M

Mini_molle10

Vad skulle ni säga att maxvikten är på en Shetlandsponny?

Jag förstår att det varijerar från ponny till ponny, men på ett ungefär?
 
Sv: Maxvikt

Förutsatt att man inte är jättelång så c:a 50-55kg. Våran shettis började snubbla lite när jag blev för lång/tung minns ej några vikter däremot.
 
Sv: Maxvikt

Brukar inte lägga upp någon som väger över 40 kg på shettisen jag har hand om, men då är hon ju bara 90 cm i manken också.
 
Sv: Maxvikt

Har en shettis som är ca 96 hög och grov. Hon bär lätt 50 kg, problemet blir väl många gånger längden.
 
Sv: Maxvikt

Enstaka gånger går väl 50kg an, annars inte mer än max 45kg enligt min åsikt.

Om man väger 50kg är man ändå förmodligen för lång och borde rida en större ponny.
 
Sv: Maxvikt

Är 148 cm lång och väger 36 kg. Shettisen jag har hand om är 101 cm och grov, men hon brukar inte gå med så mkt mer än 45 kg.
 
Sv: Maxvikt

Jag är 157 och väger 50 kg, jag rider en shettis som mäter strax under metern ut i skog och mark, gärna upp emot 2 tim, om det vill sig;) Hon tycker det är jätte kul och visar inte minsta tecken på att inte orka:)
 
Sv: Maxvikt

Har en shettis som är ca 96 hög och grov. Hon bär lätt 50 kg, problemet blir väl många gånger längden.


Jasså du hade redan svarat här, det såg jag inte;) Jag har faktiskt nästan hela 20 cm kvar till marken på Nina faktiskt:) Det är tur att du har mig, inte sant?;)
 
Sv: Maxvikt

Jasså du hade redan svarat här, det såg jag inte;) Jag har faktiskt nästan hela 20 cm kvar till marken på Nina faktiskt:) Det är tur att du har mig, inte sant?;)

Ja inte har hon några som helst problem att bära dig inte...har nog aldrig sett henne gladare och busigare än när du är här och följer med ut :D
 
Sv: Maxvikt

50kg på en "vanlig" shettis. 55kg på en maxad lite grövre. Jag är 45/160 och rider stor shettis.:d
 
Sv: Maxvikt

45 kg skulle jag tippa. Är hästen mycket vältränad och ryttaren har god balans, 50 kg.
 
Sv: Maxvikt

jag har shettis och barnen går på ridskolor där det finns mycket shettisar. maxvikten är generellt 40-45 kg på de ridskolor vi har kontakt med, sen får man väl tänka lite. enligt mig så funkar 45 kg (maxad shettis i bra kondition) för fritidsridning, men hoppningen har vi dragit gränsen vid 40 kg. för enstaka dressyrmoment får systrarna (50 kg) hoppa upp i skritt ca 5 min nån gång i månaden. hästen klarar det bra och kanske till och med skulle klara lite mer, men vi vill ju att hon ska hålla länge och inte få problem senare i livet så jag är lite hård där.
 
Sv: Maxvikt

visst orkar de bära det, men frågan är om inte ryggen och knäna tar stryk i längden. mycket beror ju självklart på hur och var man rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 236
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
318
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp