Med eller utan snokrem?

Lipan

Trådstartare
Vad jag kan förstå av TR så får man använda en achennosgrimma (det kanske inte heter så) utan snokremmen när man tävlar dressyr i lätta klasser, eller har jag missförstått? Jag vill alltså använda ett kandar (minus en rem då så klart) som träns, för jag tycker att en nosgrimma utan snokremsflärpen är snyggare.

Vad tycker ni är snyggast: Nosgrimma utan flärp eller vanlig achen med snokrem, och vad använder ni?

Sv: Med eller utan snokrem?

Så lite remmar som möjligt är alltid snyggast, om du frågar mig. :)

Aachenremmen signalerar att ekipaget har något slags problem som remmen är tänkt att dölja. Jag ser den som ett hjälpmedel man sätter dit tillfälligt precis som hjälptyglar och liknande.

Rent spontant känns det märkligt att nosgrimmenormen har blivit sådan att frågan ställs från den vinkeln. Det vore roligare om den ställdes från andra hållet: "Är det tillåtet att tävla med aachenrem?" ;)

Inget personligt mot dig alltså, för det är ju som sagt vanligt med rejäla och avancerade nosgrimmor nuförtiden.

Jag funderade på den vinklingen också, haha! Som du skriver så har man ju aachenremmen där för att "stänga igen" munnen på sin häst mer. Men jag tycker att det är den nosgrimman man oftast ser på tex. lokala tävlingar...

Remontgrimma då? Tycker personligen inte att det är snyggt, men den fyller ju typ samma funktion som en aachenrem.

Ja det är tillåtet, dock tycker jag inte att det är snyggt. Mycket snyggare med snokrem på när man rider på träns.

ja det får du.

vad som är snyggast tycker jag beror på hästen. jag brukar ha aachen, man behöver ju inte dra åt den bara för att man kan....

Precis, man måste ju inte dra åt den så att munnen hålls stängd. Är rätt nöjd med hur de lär ut på min ridskola- den är bara till för att hålla bettet på plats.

Alla:
Det kanske känns lite naket med ett träns utan aachenrem, för att det är just ett träns och inte ett kandar. Och att man inte behöver dra åt bara för att den finns där, känns som att det gäller för vilken nosgrimma man än har! :)
Jag måste nog ta och testa. Så här ser min donna ut med remmen iaf, har inga bilder utan:

30394605.jpg

30394606.jpg

jag rider alltid utan snok, brukar skära bort fästet om det inte är ett löstagbart.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka