maxvikt på liten islandshäst

ulrisa

Trådstartare
Jag hämtade hem en liten islandstjej idag som min 8 åriga dotter ska ha. Hon är 125, smäcker, ädel med smal rygg och ganska lång rygg för att vara såpass liten. Vad tror ni hennes maxvikt på ryttare är? Hon är i dagsläget väldigt omusklad.

Jag hämtade hem en liten islandstjej idag som min 8 åriga dotter ska ha. Hon är 125, smäcker, ädel med smal rygg och ganska lång rygg för att vara såpass liten. Vad tror ni hennes maxvikt på ryttare är? Hon är i dagsläget väldigt omusklad.

Det är ju en liten B ponny med lång rygg = oftast svagare än en kort rygg så absolut max runt 40-50kg?
När den är välmusklad kanske uppåt 55kg någonting! :)

Min förra var 128, men kompakt med kort rygg. Han märkte jag skillnad på runt 60 kg. Går ju inte att säga exakt och det beror ju också på hur man rider. En tyngre balanserad ryttare är lättare att bära upp än en lättare, obalanserad ryttare.
Och sitter man upp en kvart för att lösgöra hästen, eller rider man ut en timma i terräng?
Man får känna sig fram, men i dagsläget hade jag jobbat fram muskler från marken och sen börjat korta stunder (15 min) uppsuttet med styrketräning. Du känner ju när hon blir trött och du behöver avbryta.

Tack för svaren. Jag väger 54 kg, ridit islandshäst i 20 år, tidit häst i 27 år. Hade ju tänkt hjälpa till att träna upp denna lilla tjej, tölten ska stärkas och och hästen måste sätta muskler, hon har mest bara stått de senaste 5 åren. vi kommer att börja med min dotter på ryggen, ut i skogen och klättra lite :-)

Tack för svaren. Jag väger 54 kg, ridit islandshäst i 20 år, tidit häst i 27 år. Hade ju tänkt hjälpa till att träna upp denna lilla tjej, tölten ska stärkas och och hästen måste sätta muskler, hon har mest bara stått de senaste 5 åren. vi kommer att börja med min dotter på ryggen, ut i skogen och klättra lite :-)

Går ju aldrig att säga individuellt Vad som funkar och inte. Men du är ju ingen tung ryttare så det går säkert bra. Man får ju ta det lite i taget bara och känna efter vad hon orkar. Du är ju van ryttare så du känner ju om hon blir trött.

Hur lång är du?

Längre än typ 150cm på b ponny är ju inte okej!

Hur lång är du?

Längre än typ 150cm på b ponny är ju inte okej!

Håller inte alls med.
Tycker ofta jag ser större ut på min häst på 138 (ganska normal storlek för en islänning) än vad jag gjorde på min förra på 128. Har ridit en annan väldigt liten islänning och såg inte stor ut på henne heller.

Har däremot ridit flera hästar runt 140 som jag känt mig lång på.
Handlar mer om hur hästen är byggd än hur hög den är i manken.

Ja hon är ju en smäcker häst. Men tror jag stirrar mig lite blind på att hon är omusklad. Det kanske blir något annat när hon satt lite muskler, hon blir ju så "tanig" nu... ingen hals eller nåt liksom... vi får ut i skogen och klättra helt enkelt med dottern på ryggen eller som handhäst :-) lite tömkörning kanske :-)

10710546_10152456962336989_253797887981900876_n.jpg

Hon är 8 år, tror inte hon har blivit tömkörd förut men jag har gjort det förr. Har tömmar också :-)

För att det skall kunna vara balanserat. 125cm är ju verkligen litet, en lång ryttare med fötterna halvägs ner på dom små benen hade inte balanserat hästen väl och absolut inte låtit hästen bygga på ett korrekt sätt.
Men 150 cm är inte en lång ryttare... Jag skulle själv (174 cm) kanske inte sätta mig på en riktigt så låg häst, men jag har ridit hästar som varit från 130-135 cm utan att det känts obalanserat (och föralldel högre hästar där det känts obalanserat). Ser inte ryttarens längd som något problem, så länge man inte skall hoppa eller rida i extremt svår terräng. Om inte ryttaren har väldigt dålig balans, förstås, men det verkar ju inte vara fallet här med en van ryttare.

Kan väl som kuriosa nämna att min egen tämligen viktbärande islandshäst på ca 145 cm under en ridtur fick bära på en god vän till mig, som är 186 cm lång och tämligen ovan som ryttare. Till en början såg det väldigt obalanserat ut och jag var på väg att avbryta det hela innan jag kom på att säga till min vän att "glöm allt annat än balansen - koncentrera dig på att sitta mitt över hästen så balanserat du kan". Han gjorde det, och det var skillnad som natt och dag. Plötsligt kunde hästen bära honom ganska lätt!

För att det skall kunna vara balanserat. 125cm är ju verkligen litet, en lång ryttare med fötterna halvägs ner på dom små benen hade inte balanserat hästen väl och absolut inte låtit hästen bygga på ett korrekt sätt.

En balanserad lång ryttare skulle jag säga är bättre för en liten häst/ponny oavsett proportioner än en obalanserad kort ryttare.

Jag kan hålla med om att en obalanserad lång ryttare är sämre än en obalanserad kort ryttare.

Balansen sitter inte i längden/proportionerna. En van lång ryttare kan säkert vara lättare för hästen/ponnyn att bära oavsett vikt och längd om vi inte går till överdrift, vikten är det som begränsar. jag skulle inte säga att längden gör det.

Det är ju en liten B ponny med lång rygg = oftast svagare än en kort rygg så absolut max runt 40-50kg?
När den är välmusklad kanske uppåt 55kg någonting! :)
För det första så är det en ganska stor B-ponny ( b-ponnyer ligger på 110-130 och då är 125 i den övre fjärdedelen). Häsen tillhör en viktbärande ras men är troligen bland de mindre viktbärande inom rasen men att tro att hästen inte klarar av att bära något alls nästan är till att ta i. Om en välmusklad häst av en viktbärande ras som är 125 hög kan bära 55 kg, hur mycket meanr du att en omusklad A-ponny av en icke viktbärande ras kan bära?

Prova att sätta upp olika ryttare med olika vikter.
Typ 65,70,75 och sedan kollar du av hur hästen rör sig,
Man ser rätt tydligt om hästen tycker det är för tungt genom att den tar för korta bakbenskliv och struttar fram ist för att ta långa avslappnande kliv.

Min som är runt 135(inte slutmätt än) klara 85 kilo har jag märkt utan problem. och satt viktgräns där för sedan tycker jag de är för mkt vikt på henne oavsett om hon klarar de eller inte.
Inte så många tjejer som väger över 85 kilo och de flesta som gör de är överviktiga. och är man så pass lång att man är smal men ändå väger 85 är man ändå för lång för att rida min häst anser jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka