Med en rymmare i vinterhage?

K

Kokopelli

Jag ska till hösten byta ut större delar av mitt stängsel som börjar bli lite slitet. Jag ska köpa nya stolpar och sätta upp..... ja, vaddå? Vad fasen ska jag sätta upp?

Jag har tidigare haft vanlig 12mm band från Börjes och de funkar bra under en tid...... Jag får ganska snart spänningfall och dåligt med el när jag kommer långt från aggregatet och kvalitéen är kanske inte den bästa.
Eftersom jag har en ganska nonchalant kille som inte skyr att testa om det är ström i och därför går ut om det är klent med volten är det viktigt att få krut i staketet.

Skall jag välja järntråd istället? Eller Elrep? Det finns också sådana där s k turboband med ledare kors och tvärs?

Ekonomin är medelmåttig.

Tips emottages tacksam. Vad ska jag tänka på?

Kokopelli mana

Järn tråd er veg veeeldigt i mot, da har dom knappt nån sjans att komma loss om dem fastnar. Att volten avtar lite längre bort från aggregatet bruker det vara pga. at ledarna har gått av. Derfor er det viktig at man ikke knyter i hop, men bruker silverpapper+ binders/ stiftmaskin for at ledarna med säkerhet skal leda. Fattar du? Så får du også kolle att aggregatet ditt har kapasitet nog at leda så långt som hagen din er- om det har det- så skal det leda jämn volt hela vägen.

Lykke til!!!

I mitt stall har de elband överst och järntråd nederst. På så sätt ser de ju eltråden bra, men man får ändå järntrådens bra ledningsförmåga.
Annars är ju ett nytt och bra elrep helt okej, men du har inte funderat på att skaffa ett starkare/ett till aggregat?

Har du en ordentlig jordning? Hur stor hage har du? kolla på www.bmsab.se, där finns mycket om vad som är bra att tänka på för att få ut bästa möjliga kapacitet ur agregatet. Lycka till!

Jag har nyligen köpt nya jordspett och aggregatet har förvisso några år på nacken men är ursprungligen för får och borde vara starkt.
Jag har gott och väl ca 6000 V närmast staketet och misstänker därför att det är för dåliga grejer "bortåt"?

Jag är mest intresserad av vilken typ av ledare som är bäst att använda i förhållande till risker för hästen.

Kokopelli Mana

JAg har gamla "franska elbandet" både dom breda och dom smalare banden...( kommer inte för mitt liv i håg vad dom heter nu..horse nåt :crazy:)
Dom är faktiskt värda sitt pris...alla dar i veckan, jag har nu band från 98 och dom är precis lika bra som dom var när dom var nya.....och då har jag MYCKET olika hästar och när det blir nåt så TÖJS dom o släpper från isolatorn och jag har inte haft några skador pga av att dom fastnat el dyligt..

rep och järntråd skulle jag inte vilja sätta upp någonstans...rullar dom bredvid staketet är olyckan snabbt framme om dom fastnat...Jag har de vita smala(12mm) och dom bruna lite bredare(20 mm) trästolpar.
Horseguard heter dom nog förresten :idea: :D
Köper du därifrån har du aldrig spänningsbortfall pga av bandet iallafall, och du har fungerande band i hur många år somhelst :)

Elrepen är inte mycket bättre på att leda ström än vad banden är. Skall man använda sig av eltråd, elrep eller elband skall man köpa kvalitet. Det finns inga genvägar där.
Vill dock man vara säder på att hästen skall få sig en stöt om den går på staketet så är järntråd det bästa.
Dock är skaderisken större med järntråd. Plus att skadorna blir ordentligt stora om man har otur. (Osthyveleffekt)
Ett sätt att minska den risken är att verkligen se till att järntråden är spänd och sitter ordentligt. Man kan även gör "brottanvisningar" på eltråden så den lättare går sönder om någon häst skulle ta vägen genom staketet ur hagen.

Har själv haft en nordismadam som lärde sig att gå igenom elstaket. Henne fick jag att respektera elsteketen genom järntråd. Min erfarenhet är att hästarna ser järntråden lika bra som den vita tråden.

Om du vljer järntråd... ta så tjock tråd som du bara kan. Ju tunnare tråd destå lättare får du osthyveleffekt...

Elrepen kan också orsaka skada då dessa inte går av så lätt.

Liknande trådar

Hästvård Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen...
Svar
17
· Visningar
1 598
Senast: bengall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama