Maxgiva för kraftfoder?

B

BJÖRKIS

Är väl 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle? Eller är jag ute på hal is? :confused:

Gäller spannmål i alla fall. Att tänka på är ju att magsäcken rymmer ca 10 liter och fodret vandrar vidare ut i tarmarna när en viss mängd foder kommit ner. Så ger man för stor volym hinner det inte syras igenom.

Min åring har lite svårt för att äta kraften på morgonen (vill komma ut och leka), är det ok att ge honom allt på kvällen istället då han har mer ro? Han skulle då få 0,5 kg Havre, 0,2 kg Betfor, 0,1 kg Mineraler samt lite tillskott såsom salt, vitaminer mm. Det blir ju sammanlagt runt 0,8 kg, och det är väl inte för mycket på ett tillfälle?

Då får han äta all sin kraft på kvällen, har bra värden på mitt grovfoder så mer kraft behövs inte, :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 484
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka