Med bebis på lantortsbuss?

snurpe

Trådstartare
Snurpe bor ju lite... hrm... utanför stadsbygden. Nu börjar jag och lillkillen (3 månader) bli lite sugna på att bege oss till stora staden dagtid någon gång då och då. Till Eskilstuna har vi 4,5 mil och till Katrineholm 2 mil och vi får då färdas med buss eftersom att snurpe saknar körkort.

Nu till huvudfrågan - hur reser man egentligen med en sådan lillkille på lantortsbussen? I stadsbussen brukar de ju bara ligga i barnvagnen, men lantortsbussarna är ju utrustade med säkerhetsbälte som enligt lag (tror jag) ska användas av vuxna. Men hur reser man med bebisar? I barnvagn? Bilstol? (hur lyckas man i sådana fall släpa med sig allt?) Hur reser ni med era småttingar när ni ska med lantortsbussen?

/snurpe
(som numera tycker det är obehagligt att bebisar ligger helt oskyddade till och med på stadsbussarna...)
 
Sv: Med bebis på lantortsbuss?

På de bussar jag åkt så finns det plats för barnvagn och med spännband(!) som man fäster vagnen i och så är det säten där med bälten till vuxna.

Kanske det finns såna "extrabälten" som finns på flygplan om man frågar chuffören?
 
Sv: Med bebis på lantortsbuss?

På de bussar jag åkt så finns det plats för barnvagn och med spännband(!) som man fäster vagnen i och så är det säten där med bälten till vuxna.

Kanske det finns såna "extrabälten" som finns på flygplan om man frågar chuffören?

Ja, det är klart man kan spänna fast vagnen, men vad hjälper det bebisen vid en eventuell krock eller så? Det är ju inte vagnen jag är rädd om!

Jag ska nog ringa Länstrafiken och höra efter, kanske finns det sådana extrabälten du pratar om!

/snurpe
 
Sv: Med bebis på lantortsbuss?

Sätt honom fast i en sele i vagnen, brukar finnas hankar att fästa sådan extra vagnssele i även i liggdelen.

Alternativet är bilstol vilket funkar bra i de bussarna jag har åkt. Dock är det otympligt att släpa med sig båda och bära bebien en dag lär ju inte vara bra för ryggen på varken dig eller bebisen.
 
Sv: Med bebis på lantortsbuss?

de jag sett som åker länsbussar osv har satt vagnen i bagageutrymmet och haft bebis i famnen :eek: men vad ska man göra.... har inte sett ngn annan lösning... :confused:

föresten känns skönt att man inte är ensam om att sakna körkort :) (hur sjutton kan du bo på landet å inte ha körkort är du sån där hurtbulle som cyklar till jobb å handlar osv?)
 
Sv: Med bebis på lantortsbuss?

Jag vill har körkort dock, det gäller "bara" att ta itu med det hela :)

Jag klarar mig bra ändå. Det går finfint att cykla till bussen, tar ca 10 min. 30-40 minuter att gå. Bussen går ända fram till jobbet (jag jobbar ju som lärare och även bonnungarna här måste ju till skolan ;)). Sedan har jag varit bortskämd med skjuts av sambon till bussen på morgonen då vi ska iväg nästan samtidigt. Handla och så är inget problem; sambon och jag handlar tillsammans och han kör. Annars skulle det fungera att gå. Det finns en mataffär 3,5-4 km bort.

Men det är klart att man blir lite låst. Det går ju inte bussar var tionde minut direkt ;) Det krävs en del planering, men med planering funkar det. Med bil hade man ju kunnat vara lite mer spontan :)

/snurpe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp