Med eller utan kitobjektiv

Ainon

Trådstartare
3 dagar tills jag kan köpa min kamera :banana:

Ska köpa en Nikon D80.
Funderar just nu på om det är mest ekonomiskt att köpa ett kit med hus+objektiv eller bara huset och beställa ett objektiv på sidan om.

Det jag hittat är
Bara hus : 6002kr
Hus +18-55 : 7390kr (+1288kr)
Hus +18-135 : 8399kr (+2297kr)

Funderar på om man kan hitta bättre objektiv för pengarna om man köper objektivet separat.

Vill ha ett användbart allroundobjektiv att kunna fota landskap, actionbilder, "närbilder" osv till att börja med. Mindre som inte är klumpigt att ha med.

Hittade ex
Tamron AF 28-80mm F/3.5-5.6 ASP For Nikon ca 900kr
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G ED II, AF-S DX Zoom-Nikkor ca 1000kr
Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC HSM for Nikon/Fujifilm ca 1000kr

Senast ändrad:
Sv: Med eller utan kitobjektiv

Funderar på om man kan hitta bättre objektiv för pengarna om man köper objektivet separat.
Det är med objektiv som med så mycket annat, att man får ganska precis det man betalar för. De objektiv i 1000-kronorsklassen som du nämner motsvarar ungefär den kvalitet man får i en splitter ny sadel för 2000 kr. Kamerahuset du siktar på är betydligt bättre än objektiven, och om din budget begränsar dig till runt tusenlappen för objektiv så vill jag starkt rekommendera dig att titta på begagnat istället för nytt. Antingen hus och objektiv, eller bara objektiv. Det kan bli väldigt mycket mer kul för pengarna då.:)

Det är lätt att tro att ett objektiv är ett objektiv är ett objektiv, men det finns klara skillnader. Den mest påtagliga är ljusstyrkan där billiga objektiv, i synnerhet zoomobjektiv, ofta är halvdan vilket innebär runt 4,5-5,6. Det gör att du tvingas att antingen använda långa slutartider - vilket begränsar dig med avseende på både skakningsoskärpa i din hand och rörelseoskärpa hos motivet - eller gå upp i ISO-känslighet i kamerainställningarna - vilket ger dig mer brus i bilderna. Andra skillnader finns i geometrisk distorsion, med andra ord hur pass mycket optiken förvränger linjer och former. Skillnader finns också i färgåtergivning och i klarhet - alla glasbitar är inte likadana.:)

Exempel på objektiv som jag skulle titta efter på begagnatmarknaden om jag var du är Sigma 18-50 2,8 EX DC HSM (runt tvåtusingen begagnat), eller Tamron 17-50 2,8 LD XR DiII (ungefär samma pris eller något högre).

Jo, det förstår jag, att man får vad man betalar för. Tänkte mer om man kanske betalar mer för kitobjektivet än vad det är värt när man köper det i paket med huset, om man kan få samma kvalla billigare när man köper fritt. Hittar inga data om ljusstyrka mm på kitobjektiven...

Ska köpa huset och något ok objektiv som iaf funkar att fota med och jag inte behöver vara så rädd om på denna lön. Sedan köpa ett bättre när lönen kommer i september :D

Senast ändrad:

Ska köpa huset och något ok objektiv som iaf funkar att fota med och jag inte behöver vara så rädd om på denna lön. Sedan köpa ett bättre när lönen kommer i september :D
Ok, då förstår jag! :idea:
I så fall tror jag att du tjänar på att köpa huset och kitobjektivet ihop, även om det rimligen inte är några stora pengar som skiljer.

Kan inte mycket om kameror men köpte en D60 för några veckor sedan. Köpte ett kit med ett 18-55 objekiv men köpte också ett 55-200 objektiv samtidigt. Vill man fota på lite längre håll märker man snart att man inte kommer långt med ett 18-55.
Ska du vänta lite med att köpa annat objektiv så skulle jag nog välja kitet med 18-135. Då får du lite av både och.

Har för mig att "Irenes" skrivit i andra trådar att de kit objektiven som följer med Nikon anses vara prisvärda.

Jag skulle ha köpt med kitobjektivet. Nikons 18-55 tycker jag är ett bra objektiv för pengarna. 18-135 vet jag inget om, men Nikons kitobjektiv brukar ju vara prisvärda. I vilket fall kommer du att bli begränsad med ett 18-55.

Nikons kitobjektiv är bland de bästa kitobjektiven på marknaden. Däremot är de ju väldigt ljussvaga, vilket kan vara en nackdel, men de duger fint i början och som allroundobjektiv så länge det är hyffsade ljusförhållanden.

jag har 18-135'n och det är ett bra objektiv. så bra att frugan snodde det till d40'n så jag står nu med 18.55'n eller 50/1.8
skall du köpa upp dig till ett ÄNNU mera flexibelt objekti vär ju 18-200vr ett alternativ.
med de som irenes nämnde tidigare är riktigt bra, men du får lägga påmer för en rejälare zoom i samma kvalite

Tack för svaren.

Har precis beställt Nikon D80 med 18-55 kitobjektivet.
Längtar tills jag får hem den!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er alla. Har inte varit på Buke så länge och skulle vilja få ser er och eran hund/ar samt vad ni gör med varandra! (Hoppas att...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 987
Senast: mazariin
·
Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte...
2
Svar
23
· Visningar
1 650
Senast: YlvaG
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·
V
IT & mobiler Läst många systemkamera-trådar här och på andra sidor, och kikar ständigt runt på priser på kameror och tillbehör. Har dock inte fått...
2
Svar
39
· Visningar
2 852
Senast: Vajja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV