maxtyngd på minipar? anordning svänglar?

T

tirnanog

...jag har nu gett upp det här med enaxlad parkörning när jag helt enkelt själv fick erfara hur vingligt, instabilt och farligt det kändes att köra i denna, tyvärr. Vi har ju byggt den själva och jag kan misstänka att det hade vart bättre med ordentliga ritningar till ett sådant projekt för att det ska bli bra.

Nu har jag således bara två frågor, jag har lyckats hitta en fyrhjulsvagn på annons som egentligen är till a-b-ponny och den är körd i enbet. Jag ska titta på den och se hur tung den är,

vad tror ni är maxtyngden för två minisar (80 och 85cm) att dra?

Hur ordnar man med svänglarna på en vagn som från början är körd enbet? Hur ska de alltså fästas på vagnen för att de sedan ska kunna ha varsin svängel? Jag menar anordningen framtill på en fyrhjulsvagn är väl sådan att framhjulen svänger tillsammans medan bakhjulen enbart går rakt fram?
Därför undrar jag bara hur det normalt sett ser ut.

Hoppas inte dessa frågorna är för dumma att fråga!
Jag står på kö på bibblan till körböcker som redan är utlånade men jag vill hemskt gärna veta nu innan vagnen eventuellt blir såld :eek:

Sv: maxtyngd på minipar? anordning svänglar?

Kolla på kuskringen.nu där finns endel bilder tror jag. Annars är tipset att leta bra bilder på parvagnar på nätet. Typ vagnstillverkare.
Du kan även ringa till ex tidaholmsvagnar så hjälper dom säkert dig med bra lösningar på hur ni kan göra.
/M

Vad kul ändå att körböckerna är utlånade!

Jag har en granne här som kör par och fyrspann med små minishettisar. De kör med mycket gamla tunga trävagnar när de kör Bröllop och sånt. Men de har broms för i nerförsbackarna orkar inte ens fyra hålla emot en vagn, de bara glider med, säger dem som kör.

tack för svaren! det här låter ju väldigt intressant! :bump: :banana:
jag lovar o posta bilder när det e klart mitt projekt! =)=)=)

Maxtyngden beror ju lite på i vilken terräng du har tänkt köra. På plan grusväg rullar ju vagnen lätt och dom orkar nog dra en hel del. Men ska du ut och köra i kuperad terräng blir det ju genast ngt annat.

Jag har haft en minishettis som vi körde med rockard med två personer i utan problem varken i skogen eller på väg.

Hejsan!
Förr sa man att en häst drar lätt sin dubbla egenvikt.. med en bra vagn och sele.

Vilket borde betyda ungefär:

1 Häst a 100 kg drar 200 kg.

1 Häst a 800 kg drar 1600 kg.

Det kan väl vara ett lämpligt riktmedel än idag?? Föutsatt att resvägen inte enbart består av branta backar förstås eller leråker med smala hjul på vagnen.. Sunt förnuft i vanlig ordning,,

Mvh Pinge

Drar två minishettisar a 100 kilo 400 kilo eller mer/mindre?

2 ardenner drar 3200?

Härligt!! Du kan räkna du... Hahaha..

Ja jag ser inga hinder för det. Sen är det ju en himla massa andra faktorer som spelar in men det blir ju en lång lista om allt det ska med. Men ett shettis par som drar en 400 kg tung vagn i lagom tempo och med vettiga hjul och bra underlag borde inte vara några problem... Verkar det konstigt tycker du?

3200 kg för ett par ardenner är som en fis i rymden i alla fall..

De tre fjordhästarna som är på väg från jylland till nordkap släpar på närmare 5100 kg enligt uppgift..!!

Men :p ska förtydliga min fråga .. drar ett par mer tillsammans än en och en drar som max? Egentligen borde de dra mindre då det är svårt att samverka krafterna, eller tvärtom att 2 orkar mer för de kan vila i stegen om den andra håller igång lasset..

ett ardennerpar kanske drar 5000 kilo och en ardenner stannar vid 2000?

Såg en bild från ett rekord med 1 ardenner och stort timmerlass på kälke. 18 ton..

Ja, det kan nog stämma ganska bra . Men måttet är ju som sagt mellan tummen och pekfingret.

Antar att det lasset var på vintern då dom ofta vattnade i kälkspåren så det blev isgata. Då gled det väldigt lätt och fiint.

Jag tror nog att du lugnt kan dubbla vikten på lasset om du kör par, kontra enbett.. I varje fall om man kör med en svängelvåg till svänglarna för då behöver ju aldrig en av hästarna åka på att dra hela lasset själv. Vissa finvagnar har ju tex inte svängelvåg utan där sitter svänglarna i en fast krok. Då kan ju ena hästen bara dra så mycket att linorna är sträckta och den andra drar vagnen själv.. Inte bra..

// Pinge

Kan det vara de fjordingarna som brorsan sett i närheten av Ramnäs i Västmanland för ett par/några veckor se´n? Lattjo, vi undrade i så fall just vilka som var på semester så sent!

Lotta

3-spannsekipaget med fjordhästarna som är på väg genom Sverige från Jylland är nu stoppade av djurskyddsmyndigheten + vet. Får ej fortsätta då det anses att de drar för tungt samt att val. är i för dåligt hull p.ga tidigare maskangrepp som visserligen är åtgärdat. De fick även nedslag på att 2 av hästarna drar snett och kan få skador av detta. Det sades att var och en av hästarna ska dra max 1000 kg.
Paret har nu fått tillfällig stallplats i väntan på att överklaga beslutet. Tror det var i Västmanland de väntar nu. Allt enligt lokal morgontidning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka