Med anledning av 'Stofamilj'-tråden...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
W

wintersnowdrift

... tänkte jag här försöka skapa en tråd om ston, som ändå är av allmänintresse! (För det verkar ju vara det som krävs för att tråden ska få ligga kvar enligt svaret från moderatorn).

Vi är ju trots allt många som intresserar oss för stona. Så jag tänkte att det här kunde bli en tråd där ni nämner era favorit-avelsston, alternativt mödernelinjer (behöver inte bara vara halvblod, inom alla raser finns ju betydelsefulla ston!), och berättar vad dessa givit, varför ni har dem som favorit, är det ett äldre sto får ni gärna påvisa hennes betydelse idagens avel mm.

Detta måste ju i alla fall kunna sägas vara av "allmänintresse"?

Jag kan börja med ett sto som har haft oerhörd genomslagskraft inom sin ras, nämligen new foreststoet Bridgelea Blue Haze RNF 124. Hon ELIT-premierades postumt år 2004 med 380p (för ponnyerna går gränsen för ELIT vid 120p om jag inte missminner mig...). Blue Haze lämnade fyra (!!!) ELIT-ston, en godkänd hingst och flera tävlingsponnyer. Hon ligger dessutom bakom ytterligare sex godkända hingstar och måååånga tävlingsponnyer, t.ex. är hon mormor eller mormors mor till Fredriksbergs Jazz (NM-brons individuellt i hoppning), Miclas Activ (flera SM-guld i hoppning), Fredriksbergs Elin (SM-silver i fälttävlan) och Fredriksbergs Galant (SM-brons i hoppning). Hennes betydelse inom NF-aveln är således mycket stor, speciellt som att hennes döttrar också har varit mycket produktiva (Blue Haze fick själv 13 föl och flera av hennes döttrar och dotterdöttrar har fått nästan lika många).

Så, nu vill jag höra era berättelser om fantastiska ston!

//Kristin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Med anledning av 'Stofamilj'-tråden...

Halvblodsstoet Diana 3787 född 1941 på Flyinge e Largo 144 u Dina 2212 e Althof u Spinda 1866, stammoder till (F.2). Mamma till hingstarna Diogenes 311, Niarchos 391 och Herrscher, exporterad till Västtyskland, och 11 döttrar. Utan henne skulle tusentals hästar inte existera! Hennes mest framstående ättlingar idag är väl Briar som hon är mormorsmormorsmormor till och Tinkas Boy som hon är farfarsfarmor till!
Jag skulle kunna fortsätta att rabbla ättlingar till henne i oändlighet ;)

Uh, ja, som stammoder till (F.2) har hon ju verkligen "dragit sitt strå till stacken" ( ;) ) i den svenska halvblodsaveln :).

//Kristin

Och inte helt oväntat "kontrar" jag med Gulla-Lill 2120 RÄc. ;)
Som var ett isabellfärgat halvblodssto som fick 15 föl och fem av dessa var också isabeller - sex av döttrarna, varav de fem isabellerna, blev stamboksförda ston som i sin tur fick sammanlagt 61 föl (och av dessa var 26 isabeller/gulbruna).
Av de 495 Gulla-Lill-ättlingar jag känner till idag, så har ca 150 hästar gulanlag i någon form (gulbrun, isabell osv).
Gulla-Lill är mormor till Pia Bella 8994, första isabellen jag såg alldeles i början på 1980-talet och den som är ansvarig till att jag förälskade mig i denna gula stofamilj (flertalet av Pia Bellas avkommor har jag dessutom klappat på).

Så om främst Regulator 211 och Dragon 465 fört gulanlaget vidare på hingstsidan så är Gulla-Lill ansvarig på stosidan (åtminstone enligt mig).

Jag uttryckte mig visst klumpigt, ser jag nu. Dianas 3787:s mormor Spina är stammoder till (F.2) :)

Jag följer upp med en dotter till Diana 3787 - Dorothea 5408 e.Heristal 224, fux, 159 cm, f. 1950 på och tillhörig Flyinge. D. 1968.
Dorothea lämnade 11 avkommor varav 4 stamboksförda ston - samtliga A-premierade - Polett 6077, Dongola 6088, Diana 7654 och Piaffa 7243. Från dessa döttrar stammar bl a Mr Boldt (2:a JSM D o exp Tyskland), Emir 471(DSv, exp Tyskland), Figaro 477 (DSv, exp Tyskland), Imperator 529 (int HSv), So What 908 (int HSv, exp USA), Chicago Z, US Wiking 9011 (exp USA), Artist 765 (int HSv) och Pierre 826 (DSv, exp USA) ! :D

Kan ingen skriva lite om vad följande ston lämnat (var det stofamilj 46?) Nefertiti 6804 - Notre Dame 6167 - Bojan - Maggie?

Bojan var stammoder till (46)-Piledahlsfamiljen. Hennes mamma Maggie var inte stamboksförd. Från den familjen kommer många storhoppare! Förutom Notre Dame, som startade upp till svår A-hoppning, lämnade hon också Lillebror, Ismed och Spitfire. Två av de sistnämnda var med i olika OS, men just nu minns jag inte vem det va förutom Spitfire. Spitfire är bl a mormor till hingsten Krocket, morfar till Briar och far till flera fälttävlanshästar.

Notre Dame själv lämnade två godkända hingstar, Cyrill och Notre Fils, vilka båda tävlades i hoppning upp till svår. Notre Fils tävlades dessutom i svår fälttävlan.

Har du letat efter gamla trådar om denna familj? Jag vet att de finns :)

Bojan 3486 född 1930 död 1955 - grundsto till familj 46 Bojan eller Piledalsfamiljen - var e.Boston-Guidon. Bojan lämnade 11 levande föl, varav sju ston - 5 stamboksförda. Bojan blev mor två olympiska hopphästar - Ismed (e.Allerlei) som hoppades av Karl-Åke Hultberg i London 1948 och stoet Spitfire 5979 (e.Lucifer 153) som hoppades av Börje Jeppsson i Helsingfors 1952. Bojans son Lillebror (e.Grafit) tävlades i svår klass i Danmark, dottern Notre Dame 6167 (e.Grafit) var placerad i medelsvår tillsammans med Dag Nätterqvist och dottern Curtise 3571 (e.Isolator 112) reds i medelsvår av Curt Smith.

Spitfire fick 5 stamboksförda döttrar, Notre Dame 3 stycken (samt Cyrill 523, Notre Fils 672 och Dexippos placerade svår hoppning).

Senast ändrad:

Tack för info! Har sökt här och det finns en tråd med namnen på Notre Dames avkommor, men det är så kul att höra lite om vad de gjort. Har en underbar valack (31 år) från denna stostam och drömmen vore att ha ett avelsto från samma stolinje. Vet någon något om Nefertitis avkommor?

Nerfertiti 6804 fick 6 avkommor, tre blev avelsston - Juliette 10722, Grey Star 7849 och Isis 9592. En avkomma exporterads till Schweiz.

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·
Avel I helgen fick New forest-stoet Bridgelea Blue Haze RNF 124 ELIT postumt, och hon uppnådde otroliga 380 avkommepoäng (gränsen för ELIT...
2
Svar
30
· Visningar
2 482
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar