Med överraskningsföl eller ej?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eternalsunshine
  • Startdatum Startdatum
E

eternalsunshine

Några som jag känner och rider hos köpte för lite mer än en månad sedan två stycken shettisar. Ett sto och en valack. (Mor och son)
Vi skojade om att hon var lite väl rund och skulle behöva komma ut och köras igen för lite bantning.
Men nu när de börjar tappa vinterpälsen så ryktade vi och kände igenom hästarna igår och då såg vi att hon inte verkar ha någon "tjockis-mage" för hon är normal vid bröstkorgen men tjockare på mitten och längre bak. Och sett ovanifrån så är hon väldigt tjock men man känner revbenen om man känner efter. Och det finns inget fett att "ta på" utan magen verkar mera utspänd.
Vad tror ni??

:bow:

Sv: Med överraskningsföl eller ej?

Finns det möjlighet att en hingst varit på rymmen då? Hade de nån där hon stod innan?

Jag tycker att man som stoägare alltid skall kolla upp såna här saker med veterinär vid minsta misstanke om dräktighet då man har ett ansvar om djuren. Det hjälper sas inte att spekulera eller försöka gissa om ett sto skulle kunna vara dräktig eller ej.

Be din kompis ringa veterinären ;)

Absolut rätt. Fast jag tror inte att de vill lägga ut pengar på att ta ut en veterinär :angel: Men de borde det.. Jag ska tjata ;)

Tänkte ringa o kolla med förra ägaren såw får man nog veta lite mer förhoppningsvis.

Var tar en veterinär för att åka ut o kolla sånt tros?

Om du ändå ringer till säljaren så kolla när sonen blev kasterad! I värsta fall kan det ju vara han som är far till sitt kommande syskon.

Liknande var det typ när dom jag har hästen hos köpte en amerikansk miniatyr häst åt dottern för ca 1,5 år sedan. Förra ägaren hade sagt att om hon skulle vara med föl ville hon kanske ha fölet men hon tyckte det inte verkade som hon var det. Dom tog väl inte det där med att Pipra var med föl på så stort allvar. Men för snart ett år sedan den 19 April kom det en liten Tove. När Leif kom ut på morgonen hade Pipra fått ett litet föl i hagen där hon går med fåren. Förra ägaren ville inte ha fölet så dom fick köpa det oxå.

:angel: Det är ju ett ansvar att ha djur och då handlar det inte om vad man vill som djurägare utan vad man ibland måste...

Kostnaden kan jag inte säga, då det är så individuellt.

Senast ändrad av en moderator:

När Leif kom ut på morgonen hade Pipra fått ett litet föl i hagen där hon går med fåren. Förra ägaren ville inte ha fölet så dom fick köpa det oxå.
:crazy: Vilken tur att det inte blev några förlossningskomplikationer då :crazy:

Hur gammal är hon? och har hon haft många föl tidigare? Det kan inte bara vara så att hon har blivit bukig? Jag vet egentligen inte hur det brukar vara, men när jag var liten hade min syster en shettis, över 20 år gammal, som var väldigt smal om rumpan och fram till, man kände revbenen, men hon hade en gigantisk mage som gjorde att hon såg dräktig ut...
Fast å andra sidan så hade jag en annan shettis när jag var ännu mindre som mina föräldrar köpt, hade inga papper ingenting, tror inte ens dom visste vad hon hette, och hon visade sig var dräktig och fick ett litet föl efter några månader :) Vilket bara var roligt då jag egentligen var för liten för att rida, jag mest satt lite och mina föräldrar hade andra hästar som också fölade...

Jag tror att hon är 15 år och hon har bara haft ett föl vad jag vet :)
Jag tror inte att sonen är sent kastrerad för han är 11 år så han har nog varit kastrerad ganska länge.

Några som jag känner och rider hos köpte för lite mer än en månad sedan två stycken shettisar. Ett sto och en valack. (Mor och son)
Vi skojade om att hon var lite väl rund och skulle behöva komma ut och köras igen för lite bantning.
Men nu när de börjar tappa vinterpälsen så ryktade vi och kände igenom hästarna igår och då såg vi att hon inte verkar ha någon "tjockis-mage" för hon är normal vid bröstkorgen men tjockare på mitten och längre bak. Och sett ovanifrån så är hon väldigt tjock men man känner revbenen om man känner efter. Och det finns inget fett att "ta på" utan magen verkar mera utspänd.
Vad tror ni??

:bow:

Det låter som stoet kan lida av näringsbrist, och isåntfall är det ännu viktigare att ta reda på om hon är dräktig eller ej. Om inte hästägarna vill lägga ut de veterinära kostader som kan uppstå, borde de kanske ta sig en funderarare på om de ska ha häst överhuvud taget! Det ligger på deras ansvar att djuren mår bra och får vård vid behov.

Börja med att ta reda på om det är möjligt att stoet är dräktigt. Titta också igenom foderstaten. Många shetlänningar får för lite mat därför att ägarna felaktigt tror att de små "inte behöver så mycket". Ser valacken likadan ut? Isåntfall kan det röra sig om brister i utfodringen. Vid minsta misstanke om att stoet kan vara dräktigt, bör detta kontrolleras. Ett dräktigt shetlandssto kräver faktiskt mer näring i förhållande till sin storlek än en större häst. Ett undernärt högdräktigt eller digivande Shetlandssto kan drabbas av hyperlipemi. Det är en sjukdom som kräver massiva veterinära insatser, men som tyvärr ofta slutar med att hästägaren står med ett moderlöst föl. Kostnaden för att ta ut veterinär för dräktighetskontroll, framstår som en piss i Mississippi jämfört med vad det kostar att hålla ett hyperlipemiskt sto vid liv. För att inte tala om vad det kostar att föda upp ett moderlöst föl, om man inte har turen att hitta en amma...

När jag kollade mitt sto med ultraljud gick det på 800kr, men det beror ju helt på.

//Diana

Det låter som stoet kan lida av näringsbrist, och isåntfall är det ännu viktigare att ta reda på om hon är dräktig eller ej. Om inte hästägarna vill lägga ut de veterinära kostader som kan uppstå, borde de kanske ta sig en funderarare på om de ska ha häst överhuvud taget! Det ligger på deras ansvar att djuren mår bra och får vård vid behov.

Börja med att ta reda på om det är möjligt att stoet är dräktigt. Titta också igenom foderstaten. Många shetlänningar får för lite mat därför att ägarna felaktigt tror att de små "inte behöver så mycket". Ser valacken likadan ut? Isåntfall kan det röra sig om brister i utfodringen. Vid minsta misstanke om att stoet kan vara dräktigt, bör detta kontrolleras. Ett dräktigt shetlandssto kräver faktiskt mer näring i förhållande till sin storlek än en större häst. Ett undernärt högdräktigt eller digivande Shetlandssto kan drabbas av hyperlipemi. Det är en sjukdom som kräver massiva veterinära insatser, men som tyvärr ofta slutar med att hästägaren står med ett moderlöst föl. Kostnaden för att ta ut veterinär för dräktighetskontroll, framstår som en piss i Mississippi jämfört med vad det kostar att hålla ett hyperlipemiskt sto vid liv. För att inte tala om vad det kostar att föda upp ett moderlöst föl, om man inte har turen att hitta en amma...
Kan bara instämma till 100%
Jag hade själv ett shetlandssto med hyperlipemi förra sommaren, som dog ifrån sin 4 dagar gamla dotter. Hon var inte undernärd från början, men minskade på matintaget ju längre in i högdräktigheten hon kom och sista dagarna åt hon i princip ingenting. :crazy:
Jag lade 7-8000 kr bara på mjölkersättning åt mitt föl, som fick en reservmamma för fostrans skull men kunde inte dia henne.

Näringsbrist kan vara bra att kolla för säkerhets skull, men hon är pigg och ser fin ut i övrigt. Bara magen som är stor. Sonen ser inte alls ut så, han ser helt normal ut i hullet liksom de andra hästarna. De är absolut inte magra. (Nordisarna skulle nästan snarare behöva motioneras lite mera;))
Alla hästarna har fri tillgång till bra hö dygnet runt så de får äta hur mycket precis när de vill.
De hade ute djurinspektören idag och hon tyckte att alla såg fina ut.
Hon som äger pållarna skulle prata med någon som jobbade på ett djursjukhus som bor i byn. Annars tänktes det nog kontrollera henne med vet.

Kolla en gång till hur hon ser ut över rygg och rumpa, för det är väldigt vanligt med shettisar som är tunna över ryggen pga proteinbrist. Och denna proteinbrist följs nästan alltid av just en gigantisk buk också.
Och tyvärr är min erfarenhet att veterinärer tycker att även sådana ponnyer "ser fina ut i hullet". Vet inte hur hästkunnit Er dj.sk.insp är, men även sådana kan göra missbedömningar av detta slag.

(shettisar är nog den mest missförstådda rasen av alla tror jag, både hull och temperament...)

Kolla en gång till hur hon ser ut över rygg och rumpa, för det är väldigt vanligt med shettisar som är tunna över ryggen pga proteinbrist. Och denna proteinbrist följs nästan alltid av just en gigantisk buk också.
Och tyvärr är min erfarenhet att veterinärer tycker att även sådana ponnyer "ser fina ut i hullet". Vet inte hur hästkunnit Er dj.sk.insp är, men även sådana kan göra missbedömningar av detta slag.

(shettisar är nog den mest missförstådda rasen av alla tror jag, både hull och temperament...)

Ehum.. Hon har en rätt bred rumpa kan jag säga och inte smal över ryggen. Hon har inget dåligt hull alls. Inte ens nära. Hon har normalhull och lite extra underhudsfett och hon är inte mager Eller överviktig. Hon är i fint hull helt enkelt. :smirk:

Jag kan ta en bild på henne i helgen så kan ni få se hur hon ser ut :)
Fast jag vet inte om jag kan lägga upp den :crazy:

Hm de förra ägarna sa att se var nymaskade, men värt att kolla.
Men brukar det inte synas på hårremmen osv om de har mask? För som sagt så ser hon väldigt fin ut i övrigt.

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 362
Senast: jemeni
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 235
Senast: Zuzzi
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka