Mått på vindskydd och ligghall

bigganl

Trådstartare
Vad är det för mått som gäller för vindskydd respektive ligghall? Det ska vara anpassat för 3 hästar.

Sv: Mått på vindskydd och ligghall

Om du inte ska fodra inne i ligghallen med hö gäller 80% av arean för en box för just den hästen 9m2 om hästen är under 170

Så i ditt fall minst 27 m2 om du ska fodra i ligghallen.. dra bort 20% av 27 om du inte ska fodra

Så om jag vill kunna fodra i ligghallen så är det boxmått som gäller?
Finns det några regler för hur stor själva hagen måste vara för att den ska fungera som lösdrift?

Ja, om man fodrar inne är det samma som mått som för boxmått som gäller.

Det finn ju inga direkta krav på att hästar ska gå ute, bara allmänna råd om att de bör ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande, således finns det inga krav på mått på hagar.

Oavsett om hästarna går på lösdrift eller ej ska marken i anlagda rastgårdar samt vid av djur hårt belastade ytor vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion. Skriver detta då det är vanligt förekommande att det är väldigt gyttjigt utanför ligghallar i lösdrifter, speciellt om hästarna fodras inne i dem.

Jag har funderingar på att bygga en ligghall eller vindskydd i en av hagarna. Har 3 hagar som vi växlar emellan och det går ju att flytta över hästarna till en annan hage dagtid så att hagen med ligghallen inte blir för hårt belastad. Jag har inga jättestora hager så att växla är nödvändigt. Någon som vet vart man kan hitta exempel på hur man bygger ligghall? Finns det med i häftet om att bygga stall?

Jag kommer till våren lägga sant just utanför lösdriften min och några meter ut i hagen för att just slippa denna gegga.

Nu har jag bara 3 hästar som går där och knappt går in överhuvudtaget:crazy: regn, snöstorm tror ni de går in? nä de ligger UTE:crazy:
Hbl mitt hon kan stå med kroppen utan och sticka inhuvudet haha ser helskumt ut=)

Jag kan rekommendera boken "Att bygga stall", du hittar den här
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Reglerna inkl. måtten finns i L 100, DFS 2004:17 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning inom lantbruket m.m.

Det finns allmänna råd angående ligghallens utformning och det rekommenderas att den bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan i normalfallet bör ha söderläge, se Djurskyddsinformation 01-2004, http://www.djurskyddsmyndigheten.se:8080/BestallaWeb_dsm/download/PDF/53/hast.pdf

Ja min granne har boken. De byggde stall häromåret. Jag får gå och låna den tegelstenen och sätta igång och läsa.
Någon som har tips på hur man enkelt och helst så billigt som möjligt bygger?

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 831
Senast: ako
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 390
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 244
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka