Mattips utan mikro eller ugn/spis

Ponsse

Trådstartare
Jag ska bo en månad utan tillgång till mikro, ugn, spis eller frys. Vi har ett mini-kylskåp där vi ska förvara maten. Vi är två personer. Vad kan man "laga" för mat med dessa förutsättningar som är någorlunda nyttig och inte tar för mycket plats?

Vi har Ica nära så vi får ju köpa lite och ofta!

Olika sallader kommer vi äta. Tips på olika innehåll? Potatissallad, färdig grillad kyckling, smörgås..
Vi kommer eventuellt ha tillgång till kök någon gång under den här månaden, vad lagar man då som mättar och tar lite plats? Det måste ju vara gott att äta kallt..
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Har ni vattenkokare? Isåfall är ju couscous en höjdare att basera sallader på, och även att äta som det är t.ex till en färdiggrillad kycklingbit eller liknande och bara en kall sås.
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Med vattenkokare måste man kunna göra mer tänker jag, hade en kompis som koka nudlar i sin...
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

En enkel kokplatta borde underlätta en hel del om ni br så ni har el vill säga. Då kan du ju koka tex ägg, färskpotatis eller pasta som äts varmt eller blir till bas i någon sallad. Eller värma färdiga soppor i.
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Googla panzanella, supergott! :p
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Även chopska/shopska sallad är mumsigt! :p
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Halvt kl

Jo, men en vattenkokare verkar det dom om vi kan ta med. Vi har egentligen plats för minikök och mikro, men vi har inga till övers.

Men couscous och nudlar är ju iallafall två saker till man kan laga! Några mer förslag?
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Av olika anledningar kan vi tyvärr inte köpa någon.. Vi får göra det bästa av situationen helt enkelt :p
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Ja *i* vattenkokaren kan man ju koka ägg och allt möjligt, jag menade med vattnet utanför kokaren ;)
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Känns som att det skulle kunna finnas maträtter som passar de där kriterierna under kategorin raw-food..?:)
Inga direkta förslag på rätter dock.. jag önskar mest att jag skulle haft tillräckligt med matlagningsintresse för att orka sätta mig in i och prova lite:p
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Av olika anledningar kan vi tyvärr inte köpa någon.. Vi får göra det bästa av situationen helt enkelt :p

Ett par rullar kraftig stanniol är allt ni behöver.

Gräv en liten grop.Klä kanterna med sten.
Elda i gropen ett par timmar kratsa glöden åt sidan, lägg ner steken fyll på med löv och jord.
Hämta upp godsakerna ett par timmar senare.

Steken= Nöt stek salt peppar rotsaker+ rejält med bacon runt om, lindas in i flera lager stanniol.
;)
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Det lät gott och praktiskt.. Men inte där vi ska vara tyvärr!

Vi kommer jobba 10 h/dag så vi har inte så mycket tid på oss heller, och den där maten skulle nog kräva en liten promenad in i skogen. Tror inte våra grannar gillar att vi gräver i gräsmattan ;)

En engångsgrill ska vi nog lägga pengar och tid på någon gång i veckan tror jag, och då laga mycket så det finns över :)
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Det lät gott och praktiskt.. Men inte där vi ska vara tyvärr!

Vi kommer jobba 10 h/dag så vi har inte så mycket tid på oss heller, och den där maten skulle nog kräva en liten promenad in i skogen. Tror inte våra grannar gillar att vi gräver i gräsmattan ;)

En engångsgrill ska vi nog lägga pengar och tid på någon gång i veckan tror jag, och då laga mycket så det finns över :)

en pizza eller macduff då,:D
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Biltema säljer ett gasolkök för 99,90 kr. Kanske kan vara något? Annars finns ju, som andra redan sagt, enkla kokplattor för ca 200 kr. Vet att du sagt att ni inte vill/kan köpa, men jag hade blivit KNÄPP om jag inte haft tillgång till något sätt att laga mat på!
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Kan man koka ägg i vattenkokaren?
Ägg står man sig ju länge på.
Olika sorters bönor, de behöver ju inte förvaras kallt.
Mat som fjällvandrare använder?
Koka pasta i vattenkokaren?
Koka köttsoppa i den?
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Förresten blir dubbel laddning Varma Koppen en strålande måltid med bröd till :)
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

gazpacho

så gott att äta på sommaren!!!

Oj, vilket sug jag fick nu :d Kanske slänger ihop en i morgon :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad...
2
Svar
24
· Visningar
4 671
Senast: Sar
·
Hemmet Jag och min sambo flyttade i juni till en ny hyreslägenhet. En helt nyrenoverad och väldigt fin lägenhet på alla vis, dock med endast...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: pimy
·
Övr. Katt Jag har en katthona som normalt är snäll, lugn, klok, kelen och trevlig. Men nu har hon 4 ungar och hon är helt mat-galen. Hon river...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 767
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp