Mattips utan mikro eller ugn/spis

Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Ja, det också! Finns för 399:- på olika ställen enligt Pricerunner.

Jag tror att de pengarna betalar sig själva rätt snabbt faktiskt, jag vet inte varför jag inte tänkte på det.
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Får man fråga vad det är för slavliv ni ska prova på genom att jobba 10h/dag och sedan inte ens kunna unna er en sketen kokplatta för att fixa mat? :o
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Får man fråga vad det är för slavliv ni ska prova på genom att jobba 10h/dag och sedan inte ens kunna unna er en sketen kokplatta för att fixa mat? :o

Undrar jag med... sökte på kokplatta och hittar att en sådan kostar ca 200 kr.

Och den innebär att ni kan dryga ut de förhållandevis dyra grönsakerna och eventuella köttet med pasta/ ris nudlar. => ni tjänar på det.
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Själv älskar jag att göra bönsallad med lite bönor (vita, svarta, kidneybönor etc, blanda gärna! ) lite vitlök, hackad rödlök, tomat, ev. oliver, olja och någon ljus vinäger, vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger, salt och peppar efter smak. Låt stå och dra ett tag (ca 15 min) så blir bönorna marinerade och inte lika mjöliga. Jag gillar inte bönor vanligtvis då jag tycker de är för "mjöliga" och torra i konsistensen. Men när de dragit i olja och vinäger så blir de riktigt goda. Gillar man bönorna som de är så låter man dem helt enkelt inte stå och dra så länge.

Något annat som är gott är hummus - gör man det på riktigt så ska man ha i tahini men jag brukar göra en egen variant genom att bara mosa kikärter och blanda dem med lite vitlök, olja, vinäger och lite pressad citron, salt och peppar. Det blir ju inte riktig hummus men är gott att ha till nästan vad som helst.
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Stormkök
26-491_m.jpg

och konservburkar
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

bade agg, pasta och nudlar kan man gora med vattenkokare utan att for den delen forstora kokaren. Man haller det kokande vattnet i en behallare med lock (kastrull) och i med det som ska kokas, sedan locket pa. Fungerar precis lika bra som att koka det. Tar nagra fler minuter bara.

(jag tror att for agg sa ska man inte ens ha mer an nagra cm vatten)
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Vi har funderat lite på mikro och minikök. Anledningen till att vi inte kan köpa någon är för att vi varken har tid eller råd just nu, men det verkar som om vi har bekanta som vi eventuellt kan låna.

Vi ska bo i Grebbestad och jobba i en liten butik, och sova i butiken. Vi har öppet 10/h dag men jobbar bara 5 var, men vi kan ju ändå inte ställa oss och laga mat i butiken när den andre är ledig.

Men efter den här tråden har jag börjat fråga bekanta, så som jag skrev har vi eventuellt mikro eller minikök! Hoppas!

Om det blir så att vi bara har mikro och vattenkokare, vad kan vi laga då? Med köket kan vi väl göra ungefär vad som!
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Man kan laga mkt mat i en mikro. Det finns mikrokokböcker med bra tips. Man kan koka potatis, göra omelett, ångkoka grönsaker osv osv
 
Sv: Mattips utan mikro eller ugn/spis

Man kan laga massor i en Micro, min favorit är lax med broccoli

Om laxen är frusen kör man den och broccolin samtidigt 4-5 min (vänd laxen efter halva tiden) annars broccolin först 2 min och sen lägger till laxen 2-3 min
Minimalt med disk då man tillagar på tallriken man äter på sen :D

Äggröra går också göra, men då får man micra 0,5-1 min, röra om, micra, röra om tills det är bra konsistens
Går till och med steka bacon, lägg dom mellan luddfritt hushållspapper

Havregrynsgröt går också tillaga i micron, samma förfarande som äggröran
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad...
2
Svar
24
· Visningar
4 671
Senast: Sar
·
Hemmet Jag och min sambo flyttade i juni till en ny hyreslägenhet. En helt nyrenoverad och väldigt fin lägenhet på alla vis, dock med endast...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: pimy
·
Övr. Katt Jag har en katthona som normalt är snäll, lugn, klok, kelen och trevlig. Men nu har hon 4 ungar och hon är helt mat-galen. Hon river...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 767
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp