Matvägrar

T

Tiggertjejen

Finns det något man kan tillsätta i maten så hästen äter det den tycker smakar äckligt?

Min svårfödde åring vägrar att äta sin lusern och därmed äter han inte havren heller utan sorterar ut muslin.

Sv: Matvägrar

Jag skulle ge lusernet för sig, tex i en krubba över natten. Då får han ha det att pilla med och vänja sig vid, och går inte miste om det andra fodret. Detta funkade bra på min häst som var lite skeptisk mot nya fodermedel innan. nu går det mesta ner....

Vet inte om du blöter lusernet? Om du gör det, så testa om han vill äta det torrt. En del pållar tycker inte om geggan som blir när det är blött. Och om han inte riktigt gillar det så lär han ju äta försiktigt, så ingen risk för foderstrupsförstoppning....

blanda upp det med LITE betfor , det brukar dom ju gilla , sen kan du ju minska på betforn tills du inte behöver ge de alls.

Hur ska jag då lägga upp foderstaten, lättare för mig att skriva i liter vad han äter, kan du försöka lägga den rätt då?

1,2 l musli, 2,5 l havre, 1,5 l lusern
Delat på 3 fodringar, detta måste han ha i sig, lusernet spelar stor roll då det får upp proteinvärdet.

Han har en otroligt känslig mage så jag får på inga omständigheter ge något annat än det han får nu.
Men får ringa vet om jag inte får i honom lusernen.

Vet inte om jag får blanda ner mer i hans foder, läs ovan!

Vet ju inte hur du delar upp fodringarna, men om du ger tre ggr per dag så tex hälften var av havren & muslin morgon och lunch/em, och lusernet till kvällsfodringen? Du kan ju testa att blanda i lite morotsbitar eller äpple eller nåt gott i lusernen, oftast behöver dom bara smaka och "upptäcka" att det går att äta... När h*n väl har lärt sig att äta det kan du ju sprida ut lusernet på tex morgon och kväll om du vill ha det mer utspritt över dygnet.

Sorry, såg nu tt du ger tre ggr per dag. måste va blind eller nåt:). Kom på en grej, har du testat med lusern hack? Kan funka bättre än pellets på vissa hästar, blir ju inte så geggigt. Är ju dessutom bra för det ger mer fibrer och växttråd, vilket kan vara gynnsamt för en känslig mage!

Det är lusernhack och han har ätit det blandat med den andra maten innan i 2-3 veckor men nu vägrar han, när jag kommer till stallet så är där all lusern kvar + massa havre som han inte har kunnat rensa ut.

OK. Har vet rekommenderat hack? Annars kan du ju testa med pellets också.
Jag skulle hur som helst ge muslin och havren för sig, så att han säkert får i sig det. Och ge tillgång till lusernhacket i en egen krubba, så han kan äta det i lugn och ro, tex över natten. Är ju genomförbart om han står inne på natten, han kanske går på bete fortfarande? Då blir det ju lite knepigare.

Det låter kanske lite knasigt men han är lite lite finförnäm, som tex när han har druckit vatten så ska han torka sig samma när han åt betfor som föl. så det blir lite svårt med kletet.

Kom på en idé, jag kan ha en extrakrubba med lusernet i och kasta massor av vitlök på det för det älskar han....

Det tycker jag låter som en bra ide, det behövs nog inte så mkt vitlök, det smaksatter ju ganska mkt.

Försök att dela upp maten på så många givor som möjligt.

Åringar behöver mkt mat och jag har oxå upplevt att det är svårt att få dem att äta upp allt.

Fast om du ger det torrt så blir det ju inte kletigt. Vet att det rekommenderas att blöta pelletsen, men så länge de äter sansat och i hyfsat små mängder tycker jag inte det verkar behövas. Ger torrt till min då och då (när jag glömt sätta betfor...), och det funkar. Han verkar gilla det bättre torrt faktiskt.

Men vitlöken lät ju som en bra ide!

Kan nog ordna 4 fodringar, och då bara ge lusernen på kvällen.

Men jag ger ju strå så det är ingen fara, men 4 fodringar och vitlök i lusernen ska jag testa näst...

Ha i vitlök du. Det har jag i min betför/linfrö blandning som min måste äta två ggr om dagen. Han tycker att är lite äckligt med så mkt linfrö, men får han vitlök i så går det ner.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna