max tid i transporten?

H

Havregryn

visst finns de? letar men hittar inte. Men visst finns de väl en max tid på hur länge hästar får stå på transbort i sverige utan urlastning/mat/sova..

eller är de bara ett önsketänkande

Sv: max tid i transporten?

Nu har jag bara ögnat igenom det här lite snabbt, men som jag förstår det får man inte transportera en häst längre än åtta timmar i sträck.

Så uppfattar jag det ockå. 8 timmar alltså. Ser också att det verkar som om man måste ha säkerhetsbommar fram (Kap 6 §9, När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.).
Å andra sidan gäller väl desa bestämmelser endast kommersiella transporter.

Det finns fler regler och det finns undantag o s v.

Som t ex får tama hästdjur transporteras 24 timmar i sträck men ska ha mat var åttonde timme och tillgång till vatten.

Eller icke avvanda föl får åka 9 timmar ha en timmes rast och åka 9 timmar till.

Det finns också krav som ställs om hästen ska åka under längre tid. Det ska då finnas t ex:
Rejält med strö
Inspektionsmöjligheter av alla hästar i transporten.
Ventilation och krav värme/kyla även om transporten står stilla.
Rörliga skilljeväggar.
Möjlighet till utfodring och vatten.

Är det slakt djur får de aldrig åka mer än 8 timmar.

Sto som är dräktigt får inte transporteras längre än 24 timmar när hon 6 veckor eller mindre fram till fölningen.

Det sedan fler regler för när en transporttiden ska börjas räknas från och vilo tider utanför transporten m m.

Vissa regler gäller bara för transporter med ekonomiskverkan andra för alla.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka