Med eller utan sula ???

gylle

Trådstartare
Går här och funderar fram och tillbaka och behöver lite input om mina tankegångar.

Historien kort.
Min hingst fick en kraftig inflammation i hovbenet efter en hovböld (efter att ha trampat in en tåkappa i hoven) som 5 åring, gipsades antiinflammatoriskt och strikt boxarrest och blev bra. Blev sedan skodd med aluminiumsulor för extra stöd. Dessa ordinerades att använda de första skoperioderna efteråt, blev dock kvar längre. Provade att ta av dem ca 1 år efter ingen större negativ reaktion men jag nojjade och tyckte jag kände aningen reaktion och då han hade en viktig start så lades de på igen.

Förra sommaren som 7 åring så fick han en rejäl fraktur på griffelbenet i hagen, en fraktur som satt strax under knäet och alltså fick läka utan operation då det satt för högt för att opereras. Frakturen har läkt ut helt kvar är ett överben utvändigt där frakturen satt. Fick ett par bakslag med att överbenet blev aktivt igen vid igångsättning. Hårt underlag skulle undvikas totalt vid igångsättningen vilket också gjort. Satt och spånade efter att han reagerat i överbenet trots att han fått gå mjukt, på att aluminiumsulorna borde göra mjukt underlag stummare, utan dem så sjunker ju hoven ner mer i det mjuka istället för att det blir en stor plan yta som träffar upptill. Plockade av sulorna på prov och det fungerade helt enligt planen ingen som hellst reaktion i överbenet och han är nu helt igång sedan några månader tillbaka utan sulor.

MEN nu börjar det ju bli ordentligt hårt ute och jag börjar vela vilket gör det minst stumt, med eller utan sula ? När de är nya så är där ju ett mellanlägg av någon form av gummi i alusulorna så då är där ju lite svikt men känslan är ju att den måste ju försvinna ganska snabbt om man ser hur komprimerade de blir. Det jag har i bakhuvudet är att min gamla valack hatar att hoppa på hårt underlag utan sulor men med är han som vanligt (och på honom handlar det om att han har väldigt raka stumma kotor så har inget med sulor eller platthov el dylikt att göra) så på något sätt måste ju sulorna hjälpa på hårt underlag.

Han skall skoss nu i veckan och jag har kört fast totalt i mitt beslut om med eller utan sula, så hjälp mig med mina funderingar.

Sv: Med eller utan sula ???

Har du provat Wettec Silikon fyllning i hoven?
Det brukar hjälpa hästar som har problem med hårt underlag. Man fyller upp hela hoven med mjukt silicon så mycket eller så lite man vill.

Varför alusulor? Varför inte vanliga plastsulor? Vi har en ganska plattfotad ponny i stallet som får gå med sulor på sommaren pga reagerar när det är hårt i marken.

Har du provat Wettec Silikon fyllning i hoven?
Det brukar hjälpa hästar som har problem med hårt underlag. Man fyller upp hela hoven med mjukt silicon så mycket eller så lite man vill.

Har faktiskt funderat på Vettec dock då equipak som man kan ha utan sula över, med silikonet måste man ju ha sula också.

Har i stort sett bestämt mig att det blir att prova equipak med helfylld hov alltså till marknivå. Detta bör ju inte bli lika stumt att landa på som en hård platta men borde ändå ge en support åt hovbenet. Så känns som att det skulle kunna funka bra.

Varför alusulor? Varför inte vanliga plastsulor? Vi har en ganska plattfotad ponny i stallet som får gå med sulor på sommaren pga reagerar när det är hårt i marken.

Förr i tiden använde jag också plastsulor dock fick jag mkt ny kunskap av de två olika klinikhovslagare som var inblandade i hela hans hovhistoria och sedan dess är det alusulor som gäller här hemma om någon häst behöver sulor.

I hans fall så skoddes han med sulor för att understödja hovbenet som varit gipsat länge först för att helt undvika påfrestningar på det. Sulan skall då vara så hård som möjligt, mjuka sulor ger bara efter och har ingen som hellst funktion på detta, vissa plastsulor kan vara tillräckligt hårda precis när de läggs på men ger sig ganska snart för belastningen och fyller då inte sin funktion alls. Även vid sulkänslighet rekommenderade de inget annat än hårda sulor. En plastsula ger sig om de trampar på en sten och även om inte trycket i hovsulan blir lika vass som vid direkt kontakt så blir det ett tryck upp på hovsulan när plastsulan ger efter. Med en alusula så händer inte det utan hoven är mkt mer skyddad.

Vad gäller hingsten så är inte sula på tapeten för att han är sulöm för det är han inte, däremot vill jag minska vibrationerna som skapas uppåt i benet vid nerslag på hårt underlag, då jag tror att det är dessa som triggar igång överbenet. Samtidigt så har han inte gått på hårt underlag utan en sula som stödjer upp hovbenet sedan han var 5 år. Jag vet ju inte om något av det egentligen behövs men jag känner inte för att ta reda på det vi har definitivt haft våra skadeperioder så det räcker och blir över, så nu när han skall gå igång och tävla efter nästan ett års frånvaro pga frakturen så vill jag av förklarliga själ förebygga vad jag kan. Det svåra med honom är också att han inte säger ifrån förren det gått alldeles för långt.

Enligt vettecs sida så har equipaken just funktion att minska viberationerna vidare upp i benet, helfyller man till marknivå så får ju även hovbenet support, inte lika starkt som med en hård alu sula men betydligt mer än utan. Så jag tror jag hittat min lösning (om det nu funkar på honom), det vet vi inte förrän vi provat, lite skraj är jag efter att ha läst här att vissa reagerat på sultrycket dock har han ju aldrig varit känslig i sulorna så det är bara att hoppas att han inte reagerar på det.

Ok, mycket intressant ang plast versus alu för vår ponny visar ju märkbart skillnad när han går med vanliga plastsulor, även i slutet på en skoperiod, men skillnaden mot din hingst är väl då att han inte är sulöm?

Men om nu alusulorna funkat för dig, även som vibrationsdämpande varför överväger du andra alternativ?

Ok, mycket intressant ang plast versus alu för vår ponny visar ju märkbart skillnad när han går med vanliga plastsulor, även i slutet på en skoperiod, men skillnaden mot din hingst är väl då att han inte är sulöm?

Men om nu alusulorna funkat för dig, även som vibrationsdämpande varför överväger du andra alternativ?

Jag har inte haft alu sulorna som viberationsdämpare och det är där jag får känslan av att de inte funkar. Får känslan av att det blir stumare med alu än utan på mjukt underlag därav att sulorna har plockats av efter en ingångtriggning av överbenet trots enbart ridning på mjukt. Nu går det ju inte längre att undvika hårt underlag eftersom tom hagarna börjar bli stenhårda och nu sätter han som sagt igång och tävlar igen = vi kan stöta på hårda gräsbanor därav att jag nu funderar på att han kan behöva något i hovarna. Och just för att jag upplevde stumheten med alu så kikar jag i annan riktning nu då han säkerligen inte egentligen behöver ha så mkt understöd för hovbenet längre så finns ju även mjukare alternativ, dock funkar ju inte en vanlig plastsula alls som viberationsdämpare den funktionen har inte dem de skyddar enbart sulan jämfört med plast har tom alu mer dämpande effekt (det vet jag från skillnaden på min gamla valack mellan plast och alu). Men jag vill som sagt ha mer viberationsdämpning än vad alusulan ger.
Enligt vettecs egna ord i alla fall så har Equipac just en väldigt viberationsdämpande effekt så stämmer det kan det ju vara värt att prova. Att jag väljer att helfylla är för att dels maximera den effekten dels för att det då understödjer hovbenet (vilket han ju blivit van vid att ha genom alusulan, kanske helt i onödan numera men varför chansa). Kan jag få både och i samma "sula" så vore det ju bingo så ser fram emot att prova det, sitter just nu mest och velar om man skall ta vanlig Equipak eller den nya CS som anges som mjukare ?

Har faktiskt funderat på Vettec dock då equipak som man kan ha utan sula över, med silikonet måste man ju ha sula också.

Har i stort sett bestämt mig att det blir att prova equipak med helfylld hov alltså till marknivå. Detta bör ju inte bli lika stumt att landa på som en hård platta men borde ändå ge en support åt hovbenet. Så känns som att det skulle kunna funka bra.

Ja, det var Equipaken jag menade.. var nog lite trött när jag skrev inlägget.

Jag hade det 2 ggr på min sulömma häst och första gången fungerade det jättefint då fylldes hoven upp till strålen. Andra gången blev det nog lite för mycket och jag tror det blev tryck i sulan istället så de åkte av samma dag och har inte provat sedan dess. Men jag vet vet många hästar som fungerat på det.

Kan nu uppdatera att sulorna sitter på plats, men sånt kladd att få dit dem :crazy: trodde när jag var och handlade allt att de var som vanlig "plastlagning" i konsistens att jobba med inte rinnande som vatten. Blev väldiigt paff när det bara rann ut när man förväntade sig trögflytande. Vi kan lugnt säga att vid första försöket så var alla närvarande ganska kladdiga :angel:. Men det gick till slut även om det gick åt bra mkt mer massa än jag trodde ändå har han extremt grunda hovar, kan bara ana hur mkt som gått åt till en normal djup hov. Så billigt blir det ju inte precis. Så nu får vi verkligen hoppas att grabben gillar dem. Verkade så när jag sprang lite med honom på grusvägen på väg till hagen. Skall bli spännande att känna hur det känns att rida med dem ikväll.
Blev för övrigt den vanliga Equipaken då CS var slut.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
14 064
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 620
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 099
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 481
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka