppa, trots att jag konstaterat att hästen faktiskt inte behöver en enda pryl :cry: Ändå längtar jag till Globen och annexet med alla dess montrar :love: Vad är det för fel på oss?

Jag insåg efter sommarens hysteriska shoppande att det faktiskt var stopp med nya prylar till hästen. Jag får inte plats i sadelkammaren och har grejer i bilen, köket och källaren... Så i höst har jag verkligen inte köpt något mer än ett pannband (ett blå/gult OS som jag velat ha i evigheter) och förra veckan köpte jag ett nytt innetäcke för att fira mitt högskleprovsresultat! Annars har jag faktiskt lyckats!! Och dett känns jättebra, märks stooor skillnad i budgeten!

Så lycka till!

I know the feeling. Just nu känner jag ett stort behov av att shoppa, trots att jag konstaterat att hästen faktiskt inte behöver en enda pryl :cry: Ändå längtar jag till Globen och annexet med alla dess montrar :love: Vad är det för fel på oss?

Felet är väl just vad någon annan skrev, man mår lite halvtaskigt och tröstar sig själv med att handla i stället för att kanske ta itu med det verkliga problemet. Verklighetsflykt kanske felet är?

Hur har man råd att handla när man som TS skriver att man lever på gränsen? Eller hur har man råd att handla märkesprylar när man inte jobbar? Många frågor finns det...

jag tror att det är så enkelt är den att när jag tittar på ett riktigt snyggt/duktigt dressyrekipage så vill man ju bara vara som dom, ha alla matchade dyra och snygga grejer och se sådär proffsig ut. (detta inkluderar ju en massa snygga buke-ekipage såklart!)

men jag ska nog lägga ner min tid på att putsa på hästen/utrustningen och pengarna på extra träning istället...:grin: om det nu blir några över

Felet är väl just vad någon annan skrev, man mår lite halvtaskigt och tröstar sig själv med att handla i stället för att kanske ta itu med det verkliga problemet. Verklighetsflykt kanske felet är?

Hur har man råd att handla när man som TS skriver att man lever på gränsen? Eller hur har man råd att handla märkesprylar när man inte jobbar? Många frågor finns det...

ja jag vet ju vad mina kompisar som slutat med häst har börjat med ist. SKOR!

Jag går andra ring och köper det mesta av utrustningen till hästen själv. M&P står för stallhyra och dylikt. Men jag har verkligen inte råd att köpa några märkesgrejer, jag tycker det är jättebra när jag kan jämföra priser och se om samma vara finns till ett bättre pris någon annan stans.
Jag tror dock att det ligger något i vad du säger, att folk använder shopping som ett sätt att pigga upp sig själva, eller som belöning.

Det första som gick genom huvudet på mig är att din gamla Epson kanske hade funkat för mig då jag är väldigt kort i livet ochhar toklånga ben (längre än mamma som är längre än mig). Men så är din Epson marinblå och jag har svart hjälm. resultatet hade blivit att jag skulle bli tvungen att skaffa marinblå hjälm så inte hade det minskat min shopping.

Däremot har jag infört principen att vill jag ha något nytt så får jag kolla om det finns något jag kan sälja istället. Har precis köpt två nya schabrak och har då plockat ut två som skall säljas på hästloppis på ridskolan om en månad. Det kommer också säljas av en massa träns och grimmor som hänger här till ingen nytta. Köpt en massa nya täcken också, då de gamla passade illa så även dessa skall säljas. Härligt att bli av med en massa prylar också. Mer plats i sadelkammaren att kunna sitta och ta en kaffe mellan varven.

Och så tanken "behöver jag det här". Idag köpte jag två par boots då pållen kommer broddas med fyra i varje runt om och är duktig på att stå på sina egna fötter. De gamla kan han ha men det fattas bitar i dom så inte bra med broddar. De kommer återanvändas på ponnyn istället.

Ifrågasätta om man behöver.
Sälja gammalt.
Återanvända.

Det är mina råd.

jag behöver oxå hjälp med att sluta shoppa... hästen fick ett nytt täcke häromdagen fast han inte har någon som helst användning för det.. men det är fint att se på :D
(och det var min mamma som köpte det för hon tyckte oxå att det var fint.. annars brukar hon säga nej och fråga om han behöver det..)

jag tror att det är så enkelt är den att när jag tittar på ett riktigt snyggt/duktigt dressyrekipage så vill man ju bara vara som dom, ha alla matchade dyra och snygga grejer och se sådär proffsig ut. (detta inkluderar ju en massa snygga buke-ekipage såklart!)

men jag ska nog lägga ner min tid på att putsa på hästen/utrustningen och pengarna på extra träning istället...:grin: om det nu blir några över

Ja, det är ju precis vad reklam går ut på, man ska vilja bli som dom tjusiga modellerna! :cool: Det är precis vad man vill uppnå. Folk ska köpa något man egentligen vill VARA:o

Vad beträffar bukeekipage är jag inte säker på att det är de mest välmatchade som är de mest välridande, det finns ju inget automatiskt samband där i alla fall....Om det vore så skulle jag gärna satsa på dyra märken:rofl:

Jag tyckte också det var fint :) Ska nog åka och se om det inte finns till våra hästar.

ja fast det här är inte reklam, det är folk man träffar/ekipage man ser på träning/tävling etc. Inte några som är sponsrade av döbert kan jag misstänka...

dom har mycket fint här så hoppas dom har det hos dig med

ja fast det här är inte reklam, det är folk man träffar/ekipage man ser på träning/tävling etc. Inte några som är sponsrade av döbert kan jag misstänka...

Nej jag förstår det, men reklam i allmänhet bygger på att de flesta människor fungerar så! Det är det behovet som man spelar på, så att säga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka