Matvägran!

A

AWAKE

Våran 30 år gamla shettis vägrar äta hö. Han kan, men han vill inte.
Han vill bara ha kraftfoder, men det kan man ju inte vräka till han hur mycket som helst. Sedan något år tillbaka så har han börjat magra av och i somras kunde man se revbenen. Jag dubblade då nästan fodergivan + att han gick på kraftigt bete och då gick han upp sig lite, men var fortfarande smal. Nu i vinter luras man av hans enormt tjocka päls, men man kan känna revbenen under den. Jag vet inte vad jag ska göra med han. Han behöver ju grovfoder. Det räcker inte med att knapra på det lilla som finns i hagen. Vi har provat med att ge han sådan där Grass, men då plockar han bara i sig det goda och lämnar stråna. Han är hemsk! :D

Vad ska jag göra? Finns det något foder som får han att gå upp i hull? Just nu får han samma foder som de andra - Fibergi, ett fädrigfoder som jag tycker är det absolut bästa.

Han är väldigt kräsen! Häller man olja i maten så äter han inte det, hur väl man än blandar det..

HJÄLP!!! :eek:

Sv: Matvägran!

Har du provat lusern hackat strå? Annars får du väl om det är ok med tänder avmaskning osv. fundera på om det inte är så att pålle börjar bli gammal...:confused:

Du kan ju också prova att lucern i pelletsform och uppblött, kan ju vara enklare att få honom att äta det.

Hur vet du att han kan? Hästar är sällan självmordsbenägna. Jag tror inte han kan äta hö. Följ Masses förslag med uppblött lusernpellets 3-4 kg per dag, betfor är en lättsmält fiberkälla du kan blanda med. HH

Jag utgår ifrån att du har gjort en grundlig tandkoll, annars är ju det en lämplig första åtgärd.

Annars tycker jag att du ska låta pållen äta vad han kan äta. Ett bra foder att prova är, som någon skrev, uppblött lusernpellets. Det är mycket protein i, men gamla hästar har ändå svårare att tillgodogöra sig protein, så det gör inget. Betfor är också bra eftersom det innehåller mycket fibrer. Fibergi med, för den delen.

Om avföringen ser OK ut så klarar din häst förmodligen dieten alldeles utmärkt.

jag håller med föregående om att först kolla så tänderna är ok..

lusernpellets är ju lättuggat eftersom det ska blötas..

Jag har kollat tänderna (..såklart!) och de var fina som en 10-årings tänder enligt tandläkaren. Han har INGA problem med att äta hö, han vägrar bara. När han kommer in på kvällen så vill han ha sin kraft, sen vill han ut igen :confused:

Är man 30 bast så är man gammal nog att bestämma själv. Och är man 30 bast så bör man inte få falla ur om det kan undvikas. Stoppa i honom det han vill ha så att han börjar få upp hullet innan det blir för kallt!

Han vill bara ha kraftfoder, men det kan man ju inte vräka till han hur mycket som helst. Sedan något år tillbaka så har han börjat magra av och i somras kunde man se revbenen. Jag dubblade då nästan fodergivan + att han gick på kraftigt bete och då gick han upp sig lite, men var fortfarande smal. Nu i vinter luras man av hans enormt tjocka päls, men man kan känna revbenen under den. Jag vet inte vad jag ska göra med han. Han behöver ju grovfoder. Det räcker inte med att knapra på det lilla som finns i hagen. Vi har provat med att ge han sådan där Grass, men då plockar han bara i sig det goda och lämnar stråna. Han är hemsk! :D

Vad ska jag göra? Finns det något foder som får han att gå upp i hull? Just nu får han samma foder som de andra - Fibergi, ett fädrigfoder som jag tycker är det absolut bästa.

Han är väldigt kräsen! Häller man olja i maten så äter han inte det, hur väl man än blandar det..

Har du provat hösilage???? Det brukar dom flesta hästar gilla.
Det låter hemskt men sluta med fibergin helt o ge lusern i stället, då kommer han äta tillslut. Hade en som var likadan för länge sen o det funkade... Sen började jag med krafft igen o då tog han faktist hösilaget först!!!

Har du prövat LUSERN till den? Uppblötta pellets - som många här redan föreslagit?

Har du provat hösilage???? Det brukar dom flesta hästar gilla.
Det låter hemskt men sluta med fibergin helt o ge lusern i stället, då kommer han äta tillslut. Hade en som var likadan för länge sen o det funkade... Sen började jag med krafft igen o då tog han faktist hösilaget först!!!

Jag har provat hösilage och han vägrar äta det. Visst, han kanske tar någon tugga men det är allt. Han har pratat med en hästpratare som inte visste något om honom eller hans aptit. (När man ser en ponny så ser man ju en matglad allätare, eller hur?) Han fick tala fritt och hon berättade att han sa följande..
Jag vill ha gräs året om. Jag tycker om kraftfodret, men jag gillar inte hö. Jag vill bara ha kraftfoder och gräs.

Har du prövat LUSERN till den? Uppblötta pellets - som många här redan föreslagit?

Han har fått lusern. Han åt det först, men sen åt han inte det. Lät han stå utan mat i en vecka då (..han åt ju gräs i hagen) och jag bjöd han på lusern. Vägrade äta det! Han åt ett par dagar, sen tröttnade han på det.

Han gillar bara Fibergi! :love:

:rofl: Låter kul det där! Vilken annorlunda shettis alltså!! :D
De som brukar äta det mesta liksom.

Iaf - du kan ge honom bara lusern och betfor annars. De innehåller mycket fibrer båda två som kan ersätta höets fibrer!
Gillar han dessa? Betfor borde han väl äta iaf??

Han har fått lusern. Han åt det först, men sen åt han inte det. Lät han stå utan mat i en vecka då (..han åt ju gräs i hagen) och jag bjöd han på lusern. Vägrade äta det! Han åt ett par dagar, sen tröttnade han på det.

Han gillar bara Fibergi! :love:

Göd honom med det och betfor då!! Du akn inte göra nåt åt att han inte äter hö/grovfoder så ge honom det han äter. Erbjud hö förstås men äter han det inte så låt han få ha det så.

Är man 30 bast så är man gammal nog att bestämma själv. Och är man 30 bast så bör man inte få falla ur om det kan undvikas. Stoppa i honom det han vill ha så att han börjar få upp hullet innan det blir för kallt!

Tro mig! Vi proppar i han mat, men han är ju så kräsen som sagt..

:rofl: Låter kul det där! Vilken annorlunda shettis alltså!! :D
De som brukar äta det mesta liksom.

Iaf - du kan ge honom bara lusern och betfor annars. De innehåller mycket fibrer båda två som kan ersätta höets fibrer!
Gillar han dessa? Betfor borde han väl äta iaf??

Ja, han är verkligen en annorlunda herre. Vi har haft han sedan han var föl. Min pappa alltså, sedan har mina äldre syskon lärt sig rida på honom och sist jag som nu tar hand om honom. Han är väldigt pigg och fräsch för sin ålder och har aldrig varit skadad eller sjuk, men nu börjar han kräva mera mat. Lusern är ingen mening att ge han. Han tycker inte om det! Jag funderar på att börja ge han ännu mer Fibergi och jo, han får Betfor dagligen ;)

Hur mkt betfor äter han om dagen? Och fibergi?
Och han äter alltså INGET grovfoder alls? (förutom några stårn gräs i hagen?)

Om han inte vill ha varken horse grass, hö, hösilage eller lusern vilket han skulle behöva äta så kan du kanske prova och ha på melass på något av det för att han ska få bättra aptit? Är han frisk och fräsch i övrigt utöver att bara tänderna är kollade?

En tanke var också bara i fall ni har täcke på honom. Givetvis ska ni försöka få hästen att äta men om han har dålig aptit just nu så kan det var god idé att täcka honom även om han har päls, hästar omsätter ju en del av energin för att hålla värmen också.

Vi har en hbl här i vårat stall som har dålig aptit, tyvärr har han fått cancer nu men han mår så bra han kan, cystan växer ju men i övrigt mår han bra. Han kommer få leva så länge han kan men om han visar symptom på att han mår sämre kommer han givetvis ta bort dvs. innan han börjar lida men i dagsläget gör han ju inte det. Denna häst är 25+ men vet inte exakta åldern, en gammal herre alltså. Han rids regelbundet och arbetas från marken i AR ett par dagar i veckan. Han får hösilage, har i princip fri tillgång men äter inte så mycket men sedan håller han hullet tack vare lusernpellets som är uppblött samt kraftfoder. Denna häst är jättefin i hull och har mycket muskler.

Senast ändrad:

Förresten så tänkte jag på en sak... Varken fibergi eller betfor är ju särskilt proteinrikt så tror du att du kunde lura i honom lite SOJAMJÖL också?? 1-2dl.

Håller med Milly. Vi har en gammal häst i stallet som oxå matvägrar å är mager med fina tänder.. Totalvägrade att äta lusern, lite hö gick dock ner, Men han blev relativt bättre med soja i maten..men bara lite, i fullt hull kommer han nog aldrig att få igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 203
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka