M

MammaMima

Vilka tider ger ni era poppisar mat och hur många ggr om dan får h*n?

Sv: Mattider?

mina får beroende på om det är vinter eller inte. men på vinten får dem 4 gr om dagen först mellan kl 6.30 o 8.30 sen lunch vid 12 tiden em vid 4/5 tiden och kvälls mat 9/10 på kvällen:bump:

Poppisar? Haha.

Min häst får mat vid ungefär dom här tiderna:
06:00 Kraftfoder och hösilage
12:00 Hösilage
17:00 Kraftfoder, betfor och Hösilage
21-22:00 Kraftfoder och hösilage

ni som fodrar hästarna 4 gånger/dag har ni inte jobb och är hemma hela dagarna eller är det en kollektiv stall hästarna står i?

(inget illa menat alltså) men jag hade då inte kunnat fodra 4 gånger/dag inte om man är ensam och har jobb iaf.

Nu på sommaren får de kraft vid 6.15-6.30, sen gräshade hela dagen och kraft + hö kring 21 när de kommer in.

nu när dom går ute så mycket så får dom mat tre gånger. frukost kl 05.30 (utsläpp 06.15), får mat när dom kommer in vid 7 och kvällsmat vid 10. alla fodringar är med hö och kraftfoder

När mina hästar står stall får de mat följande tider

05,15-07 hö plus kraftfoder
11-14 hö i hagen
17-19 hö inne
20-22,15 hö plus kraftfoder

Jag sköter mina hästar mer eller mindre själv, jobbar 5 skift därav att de får mat olika tider. Mängden mat anpassas efter hur lång tid det blir mellan måltiderna så att de inte blir utan för länge

nu när dom går ute så mycket så får dom mat tre gånger. frukost kl 05.30 (utsläpp 06.15), får mat när dom kommer in vid 7 och kvällsmat vid 10. alla fodringar är med hö och kraftfoder

Oj, är det över 12 timmar mellan första och andra måltiden!? Eller har jag fattat fel? Har dom bete?

Vi ger våra kraftfoder och hö mellan 05.00-08.00 och sen får dom lunchhö 12-14, och kvällsmat 18-21. Men ibland klämmer jag in en extra höpåse om jag är där tidigare.

Nu går våra ute fortfarande, men när de står på stall så blir det så här (iaf förra vintern):'

05.30 ev kraftfoder under täckesbytet och sen hösilage i hagen.
ca 17.00 hösilage i hagen. (vet att det är långt emellan och ger mkt mat på morgonen.)
ca 22.00 kraftfoder och hösilage.

Till denna vintern ska vi se om vi inte kan lösa fodringarna lite bättre, med automatisk fodergrind eller liknande.
Som tur är så har vi gräs även i vinterhagen nästan hela säsongen.

Vi ger våra kraftfoder och hö mellan 05.00-08.00 och sen får dom lunchhö 12-14, och kvällsmat 18-21. Men ibland klämmer jag in en extra höpåse om jag är där tidigare.

Varför reagera på över 12 timmar? Det måste du också ha ibland från 18 till 8 är det 14 timmar. Nu är ju inte dessa siffror intressanta om man inte vet hur mkt grovfoder hästarna får. Det kanske räcker i en timme eller i tio timmar.

mina hästar får under vintern oftast
6-7 lusern och betfor
7-8 hö/ensilage i hagen
13-14 hö/ensilage i hagen
17 lusern, betfor
19 hö/ensilage i hagen
22 - 23 lusern, betfor, hö/ensilage

De två stora får även kraftfoder inne, alla har tillgång till halm inne och stor hage med alltid ngt att tugga på ute.

Senast ändrad:

Just nu går de på bete, men ska snart börja få hö på kvällen.
Ponnyn får kraft och lusern 1 gång/dag, vilket blir på kvällen/eftermiddagen.
De går på bete mellan mitten april - november ca och får då om bete inte räcker fritt med hö.

Under vinterhalvåret så får de kraft innan de släpps ut vid 5,00 och sedan så får de kraft igen vid 21-23,00 när de släpps in. De har alltid fritt med hö.

Nu under sommaren sköter jag allt själv så hon får

05-06 :: Hö i hagen
13-14 :: Insläpp, hö
21-23 :: Hö, lucern, betfor.

Under vinterhalvåret är tiderna betydligt värre: :crazy:
07 :: Hö(/kraft)
12-14 :: Hö(/kraft)
19 :: Hö(/kraft)

Varför reagera på över 12 timmar? Det måste du också ha ibland från 18 till 8 är det 14 timmar. Nu är ju inte dessa siffror intressanta om man inte vet hur mkt grovfoder hästarna får. Det kanske räcker i en timme eller i tio timmar.

mina hästar får under vintern oftast
6-7 lusern och betfor
7-8 hö/ensilage i hagen
13-14 hö/ensilage i hagen
17 lusern, betfor
19 hö/ensilage i hagen
22 - 23 lusern, betfor, hö/ensilage

De två stora får även kraftfoder inne, alla har tillgång till halm inne och stor hage med alltid ngt att tugga på ute.

Men snälla! Över natten när dom ska sova och stallas in är väl en sak om det går lång tid?! :S Inte åker väl nån till sin häst flera ggr om natten för att hästen inte ska bli utan mat för länge?

Men snälla! Över natten när dom ska sova och stallas in är väl en sak om det går lång tid?! :S Inte åker väl nån till sin häst flera ggr om natten för att hästen inte ska bli utan mat för länge?

En häst sover inte så länge som vi. Vad är det för skillnad på natt och dag? Ingen alls tror jag för en häst. Det är inte bättre för dem att vara utan mat på natten än på dagen.

Naturligtvis går man inte upp mitt i natten och matar hästen utan man ger mkt på kvällen så att det räcker. det gör i alla fall jag som sover på nätterna.

Just nu bete, på vintern hö 4 ggr per dygn (morgon, eftermiddag, intag och natt) och kraftfoder 1-2 ggr (oftast 1 gång, kväll, eftersom så liten mängd).
Hö blir ca kl 8-8,30 ute, kl 14 ute, kl 19-21 inne och sedan 23 inne.
Ca 9-10 kg per dygn sammanlagt.
De har alltid halm att äta både inne och ute också.

Kraftfoder kl 06 och kl. 20. Vintertid fri tillgång grovfoder inne och ute. Sommar har de fri tillgång på grovfoder inne och går på gräs ute.

Tack alla för era svar!
Jag e ganska normal då ;) Fick nämligen höra av en att jag va en dålig hästmamma som gav mina för tidig frukost! (!?)
Jag brukar ge 05-05.30 när jag jobbar. När jag e ledig jobbar gubben (han jobbar natt) och då ger han när han kommer hem, senast 6. Om vi e ledig båda två blir frukosten kl 7. jag tycker att dom verkar mer hungriga då.
Sen får dom lunch vid 12, mellis vid 16 och middag runt 21, beroende på när jag lägger mej, ju senare desto bättre tycker jag. men senast 23.
Nu får dom hö på mogon och kväll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka