Matvägran-igen

Jolanta

Trådstartare
Haha, ja, nu har han börjat strula lite med maten igen, han slår bort allt med handen, både dricka och mat. Är det bara att vänta ut? Han äter ju frukt men det kan han ju inte leva på, så jag har inte gett honom någon frukt när han inte velat äta, utan då har han fått det till fika istället någon timme senare.

Ungar svälter väl inte sig själv?

Sv: Matvägran-igen

Min lilleman gör så där ibland med, och då lpter jag honom vara. Ofta är det bara att han vill själv, om vi låter honom äta själv blir det 90% på golvet och 10 i magen.... Men jag tänker som så att han får nog i sig det han behöver, och om jag inte pressar honom utan bara äter vidare det som jag äter så kommer det igång igen.

Han dricker iofs bra även om han matvägrar, vatten slinker det ner i mängder här, och frukt. Jag ger honom mat vid hyfsat bestämda tider, äter han inte är det snart mellis och då äter vi smörgås och frukt. Äter han inte då, ja då är han väl inte så hungrig då, då kanske han äter mer vid nästa måltid. Oftast går det 3-4 timmar mellan mat och mellis, och tvärtom. Är han alltför gnällig mellan målen får han en frukt att tugga på.

Dert brukar ge sig, det är inte så vanligt att barn svälter sig själva, utan de får i sig det de behöver på ett eller annat sätt.

Oftast när Loke gör så är det för att han vill greja med maten själv.

Han älskar köttbullar och makaroner. Så gott tycker han och enkelt att äta.

När han matvägrar, så försöker vi peta i honom lite, men totalvägrar han så får han vara utan tills nästa måltid.

Har gjort så att mellan lunch och middag får han bara dricka en flaska med juice, annars brukar han inte vara tillräckligt hungrig till middan och då ratar han den.

Det är ganska bestämda mattider, + - någon halvtimme i marginal.

Loke har gjort så ett tag nu och han ser inte svulten ut.:D

Arvid kommer att äta när han känner för det, men jag förstår hur du menar d¨jag har varit i samma tankebanor.

Nej de flesta ungar svälter inte sig själv. Vänta ut det eller försök med något annat. Äter han själv om han får det?

Förresten levde jag på vitt bröd och oboy i tio år, jag är helt normal ändå :D

Jag instämmer med doglover och nevin; vår lille gör så när han vill äta själv (vilket är nästan varenda måltid). Jag brukar lägga frusna ärtor, som jag tinat lite, på hans bord. Medan han plockar med dem går det att mata honom. Så fort de tar slut slår han undan skeden.

Andra saker som kan funka är puffat ris, vindruvor i små bitar, tärnade, kokta morötter.

Vår lille gillar oxå frukt. Jag utesluter inte fruktpuré till efterrätt bara för att han äter dåligt. Tvärtom. Jag vill att han ska få i sig åtminstone en hyfsad mängd mat vid varje måltid. Jag provar olika alternativ tills jag hittar något han äter.

Förresten levde jag på vitt bröd och oboy i tio år, jag är helt normal ändå

Här är en som levde på rå potatis och stekt malet kött (utan sås) i ett antal år:rofl:. Jag överlevde jag också.

Samma här vad gäller fruktpurén, bara för att Loke ibland inte äter middan så får han fortfarande efterrätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka