Maxgiva av uppblött kraftfoder?

paragon

Trådstartare
Hejhej alla! Jag undrar hur ni resonerar ang maxgiva av kraftfoder (04 kg/100kg häst) per utfodringstillfälle då man utfodrar med uppblött foder. Jag brukar nämligen ge en blandning av lusernpellets, betfor och vetekli som är rejält uppblött så att det blir en full 15 l hink. Är detta för mycket att ge på en gång till en stor häst? Torrvikten är totalt 2 kg (1 kg lusern och 1 kg sammanlagt av betfor+kli), men med vattnet i blir det ju mycket mer. Brukar dela upp på 2 givor men ibland blir det opraktiskt. Tacksam för tips!

Sv: Maxgiva av uppblött kraftfoder?

Lucernfoder räknas inte till kraftfoder utan till grovfoder. Därför kan du ge ordentligt av detta utan fara.

Man räknar alltid foder i torrvikt, dessutom räknas Lusern som grovfoder.

:angel: Vad smarta ni är allihop! Tänkte inte på lusernen som grovfoder eftersom det är i pellets-form! Nej, jag förstår ju att vatten inte kan räknas som foder, men tänkte att själva volymen kanske blev för mycket för magen på en och samma gång. Tack snälla alla som svarat:)

Det man kan ha i åtanke är att hästens magsäck har en volym av ca 10-20L vilket är 10% av magtarmkanalens volym.Detta gör att hästen kan få problem om den får för stora mängde lättätet foder som når magsäcken fort.

lusern är grovfoder pressat i pellets men blir då kraftfoder och kan absolut inte ersättas med hö.

För det första; Varför gör du reklam för derbyfoder i var och varannan tråd? Det är inte tillåtet!

Lusern är ett grovfoder oavsett om det är pelleterat eller hackat. Det handlar ju inte om formen på fodret, utan sammansättningen och vad det innehåller. Om man skulle pellettera hö, skulle du kalla det för kraftfoder oxå trots att det innehåller samma sak fast i en annan form?

Det finns hästar som har problem att tugga och tillgodogöra sig hö och då går det utmärkt att ersätta grovfodergivan med lusernpellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder... 2
Svar
24
· Visningar
1 868
Senast: Fille
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 057
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 660
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka