Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hämtade hem en liten islandstjej idag som min 8 åriga dotter ska ha. Hon är 125, smäcker, ädel med smal rygg och ganska lång rygg för att vara såpass liten. Vad tror ni hennes maxvikt på ryttare är? Hon är i dagsläget väldigt omusklad.
Tack för svaren. Jag väger 54 kg, ridit islandshäst i 20 år, tidit häst i 27 år. Hade ju tänkt hjälpa till att träna upp denna lilla tjej, tölten ska stärkas och och hästen måste sätta muskler, hon har mest bara stått de senaste 5 åren. vi kommer att börja med min dotter på ryggen, ut i skogen och klättra lite :-)
Tack för svaren. Jag väger 54 kg, ridit islandshäst i 20 år, tidit häst i 27 år. Hade ju tänkt hjälpa till att träna upp denna lilla tjej, tölten ska stärkas och och hästen måste sätta muskler, hon har mest bara stått de senaste 5 åren. vi kommer att börja med min dotter på ryggen, ut i skogen och klättra lite :-)
Hur lång är du?
Längre än typ 150cm på b ponny är ju inte okej!
Tycker hon är lik en 2-3 åring i kroppen...
Hur lång är du?
Längre än typ 150cm på b ponny är ju inte okej!
Varför då, anser du?
Men 150 cm är inte en lång ryttare... Jag skulle själv (174 cm) kanske inte sätta mig på en riktigt så låg häst, men jag har ridit hästar som varit från 130-135 cm utan att det känts obalanserat (och föralldel högre hästar där det känts obalanserat). Ser inte ryttarens längd som något problem, så länge man inte skall hoppa eller rida i extremt svår terräng. Om inte ryttaren har väldigt dålig balans, förstås, men det verkar ju inte vara fallet här med en van ryttare.För att det skall kunna vara balanserat. 125cm är ju verkligen litet, en lång ryttare med fötterna halvägs ner på dom små benen hade inte balanserat hästen väl och absolut inte låtit hästen bygga på ett korrekt sätt.
För att det skall kunna vara balanserat. 125cm är ju verkligen litet, en lång ryttare med fötterna halvägs ner på dom små benen hade inte balanserat hästen väl och absolut inte låtit hästen bygga på ett korrekt sätt.
För det första så är det en ganska stor B-ponny ( b-ponnyer ligger på 110-130 och då är 125 i den övre fjärdedelen). Häsen tillhör en viktbärande ras men är troligen bland de mindre viktbärande inom rasen men att tro att hästen inte klarar av att bära något alls nästan är till att ta i. Om en välmusklad häst av en viktbärande ras som är 125 hög kan bära 55 kg, hur mycket meanr du att en omusklad A-ponny av en icke viktbärande ras kan bära?Det är ju en liten B ponny med lång rygg = oftast svagare än en kort rygg så absolut max runt 40-50kg?
När den är välmusklad kanske uppåt 55kg någonting!