Max ålder för att betäcka ett sto?

Marina_s70

Trådstartare
Jag undrar hur gammal ett sto kan vara för att betäckas?

Då detta sto inte har haft något föl tidigare och hon är 13år i år.

Så frågan är vilken max ålder skall det helst vara på ett sto för att klara av en normal fölning mm
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Jag hänger på din tråd då jag undrar samma sak. Sen undrar jag också om det är försent att betäcka nu i slutet av juli.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Jag betäckte min 12 åring för första gången förra året. Tog sig på första försöket och dräktigheten avlöpte bekymmersfritt. Fölet föddes en aning för tidigt men det tror jag inte har med hennes ålder att göra.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Kanske inte att rekommendera, men vi betäckte en gång ett nittonårigt sto för första gången ... undersökt av veterinär innan förstås!
Allt gick bra, ett fint stoföl föddes, som tyvärr är död nu men av orsaker som inte hade med stoets ålder att göra.

Det är inte försent att betäcka nu, om du tar med i beräkningen att du får ett föl i slutet av juni och därmed missar en del av sommaren. Men jag har fått föl även i juli, inga problem!
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

När det gäller avel så är 16 år bäst före datum på ston som inte används kontinuerligt i avel. Forskningen vet inte varför det inte gäller för ston som går som avelsston hela tiden ännu.
Men det är i den åldern som åldersförändringarna börjar komma i livmodern. Dessa förändringar gör på ston som då inte varit avel kontinuerligt att det blir svårare att få dräktig, lättare för att både resorbera och kasta om man får dräktigt, större risk för att moderkakan lossar under dräktigheten och större risk för att fostret inte får den näring som det behöver.

Det är inte omöjligt att både få dräktigt och få ett friskt föl på äldre ston men riskerna ökar och man bör vara beredd på att det kan kosta en hel del mer än med ett yngre sto.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Jag betäckte min 12 åring för första gången förra året. Tog sig på första försöket och dräktigheten avlöpte bekymmersfritt. Fölet föddes en aning för tidigt men det tror jag inte har med hennes ålder att göra.
Det man får ta med i beräkningen med att betäcka sent är att inom många raser så slutar hingstarna vara tillgängliga i mitten på augusti. Vilket då gör att om man har otur så står man med en massa kostnader och ingen dräktighet eller extra kostnader om det t ex handlar om semin och hingst med dräktighetsavgift på 70 dagar. För då har ofta de vanliga stationerna stängt så man får ta ut en eller åka till en annan veterinär och betala extra för det.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Jobbar på seminststion och vi får fortfarande in ston för seminering. Inte optimalt då man ju bara har en brunst att spela på, men visst går det!;)
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Om vi skulle köpa hästen så skulle det ev vara tänka att betäcka henne vid 14-16års ålder.

Hon skall tävlas några år till är det tänkt, för hon är firisk som en nötkärna

Så ni tycker inte att vi skall köpa detta 13åriga sto för senare betäckning!

Tack på förhand
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Jag skulle säga att det beror på faktorer som pris, stam, hållbarhet.

Är hon billig kostar det inte så mycket att chansa, är hon dyr kan man ha tur att hitta billiga gamla fertila svårklasston för vettig peng istället.

Har hon en stam som är intressant på marknaden? Man får tänka på att vissa stammar är poppis under några år medan andra alltid efterfrågas.

Att hon är frisk är jättebra, har du tur fortsätter hon att vara det. Men där tänker jag också att hon inte ska vara för dyr så att det är värt en chansning. Hälsa är färskvara.

Man kan ha sån tur som jag haft, köpte en 13-åring från ridskola som fick sitt första föl som 16, därefter fölade hon när hon var 18, 20 och 21, och är idag en frisk 23-åring.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Om vi skulle köpa hästen så skulle det ev vara tänka att betäcka henne vid 14-16års ålder.

Hon skall tävlas några år till är det tänkt, för hon är firisk som en nötkärna

Så ni tycker inte att vi skall köpa detta 13åriga sto för senare betäckning!

Tack på förhand
Eftersom ni har planer på att betäcka innan bäst före datumet gått ut, så ser jag inte det som något skäl att inte köpa. Det speöar ingen roll enligt forskningen om stoet är tre eller femton år när man betäcker första gången utan det är efter sexton som det kan börja bli problem först.
Sedan är det ju en hel andra saker som avgör ifall stoet passar i avel som Görel skriver.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Vi skall ev låna henne på foder först och sen ev köpa henne
Vi har inte pratat om pris på henne än
Hon är efter Warsteiner

Om vi nu lånar henne så skall min dotter tävla henne några år först och se hur det blir med jobb mm framöver, blir det mycket så funderar hon ta föl på henne men inget bestämt än.
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Räknas ett sto som är 13 snart 14, med bra stam och kostar runt 30 000, som dyr eller hur ses det?

Har hittat ett sto som jag kan tänka mig att köpa då hon är underbar och det vore kul att ta föl på henne för att ha något att jobba med när stoet kommer till ålder och då blir fölet i rätt ålder så att säga. :)
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Det beror på.
Är den snäll, frisk och hel och ridbar så är det ett rätt så billigt pris tycker jag. Är den dessutom utbildad/tävlad så är det riktigt billigt. Är den t-märkt, trasig, oridbar så är det INTE billigt, då är det dyrt
 
Sv: Max ålder för att betäcka ett sto?

Ah, ja såvitt jag vet är hon frisk, hel och ridbar med ett sjujäkla psyke. Enda nackdelen är att hon står i Irland, så att få hem henne till Sverige kostar en del.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp