Matvägrar

Sv: Matvägrar

Jag tycker inte att min pålle är underlig som tycker att 4 dl kokade linfrön i hans betför två ggr om dagen är läbbigt, så jag är glad att jag kan hjälpa honom att göra det lite smakligare. Han får 2 dl rapsolja i det också men den verkar han inte känna smaken av, eller så gillar han det.

Ok, tror inte Sweety heller hade ätit så mycket linfrö.

Varför ger du olja?
(mitt foder är normalt oljig men inte detta så jag ska liksom tillsätta men vet inte vilken olja)

Han har varit sjuk så det är för att "fetta" upp honom lite snabbare, samt att han blir pigg och rör sig mer av det, + att det också ger en smörjande effekt på tarmarna. Det är rapsolja jag der. Jag ger 2 dl per dag. Det finns de som ger mer, men det här är en lagom dos för min. Jag tar förmodligen bort det sen när analysvärderna för det nya höet kommit in och foderstaten är räknad och jag fått årets kraftfodergiva. Skulle han börja tunna ur lite nån gång brukar jag lägga på lite igen. Jag tycker att det fungerar bra.

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket hade du gett till en åring? Vet att han behöver smörja tarmarna och bli piggare. (har har också varit sjuk)

Jag hade räknat på det hö eller hösilgae ni använder, hur mkt han väger, ca energiförbrukning på en unghäst, om han är tunn osv. Bäst för unghästar är ju ett bra grovfoder först och främst, ja hästar i alla åldrar egentligen.

Ingen analys finns än så då får jag ge på måfå, kan kanske räkna lite hur mycket som finns i den andra.

Testade nu att ge honom 4 fodringar, 3 på dagen men havre och musli och lusern på kvällen.

här borde jag vara expert nästan hah ahar en mycket svårfödd häst. vad gillar den? har du nyss börjat med lucern? MÅSTE du ge lucern jag menar har du inget annat bra grovfoder? blanda i betfor, melass, bvitamin, chevinal ell dyl som ska smaka gott.

Det är som så att vet ha rekomenderat denna foderstaten. Då han blir jättedålig i magen så fort jag byter eller lägger till foder så vill jag inte det, han mår verkligen skit och är tvungen att medicineras.

Betfor får han inte äta, det kör om magen ordentligt, men något annat kanske jag hittar. Melass vet jag inte hur det fungerar eller hur magen reagerar mot det? B-vitamin kan jag inte ge nu då det är en liten mängd man ska ge och han ska inte ha b-vitamin tillskott. Chevinal är väl mineraler?

Testade Vitlök igår och har inte fått rapport om han åt det än, sen pratade vi om proviva eller fil som han gärna sörplar i sig.

Han behöver lusernen för att komplettera det andra krafftfodret. Men jag har liksom bara 1½ säck kvar av den maten sen efter det blir det att minska lusernen, men fram tills dess måste jag få i honom det.

Vår hingst är kräsen med maten. Han får 2 skopor Mynta i maten och då äter han. Jag gillar inte alla dessa xtra burkar i vanliga fall men här har jag fått ge mig. Vår hingst äter inte betfor el melass.
Nu äter han en blandning av luzern hack, krosskorn, kraffts musli och en dkvätt olja tillsammans vitlöksmineraler och myntan. Nu äter han och börjar sakta men säkert gå upp i vikt.

Samma med min hingst fast han får vitlök i lusern så går den också ner, så nu börjar han bli riktigt frisk också så det är en del vi har att jobba med nu.

Jag har ju lite det problemet att jag kan inte ge betfor och korn, betforen kör runt magen och kornen blir han gallig av.

Men nu äter han bra *peppar prppar*

Ge din häst lusern hackad strå på hö`t i stället. Ge inte torr lusern, det kan orsaka foderstrupsforstoppning. MVH Victoria

Jo, men vilken mat som helst kan orsaka foderstrupsförstoppning.

Behöver hästen lusern så behöver han det.

Han äter inte uppblött foder

det är inte alla lusern som behöver blötas...det jag har till min häst behöver man inte blötas....Hoppas att det löser sig med din häst...

Tack!

Han har nu i 2 dagar ätit upp sin lusern på kväller och då har han enbart fått det till kvällsfodring och den övriga maten på tre fodringar på dagen.

ger du pellets eller lusern? Jag har givit min pellets innan men ska nu gå över till hack så det inte behöver blötas, hästarn avskyr sörja

Har dålig erfaranhet av fibergi men han få redmills och han sorterar.
Får lusernhack för han äter inte sörja

får man vara nyfiken o fråga varför du inte gillar fibergi?

//Fröken_Skåne vars hästar vägrar äta om det INTE är fibergi

Varmblodet jag hade på foder fick foderstrupsförstoppning även om han hade ätit hö innan och så.
Vet, trodde att det kunde bero på att fibergin är klibbig, men det behöver inte vara så.

(han fick det 2 gånger)

Men nu är jag skeptisk mot det fodret men det behöver inte alls vara så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna