Maxgiva lusern

Centaur

Trådstartare
Är det någon fara med att ge för mkt lusern?
Att det är mkt protein är inte ett problem för hästen är gammal och behöver en hög kvot. Kan man ersätta höet till tex 80% med lusern?

Sv: Maxgiva lusern

Mig veterligen kan man ge lusern som ENDA grovfoder (bara hästen får sitt tuggbehov tillgodosedd).

och det borde den väl få om man ger hack..?

jag frågar därför att min 26-åring äter väldigt dåligt med hö och han får redan "för mkt" kraftfoder, för att hålla vikten. har börjat fylla krubban med hack på kvällen och det tycker han om. tänker att tänderna kanske börjar bli lite dåliga så han tycker det är för jobbigt att äta hö.

Max givan är = fri tillgång.
Det går att fodra med lucern som enda grovfoder. Inte helt ovaligt att det används på det sättet till gamal hästar med slitna tänder.

Jag har gett min fri tillgång på lusern om hon behöver "fläska" på sig, eller när vi haft gräsliga grovfodervärden. Dock får hon annat grovfoder också, men hon mular i sig ca 5 kg lusern (hack).

Det är bara att ösa på, det är inte obra på nåt vis. Som nån skrev så blir ju tuggbehovet tillgodo sagt med lusernhack.
Jag kommer inte ihåg vem här på forumet som skrivt att hon fodrar sin gamling som har svårt att tugga med enbart lusernpellets(blött)som enda grovfoder, så det funkar nog också. Men jag skulle valt hack i första hand.

Jag hänger in en stor murarhink (20-liters) i hennes box. Den rymmer ca 5 kg om man packar hårt.
Annars kan man ju köpa nån form av stötte plastbalja. Det finns ju såna som är avlånga som man kan ha utmed boxväggen.
Men murarhink som hängs upp funkar fin fint, det är ju bara att fylla på så det inte blir tomt om man nu ska ha fritt;)

I början på sommaren när jag hade fölstona inne på nätterna och inget hö kvar. Så fick de också lusernhack på natten. Jag hade de här mjuka plast korg/spannaran som blivit populära de senaste åren. Vart sto fick en full sådan till natten.

en sån hade jag men den trampade han sönder... :o trodde att den skulle hålla men den varade bare en vecka..

haha min roliga lilla häst älskar att klia sig på benen vid att backa in i saker och mosa dom mot väggen. sen står han där och trampar upp och ner med benen. skööönt... :p

Max givan är = fri tillgång.
Det går att fodra med lucern som enda grovfoder. Inte helt ovaligt att det används på det sättet till gamal hästar med slitna tänder.
Snackar vi lusernhack nu eller kan man ge fri tillgång på lusernpellets oxå?... En fråga till: ska man vänja hästen vid lusernpellets lika försiktigt som med andra krafftfoder? Eller innehåller det bara sånt som är i gräs och hö?...så man kan ge dom lite mer mängd snabbare?

Visst kan man ge fri tillgång på pellets också om hästen t ex har dåliga tänder och har svårt att tugga hacket. Då blöter man givetvis pelletsen och gör det till en mjuk gröt innan så hästen kan bara slafsa i sig.

Nej man behöver normalt inte vara lika försiktig med lusern vid tillvänjning. Jämför det mer som om du skulle byta grovfoder - till ett lite kraftigare.

Förra året var mitt grovfoder inte det allra bästa för vad mina hästar behövde. Då gav jag frit tillgång på lusernpellets till lösdrifts hästarna. Det stod en ensilage bal och en balja pellets hos dem alltid.

Det som fölston fick i somras var hackat strå för att inte fölen skulle riskera att sätta i halsen.

Min gammelman (26 år :love:) har nästan fri tillgång på Kraft lusernstrå i boxen. Hänger upp en gammal Miner-hink med ett grimskaft i ett hörn av boxen.
Där häller jag i varje dag, 0.5-2 kg lusernstrå, beroende på hur mkt han har ätit upp.

Då har jag en ytterligare fråga angående lusernpellets.
Ska kanske börja med att säga att jag inte kan nämnvärt mycket om lusern över huvudtaget. Men min häst som jag köpt i somras (ett halvblodssto på 15 med mkt fullblod i sig) Verkar ha lite svårt att hålla hullet. Hon får 8-10 kg hö per dag (har tyvärr ingen analys).
Men är det i princip bara att "ösa på" med pellets då tills man märker att hon kommer upp i lagom hull då? Utan att vara rädd att det blir för mycket för henne???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31