Mättande foder?

Sasse

Trådstartare
Jag har googlat runt som en tok efter mer mättande mat, men hittar inget specifikt.

De får blötmat, främst Sheba som de älskar (och som är lätt att få tag på). Men ena katten är hungrig jämt på det fodret. Bozita ges ibland, men det är inte tillräckligt gott för den aktuelle katten. Mjau går bort. Vad finns det mer för foder, alternativt finns det något att blanda i fodret för att ge mer bukfylla?

Jag ger Bozita. Om du ger sheeba med spannmål och socker kan det kanske vara svårt att få kisse att uppskatta de bättre sorterna som bozita och mjau, men kan du blanda sheeba i någon av de bättre för att inspirera till att äta mer?

Är katten alltså hungrig jämt? Oavsett mängd mat? Är den maskfri? Kanske du är intresserad av att testa ge Mush Vaisto Cat, dvs barf/färskfoder till katt?

Är katten överviktig? Annars skulle jag inte se det som något problem att helt enkelt ge mer mat av det den äter.

Det finns ju dietfoder som är lägre i kaloriinnehåll, kanske kan vara något?
I blötmat? Vad är det för foder du tänker på då?
Jag ger Bozita. Om du ger sheeba med spannmål och socker kan det kanske vara svårt att få kisse att uppskatta de bättre sorterna som bozita och mjau, men kan du blanda sheeba i någon av de bättre för att inspirera till att äta mer?

Är katten alltså hungrig jämt? Oavsett mängd mat? Är den maskfri? Kanske du är intresserad av att testa ge Mush Vaisto Cat, dvs barf/färskfoder till katt?
Han äter det om han absolut inte får något annat, men det är ingen större hit med Bozita. Jag blandar ibland, men det är ingen favorit det heller.

Är Mush Vaiso Cat nytt? Jag har testat någon variant av färskfoder för katt tidigare som var "oätligt", men jag minns inte vad det hette. Dock har jag vid tillfälle gett färskfoder för hund som jag upplevt som mättande.

Det är främst på kvällen han är hungrig. På morgonen (och eventuellt vid lunch) delar de på en portionspåse/burk och är nöjda med det. Sedan får de mer på kvällen. Han skulle nog bli glad om han fick ännu mer än vad de får, men hans hull blir lidande då istället. Maskfri.
Är katten överviktig? Annars skulle jag inte se det som något problem att helt enkelt ge mer mat av det den äter.
Jag har testat det sättet, men tyckte han blev rundare rätt snabbt. Så något mer mättande är att föredra, skadar ju inte om det är lite nyttigare heller ;)

Det här kanske inte tillför mycket till tråden, men när ni tog upp socker så började jag fundera på om det påverkar katter som det påverkar oss. Äter vi socker och snabba kolhydrater så blir vi ju ofta snabbt hungriga igen och det är ju då lätt att överäta sig på dåliga produkter. Gäller samma med katter?
Har själv märkt att våra katter blir mer och mer hungriga trots att de får tillräckligt och såg nu att vårat blötfoder innehåller socker... Är bara portionspåsar från tex Whiskas, Pussi, Gourmét som duger här hemma, Bozita tetrapack och Mjau tetrapack ratas. :meh:

Whiskas fick riktigt bra betyg i Råd och Röns stora test av kattmat tidigare, både näringsmässigt, pris men även att de var bra för katter som vr lite runda om magen. ;)

Jag kopierar helt fräckt in en del av artikeln från Råd och Rön. :)

"Förutom att halten av protein ska vara hög ska proteinet också vara av god kvalitet – det ska helst komma från muskler och inte från bindväv. Perfect Fit och Lidls Coshida får låga betyg för sin proteinkvalitet, men eftersom de innehåller så pass mycket protein att katten ändå får i sig tillräckligt får de inte underkänt.

Katter gillar fett och behöver en viss mängd i maten. Men om fetthalten är alltför hög riskerar de både att äta för mycket och få i sig för mycket energi. Därför är Eukanubas kattmat, med en fetthalt på nära 25 procent, kanske inte något för den lite trinda katten.

Däremot kan Whiskas, med en fetthalt på cirka tio procent, passa kissen som bär på några extra trivselhekton. En fetthalt på under nio procent räknas som bantningsmat för katter. Katter mår bra av lite fibrer för att hålla magen i gång. Men de behöver inte mer än några procent, och därmed är Royal Canins fiberhalt på sex procent lite hög.

Mängden aska, eller mineraler, beror på hur mycket ben som finns i maten. Mängden kalcium och fosfor ska vara balanserad, annars kan katten få problem med skelettet. Ica premium, Purina one och Four Friends har inte någon bra balans.

Katter behöver också lite magnesium, men maten ska inte innehålla för mycket, vilket Coops kattmat gör. Magnesium är en av byggstenarna i urinstenar som kan ansamlas i kattens urinrör och blåsa.

TAURIN ÄR EN livsviktig aminosyra som katten inte tillverkar själv i tillräckligt stora mängder, och därför är det viktigt att kattmaten innehåller det. Det är bland annat viktigt för att katten ska kunna rena kroppen från gifter, eftersom giftiga ämnen fäster vid aminosyran och genom den forslas ut ur kattkroppen.

Kattmat kan inte innehålla för mycket taurin, däremot för lite. Vi har mätt mängden tillsatt taurin, och tre av produkterna – Eukanuba, Iams och Favorit – har inte tillsatt tillräckligt för att garantera att katten får i sig de mängder den behöver. Det kan finnas en del naturligt taurin från råvarorna i fodret, men risken är att det inte är tillräckligt för att garantera kattens behov.

– Taurin förstörs under upphettning, och det är något som tillverkarna måste tillsätta för att fodret ska innehålla tillräckliga mängder. Katten gör av med mycket taurin och behöver därför ständig tillförsel. Brist på taurin kan leda till blindhet, tandlossning, att katten tappar päls och att gifter ansamlas i kroppen, säger Anna Edberg.

UTÖVER NÄRINGSÄMNEN HAR vi även testat om maten innehåller mögelgifter. Dessa kommer oftast från spannmål som majs, ris och vete, mat som katter egentligen inte ska äta. I Trainers kattmat hittade vi väldigt höga halter fumosiner, vilket förmodligen beror på att de har använt dålig majs i maten. Produkten har dock utgått och ersatts med en ny produkt, med något förändrat innehåll. Frågan är bara om tillverkaren har åtgärdat problemet som fanns i ursprungsprodukten.

I två produkter, Iams och Coop, hittade vi låga halter av mögelgifterna HT2 och T2, som bland annat kan ge skador på immunsystemet. De översteg dock inte de riktvärden som finns. I Best Friend Bilanx hittade vi mycket höga halter av HT2 och T2, långt över riktvärdet. Halterna var så höga att en begränsningsfaktor slog till och hela slutbetyget drogs ner.

– Eftersom spannmål inte ingår i den naturliga kosten är katterna dåliga på att hantera mögelgift och rena det ur kroppen, säger Anna Edberg."

OBS dock att det här testet handlar om torrfoder, jag tror dock man ta det som en vägledning när man tittar på innehållet.

De tar själva upp spannmål som något dåligt (?) för katter ("ingår inte i den naturliga kosten"), men ändå är det den ingrediensen som står först i innehållsförteckningen i deras torrfoder :confused: Och är det inte främst spannmål som katter lätt blir feta av? Låter som ett skumt test.
Egentligen borde väl de spannmålsfria alternativen få högre betyg än Whiskas? Tex Applaws.

Torrfoder mättar mer enligt mig (bara min erfarenhet, inget fakta bakom).
Torrfordren för kastrerade katter som ska förebygga struvitsten stimulerar vattendrickande vilket också verkar ge en högre mättnadskänsla.

De tar själva upp spannmål som något dåligt (?) för katter ("ingår inte i den naturliga kosten"), men ändå är det den ingrediensen som står först i innehållsförteckningen i deras torrfoder :confused: Och är det inte främst spannmål som katter lätt blir feta av? Låter som ett skumt test.
Egentligen borde väl de spannmålsfria alternativen få högre betyg än Whiskas? Tex Applaws.

Det är ett jättedåligt utfört test. Verkligen jättedåligt.

Whiskas är inte testvinnare, men av de sorter som testats är det billigast av de som fick toppbetyg. De har testat de vanligaste fodren på marknaden och resultatet finns i tabellform för den som är intresserad.

Whiskas fick riktigt bra betyg i Råd och Röns stora test av kattmat tidigare, både näringsmässigt, pris men även att de var bra för katter som vr lite runda om magen. ;)
Jag gillar inte innehållet i Whiskas torrfoder, så prisvärdigt eller ej är det inte aktuellt. Whiskas blötmat ger jag ibland som variation, men det är inte så gott enligt katterna.
Torrfoder mättar mer enligt mig (bara min erfarenhet, inget fakta bakom).
Torrfordren för kastrerade katter som ska förebygga struvitsten stimulerar vattendrickande vilket också verkar ge en högre mättnadskänsla.
Jag har slutat med torrfoder av flera anledningar. Tycker bland annat det är för "beroendeframkallande"; katterna skriker bara efter det tillslut, och har dessutom större tendens att äta när de har tråkigt m.m. Så det är nog för gott. ;)

Jag doserar ju maten till mina, har en kastrerad hanne som inte klarar fri tillgång.
Tycker torrfoder funkar utmärkt för oss. De får sina 2 ggr/dag inte mer och visst kan de vara pipiga när det närmar sig matdags men inte hela tiden.
Men visst jag har aktivitetsleksaker de har lite extra mat i men då får de ju jobba för den och är den slut så är den slut.

Ptja, tror den mesta mat är god och det vill man väl?
Sedan kräks min hane lätt av blötmaten så känns inte så motiverat med blötmat nnat än enstaka gånger hos mig. Men då får de andra det och L något annat gott eller lite blötmat i torrfodret.

Jag doserar ju maten till mina, har en kastrerad hanne som inte klarar fri tillgång.
Tycker torrfoder funkar utmärkt för oss. De får sina 2 ggr/dag inte mer och visst kan de vara pipiga när det närmar sig matdags men inte hela tiden.
Men visst jag har aktivitetsleksaker de har lite extra mat i men då får de ju jobba för den och är den slut så är den slut.

Ptja, tror den mesta mat är god och det vill man väl?
Sedan kräks min hane lätt av blötmaten så känns inte så motiverat med blötmat nnat än enstaka gånger hos mig. Men då får de andra det och L något annat gott eller lite blötmat i torrfodret.
Det är bra att det fungerar för er.

Jag tyckte inte det fungerade lika bra till mina. En av mina katter är dessutom en överviktig FORL-katt (och torrfoderjunkie). Jag gav inte fri tillgång, men upplevde att han inte blev mätt (alternativt bara var sugen) och skrek efter mat rätt ofta. Med bara blötmat har det beteendet försvunnit.

Nu är det den andra katten som emellanåt verkar hungrig.

Mush vaisto cat kom i höstas och är ett nytt helfoder för katter. Du kan blanda ut med fiberhusk som blötläggs innan, blir bukfylla och katten får i sig extra vätska ☺

Annars gäller det att ha fastna matrutiner till en katt som tigger och inte ge när den tigger. Men gärna flera gånger per dag.

Mush vaisto cat kom i höstas och är ett nytt helfoder för katter. Du kan blanda ut med fiberhusk som blötläggs innan, blir bukfylla och katten får i sig extra vätska ☺
Jag hörde att det skulle komma ut ett nytt i november förra året, men har dålig koll på färskfodervärlden och vilket märke det gällde. Men det är ju prima att det är ett helfoder. Ska bara se var sjutton jag får tag i en återförsäljare nu. De flesta jag sprungit runt till har bara sålt till hund :/

Jag har annars (någorlunda) fasta matrutiner. Tiderna ruckas ibland beroende på om katterna vill ha något dagtid eller ej, annars får de mer på kvällen. Doserar också och ger inte mer än det.

Katten ifråga har börjat bita på sladdar och snören nu, troligen för att han är hungrig, och det känns inte så bra. Ska testa och se om fiberhusk kan hjälpa något mot det, tills jag hittar ett mer mättande foder.

@Asko Jag är så dålig på att läsa ut något värdefullt av innehåll att jag nog inte kunnat tyda det speciellt bra :p Men tack ändå!

Jag hörde att det skulle komma ut ett nytt i november förra året, men har dålig koll på färskfodervärlden och vilket märke det gällde. Men det är ju prima att det är ett helfoder. Ska bara se var sjutton jag får tag i en återförsäljare nu. De flesta jag sprungit runt till har bara sålt till hund :/

Jag har annars (någorlunda) fasta matrutiner. Tiderna ruckas ibland beroende på om katterna vill ha något dagtid eller ej, annars får de mer på kvällen. Doserar också och ger inte mer än det.

Katten ifråga har börjat bita på sladdar och snören nu, troligen för att han är hungrig, och det känns inte så bra. Ska testa och se om fiberhusk kan hjälpa något mot det, tills jag hittar ett mer mättande foder.

@Asko Jag är så dålig på att läsa ut något värdefullt av innehåll att jag nog inte kunnat tyda det speciellt bra :p Men tack ändå!

Granngården och Arken Zoo säljer mush iallafall :)

Angående innehållet vet jag att kattforum har diskuterat mush. Där finns det dem som har bättre koll på sånt! Jag har inte läst innehållet "mellan raderna" och vågar inte lova att det är helt perfekt. Men jag tror det ändå är tillräckligt samt att det är i ånga mån mycket bättre än torrfoder och många blötmat. Du kan inte börja med barf och ha bitar så de får jobba mer med maten? Det finns relativt "lättförståeliga" recept om man orkar lägga lite jobb på det, och då kan man ge delar med ben och senor som gör att de får jobba mer med maten.
Denna sida har massa trådar :)
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=219490

Granngården och Arken Zoo säljer mush iallafall :)
Säljer Arken Zoo färskfoder för katt? Jag har varit inne i ett par butiker, men de har inte sålt. Enligt hemsidan säljs det inte heller, men det kanske varierar från butik till butik. Oavsett hittade jag en Granngården-butik som ska sälja, enligt hemsidan. Upp till bevis i helgen när jag ska dit ;)

BARF verkar vara en hel vetenskap, och jag har aldrig vågat mig på det i någon större omfattning. Färskfoder är lättare på så vis. Rått kött ger jag dock emellanåt, men inget med ben i. Har försökt introducera kycklingvingar vid flertalet tillfällen tidigare, men katterna förstår eller bryr sig inte.

Tillägg: Nu läste jag sidan du länkade till. Det verkar inte vara så avancerat när man får färdiga recept! Får nog ta och testa och se om det kan behaga mina små liv. Tack för tips!

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: screen
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar